روزه اعتکاف
22-انسان،در ايام اعتکاف بايد روزه بگيرد،بنابر اين،کسى که نمىتواند روزه بگيرد،مانند، مسافر،مريض و زن حايض يا نفساء و کسى که عمدا روزه نگيرد،اعتکافش صحيح نيست.
23-مسافر و مريض اگر معتکف شوند صحيح نيست ولى زن حايض يا نفساء نه تنها اعتکافش صحيح نيستبلکه به جهت توقف در مسجد گناه کار است.
24-اعتکاف در روز عيد فطر و قربان يا دو روز قبل از عيد به طورى که روز سوم آن عيد باشد صحيح نيست.
25-لازم نيست که روزه،مخصوص به اعتکاف باشد،بلکه هر روزهاى باشد صحيح است،مثلا در ايام اعتکاف،روزه قضا يا نذرى يا استيجارى (3) بجا آورد.
26-اگر شخصى نذر کند که در ايام معينى معتکف شود (4) و در همان ايام روزه نذرى يا استيجارى بر عهده او باشد،مىتواند در همان اعتکاف،روزه نذرى يا اجارهاى خود را بجا آورد. ولى اگر نذر اعتکاف بدين گونه بوده است که روزه براى اعتکاف يا به خاطر اعتکاف باشد، کفايت از روزه نذرى يا اجارهاى نمىکند (5) .
27-انسان مىتواند نذر کند،در سفر روزه بگيرد و به نظر برخى مراجع معظم تقليد،حتى هنگام سفر هم مىتواند نذر کند که روزه بگيرد و در اين صورت اعتکافش صحيح است.به يک استفتاء توجه کنيد:
28-س:آيا در مسافرت مىشود روزه در سفر را نذر کند؟
آيات عظام خامنهاى،سيستانى،بهجت:مىتواند.
آية الله مکارم:اشکال دارد ولى اگر نذر کرد،احتياط آن است که به نذر خود عمل کند.
آية الله فاضل:خير.
29-س:آيا هر گونه روزه،و لو استيجارى و...براى اعتکاف کافى است؟
آية الله فاضل:خير،بلکه روزه اعتکاف بايد به نيت کسى باشد،که اعتکاف به نيت او انجام مىگيرد،لذا کفايت روزه استيجارى و غيره براى کسى که در نيتخود اعتکاف نموده محل تامل و اشکال است.
آية الله مکارم:کفايت روزه استيجارى براى اعتکاف مشکل است.
آية الله بهجت:کافى است