6 ـ حلق يا تقصير
مسأله 924 ـ بعد از قربانى محرم بايد حلق يا تقصير کند. يعنى يا سر خود را بتراشد، يا مقدارى از موى سر و صورت خود را کوتاه کند، اگر چه تراشيدن سر افضل است.
مسأله 925 ـ زنها نمى توانند سر خود را بتراشند، بلکه بايد مقدارى از موى خود را کوتاه کنند، و همينطور است حکم خنثى.
مسأله 926 ـ کسى که موى خود را جمع کرده و گره زده است يا به هم بافته است، يا به وسيله اى به هم چسبانده است، بايد سر خود را بتراشد.
مسأله 927 ـ کسى که سال اول حج او است مخير است که سر خود را بتراشد، يا مقدارى از موى خود را کوتاه کند، هر چند احتياط مستحب در تراشيدن سر است.
(320صفحه)
مسأله 928 ـ کوتاه کردن موى سر و صورت با هر وسيله اى که باشد کفايت مى کند، اما تراشيدن ريش يا کوتاه کردن موى زير بغل و عانه کفايت نمى کند. و احتياط مستحب است که به گرفتن ناخن اکتفا نکند.
مسأله 929 ـ کسى که وظيفه او حلق است و مطمئن است که هنگام حلق سر او خونى مى شود تقصير کند، و احتياطاً بعد از تقصير سر را هم بتراشد.
مسأله 930 ـ کسى که سر مى تراشد به احتياط واجب بايد تمام سر را بتراشد، و تراشيدن قسمتى از سر کفايت نمى کند. بلى کسى که مخير بين حلق يا تقصير است بعد از تراشيدن مقدارى از سر مى تواند تقصير را انتخاب کند، و با اين نيت مقدارى از موى خود را کوتاه کند و از احرام خارج شود.
مسأله 931 ـ کسى که وظيفه اش فقط حلق است اگر تقصير کند مثل کسى است که عمداً حلق نکرده، و در صورت علم براى کوتاه کردن مو در حال احرام کفاره هم بايد بدهد. و کسى که وظيفه اش فقط تقصير است اگر حلق کند همين حکم را دارد.
(321صفحه)
مسأله 932 ـ انسان مى تواند خودش سر خود را بتراشد يا تقصير کند، همانطور که مى تواند ديگرى را وکيل کند که سر او را بتراشد يا موى او را کوتاه کند.
مسأله 933 ـ کسى که مى خواهد سر بتراشد نمى تواند اوّل موى خود را کوتاه کند و بعد بتراشد، بلکه بايد از ابتدا شروع به تراشيدن کند.
مسأله 934 ـ محرم تا وقتى خودش تقصير نکرده يا سر خود را نتراشيده است نمى تواند سر ديگرى را بتراشد يا او را تقصير کند. بلى گرفتن ناخن ديگرى در اين حال اشکالى ندارد.
مسأله 935 ـ بعد از تقصير يا حلق تمام محرمات احرام بجز همسر و بوى خوش حلال مى شود. البته حرمت صيد و کندن گياهان حرم ـ همانگونه که قبلاً بيان شد ـ از احکام حرم است، و ربطى به حال احرام و غير احرام ندارد.
مسأله 936 ـ گرفتن بينى از بوى بد از تبعات استعمال بوى خوش نيست، لذا پس از تقصير يا حلق مى تواند بينى خود را از بوى بد بگيرد.
(322صفحه)