درک وقوف عرفات و مشعر یا یکى از آنها

درک وقوف عرفات و مشعر یا یکى از آنها

درک وقوف عرفات و مشعر يا يکى از آنها

در مسائل گذشته بيان کرديم هر يک از وقوف در عرفات و مشعر دو قسم دارد يکى اختيارى و ديگرى اضطراري، بنابر اين اگر مکلف به هر دو وقوف اختيارى برسد که اشکالى نيست، و اگر به هر دو اختيارى به علت عذرى نرسد، صورتهائى دارد:

اوّل : آنکه هيچ يک از وقوف اختيارى و اضطرارى عرفات و مشعر را درک نکند، و در اين صورت حج باطل است، و واجب است يک عمره مفرده با همان احرام حج بجا آورد.

و اگر حج او حجة الاسلام باشد، واجب است حج را در سالهاى بعد انجام دهد، در صورتى که استطاعت تا سال بعد باقى بماند و يا حج از قبل در ذمه شخص مستقر شده باشد.

دوّم : آنکه وقوف اختيارى عرفات و اضطرارى مشعر را درک کند.

سوم : آنکه وقوف اضطرارى عرفات و اختيارى مشعر را درک کند.

چهارم : آنکه اضطرارى عرفات و مشعر را درک کند، و اظهر در اين صورت صحّت حج است، اگر چه احوط اين است که حج را دوباره بجا آورد، همچنانکه در صورت اوّل گذشت.

پنجم : آنکه اختيارى مشعر را فقط درک کند، و در اين صورت نيز حج صحيح است.

ششم : آنکه اضطرارى مشعر را فقط درک کند، و اظهر در اين صورت باطل بودن حج و تحوّل آن به عمره مفرده است.

هفتم : آنکه اختيارى عرفات را فقط درک کند، و اظهر در اين صورت نيز همچون صورت ششم است.

آرى اگر هنگام رفتنش از عرفات بطرف منى و در وقت اختيارى مشعر از آن جا يعنى مشعر گذشته باشد ـ ولى قصد وقوف به علت ندانستن حکم آن نکرده باشد ـ و در حال گذشتن ذکر خداوند متعال را گفته باشد بعيد نيست حجش صحيح باشد.

هشتم : آنکه اضطرارى عرفات را فقط درک کند، و در اين صورت حج باطل ، و به عمره مفرده تبديل ميشود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

تروک احرام

No image

15ـ کشتن جانوران بدن

No image

17 ـ روغن مالى بدن

No image

واجبات طواف

Powered by TayaCMS