روابط فرهنگى زن و شوهر
1- سوال: چندين سال است که ازدواج کردهام، خودم خيلى دنبال مسائل دينى و شرعى هستم و مقلد امام مىباشم، ولى متأسفانه همسرم زياد، به مسائل دينى اهميت نمىدهد و بعضى اوقات پس از سر و صداى زياد يک دفعه نماز مىخواند و چند دفعه نمى خواند و اين امر مرا زياد رنج مىدهد، در اينجا وظيفه من چيست ؟
1- آيا خوردن غذايى که او درست مىکند از نظر شرعى جايز است ؟
2- آيا در اين مورد، روز قيامت مسئوول نيستم ؟
3- آيا در اثر بى توجهى او به دين، بايد او را طلاق بدهم ؟
جواب: اگر منکر خدا يا رسول يا يکى از ضروريات (1) دين نيست پاک است و بايد او را امر به معروف کنيد و اگر مؤثر نباشد شما معذور هستيد و لازم نيست طلاق دهيد، اختيار طلاق در دست خود شماست.
امام: کتاب استفتائات، ج 1، ص 487، سوال 15.
بهجت - تبريزى - فاضل - مکارم: استفتاء.
2- سوال: زنى که به مسائل شرعى مثل نماز و ديگر مسائل بى اهميت باشد، به خصوص نماز صبح را هيچگاه به پا نمىدارد، وظيفه شرعى شوهرش چيست ؟
جواب: بايد او را امر به معروف نماييد و به خواندن نماز وادارش کنيد.
امام: کتاب استفتائات، ج 1، ص 487، سوال 16.
بهجت - تبريزى - فاضل: (2)
مسأله: مردى که از پدر و مادر مسلمان به دنيا آمده، اگر مرتد شود، عقد او با زنش باطل مىشود، خواه با عيالش نزديکى کرده باشد يا نه.
امام: توضيح المسائل، مسأله 2449 و تحريرالوسيله، کتاب نکاح، القول فى الکفر، مسأله 5.
بهجت: توضيح المسائل، مسأله 1947.
تبريزى: توضيح المسائل، مسأله 2458.
فاضل: توضيح المسائل، مسأله 2515.
مکارم: توضيح المسائل، مسأله 2097 و استفتاء.
4- مسأله: مردى که از پدر و مادر غير مسلمان به دنيا آمده، و مسلمان شده اگر پيش از نزديکى با عيالش مرتد شود عقد او باطل مىگردد و اگر بعد از نزديکى مرتد شود چنانچه زن در سن زنهايى باشد که حيض مىبينند، بايد آن زن به مقدارى که در احکام طلاق گفته شده است عدّه نگه دارد، پس اگر پيش از تمام شدن عدّه زن شوهر مسلمان شود، عقد باقى و گرنه باطل است.
امام: تحرير الوسيله، کتاب نکاح، القول فى الکفر، مسأله 5 و توضيح المسائل، مسأله 2450.
تبريزى - فاضل: (3)
5- مسأله :اگر زن مسلمانى مرتد شود عقد او با شوهرش باطل مىشود. اعم از اينکه پدر و مادر او مسلمان باشند يا نباشند و اعم از اينکه شوهرش با او نزديکى کرده باشد يا نه. اما اگر بعد از نزديکى مرتد شود و يائسه نباشد بايد به دستورى که در احکام طلاق گفته شده است عده نگه دارد، پس اگر در بين عده مسلمان شود عقد باقى و اگر تا آخر عده مرتد بماند عقد باطل است.
امام: تحرير الوسيله، کتاب نکاح، القول فى الکفر، مسأله 5 و توضيح المسائل، مسأله 2448.
بهجت: توضيح المسائل، مسأله 1949.
تبريزى: (4)
فاضل: توضيح المسائل، مسأله 2514.
6- سوال: اگر زن يا مردى ادعا کند که مسلمان شده و شهادتين را بگويد آيا يک مسلمان مىتواند با او ازدواج کند؟ اگر چه مطمئن نباشد او واقعاً مسلمان شده يا نه.
