حلق يا تقصير
(مسأله 195) بعد از قربانى کردن بايد حلق کنند، يعنى سرشان را بتراشند يا تقصير نمايند، يعنى قدرى از ناخن يا موى شارب خود را بگيرند، و براى مردى که موى سر خود را با يکى از مواد چسبنده چسبانيده، يا موى خود را جمع کرده و گره زده و درهم پيچيده و بافته باشد، احتياط لازم تراشيدن تمام سر است، و هم چنين هر کسى که حج اول او باشد احتياط واجب براى او تراشيدن موى تمام سر و اکتفا نکردن به تقصير است.
(مسأله 196) بر زن ها و خنثى، يعنى کسى که هم آلت مردى و هم آلت زنى دارد، واجب است تقصير کردن، يعنى ناخن گرفتن يا از مو گرفتن و براى آنها سر تراشيدن جايز نيست.
(مسأله 197) در حلق يا تقصير بايد نيت کند که براى انجام فرمان خداوند متعال در حج تمتع حجة الاسلام سر خود را مى تراشم يا مو يا ناخن خود را مى گيرم، و بهتر آن است که کسى سر او را مى تراشد نيز نيت کند.
(مسأله 198) وقتى حاجى حلق يا تقصير نمود، هر چه بر او در احرام حرام شده بود حلال مى شود، مگر زن و صيد و بوى خودش.
(مسأله 199) بنابر احتياط واجب بايد رمى و قربانى و حلق يا تقصير را به ترتيب بجا آورد، ولى اگر از روى فراموشى يا ندانستن مسأله اول قربانى کرد و بعد رمى و حلق نمود يا اول حلق کرد و بعد رمى و قربانى را انجام داد، ضرر ندارد و اگر عمداً خلاف ترتيب عمل کند مشهور آن است که اعاده واجب نيست، ولى اگر احتياط ممکن باشد ترک نکند.
(مسأله 200) اگر در روز عيد حلق يا تقصير را فراموش کرد تا از منى بيرون رفت، واجب است برگردد و حلق يا تقصير کند، و اگر ممکن نشود در هر جا يادش آمد حلق يا تقصير کند، و مستحب است اگر ممکن شود موى خود را بمنى بفرستد، که در آنجا دفن شود.
(مسأله 201) اگر حلق يا تقصير را فراموش کند، و بعد از طواف يادش بيايد بايد حلق يا تقصير کند، و دوباره طواف را بجا آورد، و اگر بعد از طواف و سعى يادش بيايد، بايد بعد از حلق يا تقصير دوباره طواف و سعى را انجام دهد.