موسیقى

موسیقى

موسيقى

سوال 694 :

اگر موسيقى حرام، يعنى غنا، تأثيرات مخرّبى بر فرد يا جامعه مى گذارد، ويژگى آن تأثيرات منفى چگونه تشخيص داده مى شود؟

جواب :

البتّه و بدون شک موسيقى حرام آثار مخرّبى دارد(1); ولى حکم، تابع بروز و ظهور آنها نيست.

سوال 695 :

اساساً ملاک و مناط تشخيص موسيقى حرام با چه کسانى است؟ اگر با عرف است کدام عرف، عرف مؤمنين و متشرّعين، يا عرف موسيقى دانان و آهنگسازان، يا عرف کارشناسان فرهنگى جامعه، يا عرف علما و انديشمندان، يا عرف فقها و مفتيان؟

جواب :

در اين گونه موارد بايد به عرف عام متديّن مراجعه کرد که تشخيص دهند کدام آهنگ و صوت مناسب مجالس لهو و فساد است و کدام نيست. علما و فقها نيز در اين گونه موارد به چنين عرفى رجوع مى کنند.

سوال 696 :

اگر موسيقى يک هنر مبتنى بر اصول و قواعد علمى و تاريخى است، آيا بهتر نيست کارِ کارشناسى تشخيص حکم آن با افراد ديندار موسيقى شناس قرار گيرد و مقصود از عرف، عرف مؤمنان موسيقى شناس باشد؟

جواب :

تشخيص حکم با مجتهد است; ولى تشخيص موضوع مى تواند بر عهده کسانى که ذکر کرديد باشد.

سوال 697 :

آيا بهتر نيست فقها، که نه جزء عرف محسوب مى شوند و نه جزء کارشناسان موسيقى و نه با موضوع موسيقى آشنايى دارند، درباره مصاديق موسيقى حکم ندهند؟

جواب :

بسيارى از مصاديق موسيقى حرام، طورى است که همه کس آن را درک مى کند; آرى بعضى از مصاديق آن، خالى از اجمال و ابهام نيست که بايد به عرف متديّن و آگاه مراجعه شود، و ممکن است فقيه در تشخيص موضوع آن آگاهى کافى نداشته باشد; ولى تعيين حکم با فقيه است.

سوال 698 :

موسيقى و غنا چه تغيير و تحوّل روحى و نفسانى در انسان مى گذارد؟

جواب :

غالباً سبب بيگانگى از خدا و تحريک شهوات و آلودگى به مفاسد ديگر است; ولى حکم تابع اين امور نيست، همان گونه که حرمت شراب، تابع مست شدن نيست.

سوال 699 :

برخى، حالت طرب را تشبيه به حالت مستى کرده اند. چه دليلى بر اين تشبيه وجود دارد؟ آيا چنين حالتى را تا کنون کسى ديده است؟

جواب :

از اين که بسيارى از انوع غنا مانند موادّ مخدّر عمل مى کند جاى شک نيست، منتها در اين جا تخدير از طريق گوش حاصل مى شود.

سوال 700 :

موسيقى در صدر اسلام چه ويژگيهايى داشته است که به محض سوال از امام معصوم(عليه السلام) و پاسخ آن حضرت که مى فرمودند: «هو الغناء» سوال کننده قانع مى شد؟

جواب :

با توجّه به اين که سوال کننده، اهل لسان بوده، جواب را به راحتى درک مى کرده است; ولى براى ما که اهل لسان عربى نيستيم، ممکن است مسأله کمى پيچيده شود که بايد از طريق مراجعه به اهل عرف حل شود.

