استفتائات کفارات احرام
«491» س - آيا کشتن مارمولک و از اين قبيل جانوران، در حال احرام اشکال دارد؟
ج - کشتن هيچ حيوانى بنابر احتياط واجب جايز نيست مگر حيوان موذى باشد.
«492» س - اگر از روى علم و عمد در احرام حج، قبل از وقوف عرفه با زوجه خود جماع نمايد مسلماً حج او باطل است و قبل از وقوف مشعرالحرام هم بنابر اقوى باطل است و کفاره دارد و بعد از اتمام در سال آينده اعاده کند، آيا در صورت جهل چه وظيفهاى دارد؟
ج - در صورت جهل، عمل او صحيح است و کفاره هم ندارد.
«493» س - آيا شوهر پس زا محل شدن ميتواند زوجه محرم خود را از روى التذاذ دست بزند؟
ج - بر مرد مزبور منعى نيست ولى اگر زن نيز لذت مىبرد، در فرض سوال نبايد حاضر شود، على الاحوط.
«494» س - فردى که از احرام درآمده، زنش را که محرم است مىبوسد اگرچه زن راضى نيست، آيا اين کار نسبت به مرد و زن چه حکمى دارد؟
ج - اگر زن اختيار نداشته باشد چيزى بر او نيست و بنابر احتياط واجب بر مرد کفاره يک گوسفند است.
«495» س - صابون و بعضى از شامپوها که بويى دارد، آيا مىشود براى بدن استعمال کرد يا خير؟ ضمناً خيلى بوى خوشى هم نيست.
ج - اگر صدق بوى خوش مىکند، از آن اجتناب کنند و در غير اينصورت مانع ندارد.
«496» س - حمل قمقمه آب که در محفظه دوخه نگهدارى مىشود. براى محرم چه صورت دارد؟
ج - احتياط آن است که آن را به دوش نيندازد. و دست گرفتن آن مانع ندارد.
«497» س - در مورد نظر کردن در آيينه، گاهى نگاه مىکند که خود را ببيند، و گاهى براى ديدن ماشين و غيره و يا مثلاً براى علاج دردى، آيا براى محرم فرق مىکند و يا يکسان است؟
ج - احوط استحبابى، اجتناب است در همه موارد ذکر شده در سوال.
«498» س - در حال احرام عدهاى از همديگر عکس مىگيرند، و در دوربين عکاسى که آيينه است و يا حالت شفاف و آينه مانندى دارد نظر مىکنند، بفرماييد اشکال دارد يا خير؟
ج - اگر معلوم نيست که در آينه نظر مىشود، اشکال ندارد.
«499» س - آيا سوگند معمولى به حال احرام اشکال دارد، همانند سوگندهاى روزمره مردم کوچه و بازار؟
ج - بغير از خدا از محرمات احرام نيست.
«500» س - بعضى به علت عرق سوز شدن بدن احتياج به پمادى دارند که چربى دارد آيا محرم مىتواند از اين پماد به بدن خود بمالد يا خير؟
ج - نمىتواند مگر در مورد ضرورت و کفاره آن در صورت علم و عمد يک گوسفند است ولو بوى خوش نداشته باشد.
«501» س - در موردى که کنده شدن مو با کشيدن دست به سر و صورت کفاره دارد، آيا فرقى بين عمد و سهو و غفلت هست؟
ج - فرقى نمىکند، بشرط آنکه دست کشيدن عمدى باشد.
«502» س - اگر غيرمحرم از محرم، ازاله مو کند يا يکى از کارهايى که بر محرم حرام است و کفاره ندارد انجام دهد، چه حکمى دارد؟
ج - اگر محرم به اختيار خود حاضر شود که مثلاً محلى سر او را بتراشد حرام است و بايد کفاره بدهد، ولى چنانچه بدون اختيار او باشد کفاره ندارد، حتى بر محلّ مزبور.
«503» م - محرم سرش تر است، اگر بخواهد صبر کند تا خودش خشک شود و وضو بگيرد آفتاب طلوع مىکند و نمازش قضا مىشود، آيا وظيفهاش تيمم است؟
ج - مىتواند با حوله مقدار مسماى مسح را خشک کند و وضو بسازد.
«504» س - کسى که موى مصنوعى دارد و با همين حال براى عمره و حج محرم شده و اعمال خود را انجام داده است آيا اشکال دارد؟
ج - شرر به عمره و حج ندارد ولى اگر مرد آن را بر سرش گذاشته است بايد کفاره بدهد مگر آنکه ضرورت داشته باشد که در اين صورت ظاهراً کفاره واجب نباشد.
«505» س - با توجه به حرمت پوشيدن صورت براى زنان در حال احرام، آيا چانه هم جزء صورت محسوب مىشود و بايد باز باشد يا اينکه اگر مقنعهاى بر سرگذاشته شود که چانه را تا لبها بپوشاند مانعى ندارد؟
ج - زير چانه جزء صورت محسوب نمىشود، ولى پوشاندن به نحوى که در سوال ذکر شده اشکال ندارد.