جواب: کسى که شهادتين را اعتراف دارد و قول يا عملى که موجب ارتداد مىشود از او سر نزده، محکوم به طهارت است و ازدواج با او اشکال ندارد.
امام: با استفاده از کتاب استفتائات، ج 1، ص 105، سوال 276.
تبريزى: صراط النجاة، سوال 828.
7- سوال: اگر زن بعد از ازدواج بفهمد شوهر او مسلمان نيست حکمش چيست ؟
جواب:
تبريزى: نکاح مزبور باطل است. استفتاء.
مکارم: نمىتواند با او زندگى کند و ازدواجش باطل است. استفتاء
8- سؤل: اگر زن غير مسلمان مسلمان شود و با مرد مسلمان ازدواج کند (به عقد دئم) لکن بعداً معلوم شود اصلاً مسلمان نشده بوده و صورى ايمان آورده. آيا عقد او باطل است؟
جواب: تبريزى: ملاک در اسلام شخص، اقرار به شهادتين است به زبان. و اعتقاد قلبى از شرايط ايمان مىباشد و مادامى که اظهار بر خلاف نکرده محکوم به اسلام است و عقد آن صحيح است. استفتاء
9- مسأله: جايز نيست زن يا شوهر عکسى را که مىداند ديدن آن براى ديگرى حرام است به او نشان بدهد.
امام: استفتاء.
در نتيجه: زن نمىتواند عکس خانمهاى بى حجاب را که ديدن آن براى شوهرش جايز نيست به او نشان دهد. (مانند بعضى عکسهاى آلبوم خانوادگى)
10- سوال: آيا بر زن و شوهر جايز است در حالى که تنها هستند به فيلمهاى جنسى و يا عکسهاى مستهجن نگاه کنند؟
جواب: تبريزى: ظاهر اين است که جايز نيست.
صراط النجاة، سوال 895.
11- سوال: آيا براى زن جايز است زيبايىهاى زنان نامحرم را براى شوهرش تعريف کند؟
جواب: تبريزى: اگر شوهر آن زنها را مىشناسد، اشکال دارد و اگر نمىشناسد در صورتى که آن زن شوهر دارد بنابر احتياط مستحب از اين کار پرهيز کند.
صراط النجاة سوال 896.
12- مسأله: دروغ گفتن به زن اگر چه براى جلب محبت او باشد جايز نيست. ولى توريه در اينگونه موارد اشکال ندارد.
امام: با استفاده از استفتائات، ج 2، ص 617، سوال 5.
امام - تبريزى - فاضل - مکارم: استفتاء.
13- سوال: آيا خلف وعده نسبت به همسر و فرزندان جايز است؟
جواب: خلف وعده حرام نيست.
امام: با استفاده از استفتائات، ج 2، ص 617، سوال 5.
امام - فاضل: استفتاء.
مکارم - تبريزى (5)
14- سوال: آيا تعريف کردن صحنههاى محرک براى شوهر و يا براى زن جايز است؟ اگر چه به قصد تحريک باشد؟
جواب:
تبريزى اگر مشتمل بر امر حرامى نباشد مانعى ندارد. استفتاء
فاضل: در صورتى که تعريف کننده خود زن يا شوهر باشد به قصد تحريک مانعى ندارد. استفتاء
15- سوال: اگر خانمى ببيند شوهر او چشم چرانى مىکند و با زنهاى نامحرم بيش از او گرم مىگيرد، آيا مىتواند براى متوجه کردن او به اين عمل زشتش تا مدتى به او تمکين نکند؟
جواب: فاضل: تمکين نکردن جايز نيست و لکن با رعايت مراتب و شرايط نهى از منکر، نهى از منکر کند. استفتاء
16- سوال: آيا زن مىتواند بدون اجازه شوهرش به مسجد يا نماز جمعه و يا به طور کلى به مجالس مذهبى برود؟
جواب: بهجت - تبريزى: اگر فرا گفتن احکام شرعيه متوقف بر خارج شدن از خانه باشد، مىتواند خارج شود، اما اگر بيرون رفتن براى غير احکام باشد نمىتواند از منزل بدون اذن شوهر خارج شود.
تبريزى: استفتاء
بهجت: با استفاده ازتوضيح المسائل، مسائل متفرقه، مسأله 18.