سوال 701 :

مبناى حرمت غنا در اسلام آيات و روايات است. در تفسير آيات قرآن «قول زور، لهو الحديث، قول باطل و کلام لغو» تفسير به غنا شده که هر يک از اين تعابير مى بايست در چهارچوب شرايط زمانى و با منابع تاريخى و لغت معتبر تعريف شوند، آيا کلام لهوى و باطل، غنا به حساب مى آيد، يا آهنگ و لحن لهوى و باطل غناست؟

جواب :

معيار در حرمت غنا، کيفيّت آهنگ است و محتوا در آن تأثيرى ندارد. شرح اين مطلب را در کتاب انوارالفقاهه، کتاب مکاسب محرّمه، نوشته ايم. تفسير آيات مزبور نيز در آن جا آمده است. و هر آهنگ و صدايى که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام مى باشد و غير آن حلال است.

سوال 702 :

اگر لهو را به لهو باطل و غير باطل و نيز غير باطل را به عقلايى و غير عقلايى تقسيم کنيم، موسيقى و غنا نيز انواعى خواهد داشت; تشخيص حکم هريک با چه ملاکها و معيارهايى ممکن خواهد بود؟

جواب :

معيار حرمت غنا در پاسخ سوالات بالا ذکر شد و با مراجعه به عرف متديّن موسيقى حرام از غير حرام شناخته مى شود.

سوال 703 :

دخترى 18 ساله هستم و در دوره پيش دانشگاهى مشغول به تحصيل مى باشم. در رابطه با موسيقى سنّتى و عرفانى ايران سوالى داشتم; البتّه، آن موسيقى که انسان را از حالت عادّى خارج نکند و مناسب با مجالس عيش نباشد، سوال من اين است که آيا نواختن با اين نوع آلات موسيقى حرام مى باشد؟

جواب :

کليّه صداها و آهنگهايى که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام و غير آن حلال است و تشخيص آن با مراجعه به اهل عرف خواهد بود; و آلاتى که غالباً براى اين گونه موسيقى ها از آن استفاده مى شود آلات حرام است، بايد از آنها پرهيز کنيد.

سوال 704 :

مجالس لهو و لعب به چه نوع مجالسى گفته مى شود؟

جواب :

منظور مجالسى است که براى عيّاشى و هوسرانى و بى بندوبارى تشکيل شده است و به تعبير ديگر به مجالسى گفته مى شود که در نزد عرف متشرّعه و متديّن مجلس گناه محسوب شود، موسيقى هاى مناسب آن حرام است; هرچند در مجلسِ عادى نواخته شود يا به صورت فردى باشد (دقّت کنيد).

سوال 705 :

آيا مى توان در ولادت امامان معصوم(عليهم السلام) در مسجد نوار آهنگ مذهبى غير حرام گذاشت؟

جواب :

گذاشتن آهنگ مذهبى در مساجد و حسينيّه ها مناسب نيست. از آن اجتناب کنيد.

سوال 706 :

گذاشتن نوارهايى که موجب اذيّت همسايه ها و مردم محل شود چه حکمى دارد؟

جواب :

جايز نيست و از گناه و ايذاى ديگران بايستى پرهيز کنيد.

سوال 707 :

در حرمت خريد و فروش و استفاده از آلات موسيقى، آيا فرقى بين آلات مختصّه و مشترکه نيست؟

جواب :

آرى فرق است; فقط خريد و فروش آلات مختصّه، يا آلاتى که غالباً براى حرام استفاده مى شود حرام است.

سوال 708 :

سرودهايى که با اشعار عرفانى نظير مثنوى، حافظ و مانند آن به صورت غزل يا غير آن در دستگاههاى موسيقى ايرانى (سنّتى) توسّط مرد خوانده مى شود و معمولاً آهنگ تندى ندارد، چگونه است؟

جواب :

فرقى بين محتواى اشعار نيست; معيار آهنگ هايى است که در بالا به آن اشاره شد.

سوال 709 :

مورد سوال بالا، توسّط خواننده زن چه حکمى دارد؟

جواب :

خوانندگى زنان در برابر نامحرمان بدون اشکال حرام است; هرچند در موسيقى حرام نگنجد.