«506» س - آيا زن محرم مىتواند صورت خود را با حوله پاک کند، يا حکم سر مرد را دارد که نمىتواند روى آن را بپوشاند؟
ج - احتياط، مراعات شود.
«507» س - زنها که در حال احرام براى پوشيد و در آوردن مقنعه، صورتشان پوشيده مىشود چه صورت دارد؟
ج - بايد سعى کنند پوشيده نشود و اگر عامداً و از روى علم پوشيده نشود مانع ندارد.
«508» س - فرمودهايد که محرم از منزل تا مسجدالحرام مىتواند زير سقف برود، آيا کسانى که در مسجد الحرام براى حج محرم مىشوند مىتواننند در مکه زيرسقف باشند؟
ج - تا عرفاً در منزل و مکه هستند و در حال سير براى خارج شدن از مکه نيستند مىتوانند استضلال نمايند.
«509» س - کسى که از تنعيم محرم مىشود استضلال براى او چه حکمى دارد؟
ج - حکم به جواز استضلال مشکل است احتياط در ترک آن است.
«510» س - ميقات عمره مفرده در خود مکه واقع شده است، آيا کسى که در آنجا براى عمره مفرده احرام بست مىتواند در اتوبوس سقفدار سوار شود يا خير، با توجه به اينکه محل سکونت او مکه است؟
ج - در فرع سابق روشن شد که جواز شىء مشکل است.
«511» س - افرادى از مسجد شجره محرم شدند و شبانه براى مکه حرکت نمودند ولى نزديک طلوع آفتاب در ماشين سقفدار به خواب رفتند و بعد از طلوع آفتاب بيدار شدند و ماشين را نگاه داشتند، آيا براى مدّتى که در حال سر در زير سقف بودند، کفاره دارد يا خير. و الآن که ايستادهاند و مىخواهند پياده شوند چه حکمى دارد؟
ج - براى مدّتى که خواب بودهاند، يا ماشين ايستاده، کفاره واجب نيست، ولى اگر بعد از بيدار شدن و التفات و قبل از ايستادن ماشين، استضلال شده و لو اضطراراً، کفاره واجب است.
«512» س - در حال احرام وقتى ماشينهاى بىسقف حرکت مىکند و سفر انجام مىشود، آيا پياده و سوار شدن از ماشين در حالى که ايستاده است، در صورتى که مستلزم گذشتن از زير سقف قسمت جلو ماشين است، چه حکمى دارد؟
ج - مانعى ندارد.
«513» س - کسانى که از مسجدالحرام براى حج محرم مىشوند و از مسجد الحرام در ماشين سقف دار سوار مىشوند و مثلاً در عزيزيه که منزل ايشان است پياده مىشوند، آيا سوار شدن در اتومبيل سقف دار از مسجد الحرام به منزل چه صورت دارد و اگر پياده نشوند و از اول قصد عرفات داشته باشند حکم چيست؟
ج - در فرض اول مانع ندارد و در فرض دوم احتياط واجب لزوم کفاره است.
«514» س - اينجانب يکى ازخدمه کاروان حج هستم، امسال (1365) بعد از درک عرفات به اتفاق مدير کاروان و معاون و اينجانب و بانوان کاروان در يک اتوبوسى سربسته قرار گرفتيم و براى درک اضطرارى به مشعرالحرام رفته و چون در مسير مزدلفه به منى به راهبودان برخورديم، لذا در هواى آفتابى در اتوبوس سربسته بودم، ناگاه به يادم آمد که نبايد در زير طاق اتوبوس قرار بگيرم، چند دقيقهاى با علم به اينکه اتوبوس سرپوشيده است مانده و پس از توقف اتوبوس بر اثر راهبندان پياده شدم، و مابقى راه را تا محل چادر کاروان در منى پياده طى نمودم، لذا از محضر آن بزرگوار تقاضا دارم بفرمايى:
1- آيا کفاره تعلق مىگيرد يا نه؟
2- در صورتى که تعلقمى مىگيرد بايد حتماً در منى ذبح کرد؟
3- در حالى که اکنون در تهران هستم آيا مىتوانم قربانى را در محل اقامتم ذبح نمايم؟
4- در صورتى کهخدمه کاروان بودم و به دستور مدير گروه براى کمک نمودن به بانوان مسن براى رمى جمره تقبه منى بودم، و از خ ود استقلال نداشتم، آيا وجه اين گوسفند را چه کسى بايد بپردازد؟ ستاد حج، مدير گروه يا اينجانب؟
5 - چنانچه ستاد حج تقبل نموده باشد ذبح را، آيا از گردن اينجانب ساقط مىگردد يا نه؟
ج - بايد قربانى کنيد، و اگرچه بهتر است در منى باشد از نظر احتياط لکن در محل خودتان هم براى کفاره کفايت مىکند، و مىتوانيد به مسئولين در ستاد نيابت دهيد که براى شما ذبح کنند، و در اين صورت ذبح آنها هم کافى است، ولى بدون نيابت صحيح نيست.