فاضل: اگر شوهر رضايت نداشته باشد بيرون رفتن حرام است .
استفتاء
17- سوال: اگر مردى به زنش گفت: ((نبايد با فلان نامحرم حرف بزنى)) آيا زن مىتواند با آن مرد با رعايت حدود شرعى صحبت کند؟ يا به طور کلى بايد از حرف زدن با او اجتناب کند؟
جواب: تبريزى: سزاوار است زن در امور جايز هم طورى رفتار نمايد که رضايت شوهر هم تحصيل شود.
استفتاء.
در نتيجه: طبق اين فتوى مستحب است زن در همه امورى که احتياج به اجازه گرفتن از شوهر ندارد به گونهاى عمل کند که رضايت شوهر جلب شود.
فاضل: اگر حرف زدن هيچگونه مفسدهاى نداشته باشد، و با حقوق شوهر منافاتى نداشته باشد و خلاصه حرف زدن شرعاً منهى عنه نباشد، وجهى براى نهى مرد نيست. استفتاء
18- سوال: آيا زن مىتواند بدون اجازه شوهرش براى فراگيرى مسائل شرعى از خانه خارج شود و يا به مسجد و يا مجالس مذهبى برود؟
جواب:
تبريزى: اگر ممکن نيست در منزل احکام شرعيه را فرا گيرد شوهر نمىتواند نهى کند، و زن مىتواند خارج شود. ولى براى مسجد و غير آن بنابر احتياط بدون اجازه نمىتواند خارج شود. (احتياط وجوبى است). استفتاء
فاضل: اگر فراگيرى مسائل شرعى از واجبات زن باشد و راهى براى فراگيرى ندارد جز به خروج از خانه، و اين خروج نيز مفسدهاى نداشته باشد ،مىتواند به اندازه ضرورت و به مقدار واجب خارج شود. ولى براى مسجد و غيره بدون اجازه شوهر جايز نيست. استفتاء
19- سؤل: اگر مردى به همسرش اجازه ندهد به فيلمهاى خاصى نگاه کند(منظور فيلمهايى است که مثلاً شخص خاصى در آن بازى مىکند. البته اگر فيلم منافى عفت و غير شرعى نباشد) آيا زن مىتواند بدون قصدريبه و تلذذ به آن نگاه کند؟
جواب: تبريزى: بهتر است زن در امور جايز هم طورى رفتار کند که رضايت شوهر هم تحصيل شود. استفتاء
فاضل: اگر نگاه کردن منافى با حقوق شوهر نباشد و مفسده همراه نداشته باشد اجازه ندادن وجهى ندارد.
استفتاء
20- سوال: آيا مردان حق دارند زنانشان را مجبور به پوشيدن پوشيه و يا لباس خاصى بکنند؟
جواب: تبريزى: زن لازم است بر حسب وظيفه شخصى خود عمل کند. ولى بهتر است رضايت شوهر را بجا آورد. استفتاء
فاضل: اگر به ملاحظه حفظ عفت و عصمت او باشد و يا نهى از پوشيدن لباس خاصى که پوشيدن آن محرک شهوات و موجب انحراف افراد و موجب بى حيايى و بد حجابى است، لازم است مرد او را موعظه و نصيحت کند و بر زن است که نصايح او را گوش دهد. استفتاء
21- سؤل: اگر شوهر به زن بگويد: ((نبايد در منزل فلان مجلس را بر پا کنى)) آيا جايز است زن آن مجلس را بر پا نمايد؟ (اعم از اينکه مجلس مذهبى مانند روضه و... باشد يا غير آن)
جواب: تبريزى: اگر خانه شوهر است نمىتواند بدون اجازه مجلس بر پا کند.
استفتاء
فاضل: براى انجام واجب شرعى احتياج به اذن ندارد ولى در ساير امور نبايد بدون اذن بيرون برود. استفتاء
22- سوال: آيا مردان حق دارند زنانشان را از پوشيدن لباسى نهى کنند؟
جواب: فاضل: لباسى که در شأن زن است و محذورى ندارد را نهى نکنند. استفتاء