سوال 710 :

خريد، نگهدارى و استفاده از وسايل موسيقى مانند کمانچه، اُرگ، پيانو، ضرب و مانند آن، که معمولاً جهت موسيقى سنّتى از آن استفاده مى شود، چه حکمى دارد؟

جواب :

خريد و فروش و استفاده از اسباب و آلاتى که از آنها غالباً براى موسيقى حرام استفاده مى شود حرام است.

سوال 711 :

يادگيرى موسيقى اعم از خوانندگى يا نوازندگى توسّط فرزندانمان (نوجوانان ـ جوانان ـ دختر يا پسر) چگونه است؟

جواب :

يادگيرى نوع حرامش حرام است.

سوال 712 :

آيا صرف پخش برنامه يا موزيکى از صدا و سيماى جمهورى اسلامى ايران، مى تواند دليل مجاز بودن آن باشد؟

جواب :

پخش آهنگ از صدا و سيما، دليل بر مجاز بودن آن نيست و خود مسئولين نيز اعتراف دارند که هنوز صدا و سيما تصفيه کامل نشده است.

سوال 713 :

در صورت امکان مختصراً در مورد اثر تخريبى موسيقى توضيحى بفرماييد، يا کتابهايى را در اين مورد معرّفى بفرماييد؟

جواب :

در تفسير نمونه، ج 17 از صفحه 29 تا 38 مباحث مفيد و جامعى در اين زمينه مطرح شده است.

سوال 714 :

چنانچه سلامت وضعيّت روحى شخصى، در بعضى اوقات، منوط به شنيدن و يا نواختن موسيقى حرام باشد، حکم نواختن و گوش کردن شخص فوق به اين نوع موسيقى چيست؟

جواب :

در صورتى که واقعاً درمان منحصر به فرد باشد، اشکالى ندارد و اين مسأله با مراجعه به اطّباى متخصّص روشن مى شود; ولى از وسوسه هاى نفس و شيطان بپرهيزيد.

سوال 715 :

آيا استماع نوار خواننده هاى ترانه، که فعلاً از مواضع قبلى خود که فساد بوده، دست برداشته و توسّط وزارت ارشاد مجوّز گرفته اند، جايز است؟

جواب :

باز تکرار مى کنيم: کليّه صداها و آهنگ هايى که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام، و غير آن حلال است و تشخيص آنها با مراجعه به اهل عرف عام خواهد بود و گرفتن مجوّز از وزارت ارشاد کافى نيست.

سوال 716 :

شنيدن صداى نوار ترانه که از منزل همسايگان يا در وسيله نقليّه ديگران از قبيل تاکسى به گوش مى رسد و مجبور به استماع آن هستيم، چه حکمى دارد؟

جواب :

در صورتى که عمداً گوش ندهيد حرام نيست; ولى وظيفه امر به معروف و نهى از منکر را در آن جا که احتمال اثر دارد، نبايد فراموش کنيد.

سوال 717 :

با توجّه به اين که انگيزه خواننده، انگيزه شنونده، شرايط مکانى (مجلس خاصّ)، شرايط زمانى (زمان مناسب)، در انتخاب لحن و کلام نقش دارد، حکم حرمت غنا متوجّه کدام ناحيه است؟

جواب :

کراراً گفته ايم: کليّه صداها و آهنگ هايى که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام، و غير آن حلال است و تشخيص آن با مراجعه به اهل عرف خواهد بود. و انگيزه ها و شرايط زمانى و مکانى در آن تأثيرى ندارد; مانند حرمت شرب خمر که زمانها و مکانها در آن اثر ندارد، جز در موارد اجبار قطعى.

1. شرح اين مطلب را در تفسير نمونه، جلد 17، صفحه 29 به بعد مطالعه فرماييد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

موسیقى

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

پر بازدیدترین ها

No image

دروغ

No image

ربا

No image

رقص

No image

شطرنج

Powered by TayaCMS