سوال :
عى
سوال 596 :
ـ کسى که طواف و نماز طواف را انجام داده، آيامى تواند سعى را با فاصله زياد انجام دهد، مثلاً روز ديگر؟ و اگر طواف و نماز را شب انجام داده و بسيار خسته است، آيا مى تواند سعى را فردا بجا آورد؟
جواب :
در صورتى که طواف را در روز انجام داده باشد مى تواند سعى را تا شب تأخير بياندازد. ولى تأخير تا فردا تنها در صورت عذر جايز است.
سوال 597 :
ـ آيا مى توان بين طواف و سعى، چهار الى پنج ساعت بدون عذر فاصله انداخت؟
جواب :
بلى، تأخير تا شب جايز است.
سوال 598 :
ـ بعضى از حجاج با اينکه قدرت بر پياده روى دارند، در سعى سوار چرخهاى موجود مى شوند آيا سعى آنها صحيح است؟
جواب :
پياده روى در سعى واجب نيست. لذا سعى آنها صحيح است.
سوال 599 :
ـ اگر بدون ذکر و دعا سعى کند، مثلاً ساکت باشد يا با کسى حرف بزند، چه حکمى دارد؟
جواب :
ذکر و دعا در سعى واجب نيست، لذا سعى او صحيح است.
سوال 600 :
ـ شخصى سعى خود را نيت کرده و در هنگام سعى شخص بيمارى را نيز حمل کرده و مقدارى هم با چرخ، او را سعى داده و برده است و در بين سعى معطل شده، آيا اشکال دارد؟
جواب :
اشکال ندارد، ولـى بايــد مــواظب باشد که در سعى زيادى پيش
----------
(صفحه234)
نيايد.
سوال 601 :
ـ افرادى قادر بر سعى نيستند لذا آنها را به وسيله چرخ سعى مى دهند چنانچه در هنگام سعى بخوابند، حکم سعى آنها چيست؟
جواب :
چون سعى از عبادات است و صحت آن منوط به نيت و قصد قربت مستمر است. لذا در فرض سوال اگر قبل از شوط چهارم خواب رفته است. به احتياط واجب سعى را از اول اعاده کند. و اگر بعد از شوط چهارم خواب رفته است. پس از بيدار شدن و توجه و التفات بايد از آنجا که بخواب رفته سعى را ادامه دهد.
سوال 602 :
ـ اگر سعى را سهواً بيش از هفت شوط به جا آورد، تکليف چيست؟
جواب :
سعى صحيح است، گرچه مستحب است که آن را به هفت مرتبه ديگر برساند.
سوال 603 :
ـ اگر کسى در سعى به استحباب هروله عمل نکرد و پس از ردّ شدن از محلّ هروله، به فکر جبران افتاد و به محل هروله مراجعت کرد آيا اين زيادى مخلّ به سعى است؟
جواب :
نبايد مراجعت کند و در صورت مراجعت زيادى مخلّ انجام داده و سعى او باطل است و بايد آن را از اول اعاده کند.
سوال 604 :
ـ شخصى در عمره، سعى را از روى خطا و فراموشى تمام نکرده و به اعتقاد اينکه سعى او تمام شده تقصير کرده وظيفه چيست؟
جواب :
در فرض مذکور که سهواً و خطأً سعى را تمام نکرده و به اعتقاد فراغ از آن تقصير کرده است عمره او باطل نيست ولى واجب است سعى را تمام کند و اگر اين خطا و سهو در سعى عمره تمتع بوده، احتياط واجب آن است که يک گاو براى کفاره ذبح کند، ضمناً فرقى نيست که خطا و ناتمام ماندن
----------
(صفحه235)
نسبت به يک شوط واقع شده باشد يا بيشتر. و نيز فرقى نيست که تقصير با گرفتن ناخن انجام شده باشد يا گرفتن قدرى مو.
سوال 605 :
ـ کسى که سه يا چهار دور از سعى را انجام داده و از انجام بقيه آن عاجز شده است، وظيفه او چيست؟
جواب :
اگر بعد از رفع عذر مى تواند اعاده يا اتمام کند بايد خودش آن را بجاآورد اگر چه با چرخ باشد، و اگر امکان آن نيست بايد نايب بگيرد تا باقيمانده سعى را انجام دهد، و احتياط اين است که پس از آن، نايب سعى را از نو اعاده کند.
سوال 606 :
ـ اگر کسى بعد از وقوف در عرفات بفهمد که طواف و سعى او در عمره تمتع باطل بوده است، چه حکمى دارد؟
جواب :
بايد طواف و نماز طواف و سعى خود را بعد از اعمال حج اعاده کند.