«515» س - آيا استضلال، مربوط به سايه حاصل از تابش عمودى خورشيد است، يا حاصل از تابش مايل خورشيد را هم شامل مىشود؟
ج - فرق نمىکند.
«516» س - آيا استضلال، مربوط به سايه بر سر مىباشد يا اگر سايه فقط بر شانه بيفتد استضلال صدق مىکند؟
ج - صدق نمىکند.
«517» س - آيا استضلال فقط مربوط به سقف مىباشد يا شامل سايه حاصل از ديوار ماشين هم مىشود؟
ج - شامل نمىشود.
«518» س - آيا در عرفات هم مثل منى مىشود زير چتر حرکت کرد يا حکم عرفات غير از حکم منى است؟
ج - زير چتر حرکت کردن در عرفات اشکال ندارد.
«519» س - زير شهر مکه تونلهايى احداث کردهاند که طولش بيش از 1500 قدم مىباشد آيا بعد از احرام حج مىشود داخل آن با اتومبيل سفر کرد با علم به اينکه مسقف است؟
ج - مانع ندارد.
«520» س - آيا محرم به محض وصول به مکه مىتواند استضلال نمايد و يا بايستى به منزل برسد و بعد از اتخاذ منزل جايز است؟
ج - مکه منزل است، و يا رسيدن به آن استضلال مانع ندارد.
«521» س - اخيراً از حدود کشتارگاه تا نزديکى جمرات، مسفى را درست کردهاند، آيا عبور از اين راه براى محرمى که هنوز منزل نکرده و از مشعر به جمرات مىرود جايز است يا نه؟
ج - مانع ندارد.
«522» س - آيا گرفتن ناخن توسط محرم از غير محرم جايز است؟
ج - اشکال ندارد.
«523» س - آيا محرم مىتوند ناخن محرم ديگر را به قصد تقصير بگيرد يا نه؟
ج - اشکال ندارد.
«524» س - کندن دندان که بر محرم حرام است مقصود دندان خودش مىباشد يا شامل دندان غير هم مىشود؟ و در تقدير حرمت در صورت خون آمدن است يا مطلقاً؟
ج - شامل دندان غير نمىشود هرچند خون از آن بيرون آيد.
«525» س - آيا در حال احرام مىتوان دندانى را که شديداً درد دارد و دکتر سفارش مىکند که آن را بکشيد، کشيد، گرچه باعث خونريزى شود؟
ج - اگر ضرورت دارد مانع ندارد، ولى کفاره دارد علىالاحوط الاستحبابى.
«526» س - هرگاه محرم سر خود را با چيز دوخته بپوشاند آيا يک کفاره بايد بدهد يا دو کفاره؟
ج - بايد دو کفاره بدهد مگر در صورت جهل و نسيان.
«527» س - در بين مردم معروف است که محرم نبايد به کسى دستور بدهد،مثلاً نبايد به کسى بگويد يک ليوان آب يا چاى ديگر به من بدهيد و بايد خودش بردارد، آيا اگر در حال احرام چنين درخواستى از دوست خود بکند گناه کرده است يا نه؟ و در صورت گناه آيا کفاره هم دارد يا نه؟
ج - اشکال ندارد.
«528» م - مستحبات دخول حرم
1- همينکه حاجى به حرم رسيد، پياده شد و به جهت دخول حرم غسل نمايد.
2- از براى تواضع و فروتنى نسبت به حضرت حقّ جلَّ و علا پا برهنه شده و نعلين خود را در دست گرفته داخل حرم شود و اين عمل ثواب زيادى دارد.
3- وقت دخول حرم اين دعا را بخواند:
»اللّهم قلت فى کتابک و قولک الحقّ: و أذن فى الناس بالحجّ رجالاً و على کل ضامر يأتين من کلّ فجٍّ عميق. اللّهم ارجو أن اکون ممّن اجاب دعوتک، و قد جئت من شقهٍ بعيدة و فجٍّ عميق سامعاً لندائک و مستجيباً لک مطيعاً لامرک و کلّ ذلک بفضلک علىّ و احسانک إلىّ فلک الحمد على ما وقفتنى له ابتغى بذلک الزّلفة عندک و القربة إليک و المنزلة لديک و المغفرة لذنوبى و التّوبة علىّ منها بمنّک، اللّهم صلّ على محمّد و آل محمّد و حرّم بدنى على النّار و آمنّى من عذابک و عقابک برحمتک يا ارحم الراحمين.«
4- وقت دخول حرم مقدارى از علف )اذخر( گرفته آن را بجود.