18. معـــــــاد انسان وجهان (آیت الله جعفر سبحانی)

18. معـــــــاد انسان وجهان (آیت الله جعفر سبحانی)

18. معـــــــاد انسان وجهان

معاد انسان از اصول مسلّم تمام شرايع آسمانى است وهيچ شريعتى نمى تواند بدون طرح آن نام شريعت بر خود گذارد دلايلى که لزوم معاد را اثبات کند بيش از آن است که در اينجا مطرح شود اينک ما به دو دليل اشاره مى کنيم:

معاد هدف زندگى است:

هر فردى از انسان در اين جهان پس از طى مراحلى به کمالى مى رسد وبه صورت انسان دانا وتوانا در مى آيد، هرگاه مرگ پايان زندگى باشد آفرينش او لغو وباطل خواهد بود وکار لغو بر خدا شايسته نيست، آفرينش انسان بدون معاد بسان ساختن کوزه اى است با نقش ونگار، سپس شکستن و دور انداختن آن. اگر هيچ کوزه گرى دست به چنين کار لغوى نمى زندخدا که از نظير حکيم بودن، فوق همه است نبايد سنگ اجل، شيشه عمر انسان را به گونه اى بشکند که دگر اميدى به بقاى او نباشد. قرآن به اين برهان اشاره مى کند ومى فرمايد:

(أفَحَسِبْتُمْ أنّما خَلَقْناکُمْ عَبَثاً وَ أنّکُمْ إلَيْنا لاتُرجَعُونَ)

آيا فکر مى کنيد که ما شما را عبث وبى هدف آفريديم وشما به سوى ما باز نمى گرديد؟ (سوره مؤمنون آيه 115).

صفحه 103

معاد ترسيم گر عدالت خداوند

Powered by TayaCMS