سـعى

سـعى

سوال :

عى

سوال 596 :

ـ کسى که طواف و نماز طواف را انجام داده، آيامى تواند سعى را با فاصله زياد انجام دهد، مثلاً روز ديگر؟ و اگر طواف و نماز را شب انجام داده و بسيار خسته است، آيا مى تواند سعى را فردا بجا آورد؟

جواب :

در صورتى که طواف را در روز انجام داده باشد مى تواند سعى را تا شب تأخير بياندازد. ولى تأخير تا فردا تنها در صورت عذر جايز است.

سوال 597 :

ـ آيا مى توان بين طواف و سعى، چهار الى پنج ساعت بدون عذر فاصله انداخت؟

جواب :

بلى، تأخير تا شب جايز است.

سوال 598 :

ـ بعضى از حجاج با اينکه قدرت بر پياده روى دارند، در سعى سوار چرخهاى موجود مى شوند آيا سعى آنها صحيح است؟

جواب :

پياده روى در سعى واجب نيست. لذا سعى آنها صحيح است.

سوال 599 :

ـ اگر بدون ذکر و دعا سعى کند، مثلاً ساکت باشد يا با کسى حرف بزند، چه حکمى دارد؟

جواب :

ذکر و دعا در سعى واجب نيست، لذا سعى او صحيح است.

سوال 600 :

ـ شخصى سعى خود را نيت کرده و در هنگام سعى شخص بيمارى را نيز حمل کرده و مقدارى هم با چرخ، او را سعى داده و برده است و در بين سعى معطل شده، آيا اشکال دارد؟

جواب :

اشکال ندارد، ولـى بايــد مــواظب باشد که در سعى زيادى پيش

----------

(صفحه234)

نيايد.

سوال 601 :

ـ افرادى قادر بر سعى نيستند لذا آنها را به وسيله چرخ سعى مى دهند چنانچه در هنگام سعى بخوابند، حکم سعى آنها چيست؟

جواب :

چون سعى از عبادات است و صحت آن منوط به نيت و قصد قربت مستمر است. لذا در فرض سوال اگر قبل از شوط چهارم خواب رفته است. به احتياط واجب سعى را از اول اعاده کند. و اگر بعد از شوط چهارم خواب رفته است. پس از بيدار شدن و توجه و التفات بايد از آنجا که بخواب رفته سعى را ادامه دهد.

سوال 602 :

ـ اگر سعى را سهواً بيش از هفت شوط به جا آورد، تکليف چيست؟

جواب :

سعى صحيح است، گرچه مستحب است که آن را به هفت مرتبه ديگر برساند.

سوال 603 :

ـ اگر کسى در سعى به استحباب هروله عمل نکرد و پس از ردّ شدن از محلّ هروله، به فکر جبران افتاد و به محل هروله مراجعت کرد آيا اين زيادى مخلّ به سعى است؟

جواب :

نبايد مراجعت کند و در صورت مراجعت زيادى مخلّ انجام داده و سعى او باطل است و بايد آن را از اول اعاده کند.

سوال 604 :

ـ شخصى در عمره، سعى را از روى خطا و فراموشى تمام نکرده و به اعتقاد اينکه سعى او تمام شده تقصير کرده وظيفه چيست؟

جواب :

در فرض مذکور که سهواً و خطأً سعى را تمام نکرده و به اعتقاد فراغ از آن تقصير کرده است عمره او باطل نيست ولى واجب است سعى را تمام کند و اگر اين خطا و سهو در سعى عمره تمتع بوده، احتياط واجب آن است که يک گاو براى کفاره ذبح کند، ضمناً فرقى نيست که خطا و ناتمام ماندن

----------

(صفحه235)

نسبت به يک شوط واقع شده باشد يا بيشتر. و نيز فرقى نيست که تقصير با گرفتن ناخن انجام شده باشد يا گرفتن قدرى مو.

سوال 605 :

ـ کسى که سه يا چهار دور از سعى را انجام داده و از انجام بقيه آن عاجز شده است، وظيفه او چيست؟

جواب :

اگر بعد از رفع عذر مى تواند اعاده يا اتمام کند بايد خودش آن را بجاآورد اگر چه با چرخ باشد، و اگر امکان آن نيست بايد نايب بگيرد تا باقيمانده سعى را انجام دهد، و احتياط اين است که پس از آن، نايب سعى را از نو اعاده کند.

سوال 606 :

ـ اگر کسى بعد از وقوف در عرفات بفهمد که طواف و سعى او در عمره تمتع باطل بوده است، چه حکمى دارد؟

جواب :

بايد طواف و نماز طواف و سعى خود را بعد از اعمال حج اعاده کند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

سعى

No image

سعى

No image

سعى

No image

سعى

No image

سعى

No image

سـعى

No image

سعى

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

پر بازدیدترین ها

No image

مسائل متفرقه

No image

طواف

No image

احرام

No image

محرمات احرام

No image

استطاعت

Powered by TayaCMS