7- سجود (آیت الله حسین وحید خراسانی)

7- سجود (آیت الله حسین وحید خراسانی)

سجود

مسأله 1054 :

نمازگزار بايد در هر رکعت از نمازهاى واجب و مستحب ، بعد از رکوع دو سجده کند ، يعنى پيشانى را به قصد خضوع به زمين بگذارد ، و در سجده ء نماز واجب است که کف دو دست و دو زانو و دو انگشت بزرگ پاها را بر زمين بگذارد .

مسأله 1055 :

دو سجده روى هم يک رکن است ، و اگر کسى در نماز واجب عمدا يا از روى فراموشى در يک رکعت هر دو را ترک کند ، يا دو سجده ء ديگر به آنها اضافه نمايد ، نمازش باطل است .

مسأله 1056 :

اگر عمدا يک سجده کم يا زياد کند ، نمازش باطل مى شود ، و اگر سهوا يک سجده کم يا زياد کند حکم آن خواهد آمد .

مسأله 1057 :

اگر پيشانى را عمدا يا سهوا به زمين نگذارد ، سجده نکرده است اگر چه جاهاى ديگر به زمين برسد ، ولى اگر پيشانى را به زمين بگذارد و سهوا جاهاى ديگر را به زمين نرساند ، يا سهوا ذکر نگويد ، سجده صحيح است .

مسأله 1058 :

در حال اختيار واجب است در سجده سه مرتبه ( سبحان الله ) يا يک مرتبه ( سبحان ربي الاعلى وبحمده ) يا هر ذکرى که به اين مقدار باشد بگويد ، و احتياط مستحب آن است که تسبيح را بر مطلق ذکر مقدم بدارد ، و بايد اين کلمات دنبال هم و به عربى صحيح گفته شود ، و مستحب است ( سبحان ربي الاعلى وبحمده ) را سه يا پنج يا هفت مرتبه يا بيشتر بگويد . مسأله 1059 - در سجود بايد به مقدار ذکر واجب بدن آرام باشد ، و همچنين - بنابر احتياط واجب - در موقع گفتن ذکر مستحب ، در صورتى که آن را به قصد ذکر در سجده بگويد .

مسأله 1060 :

اگر پيش از آن که پيشانى به زمين برسد و بدن آرام بگيرد ، عمدا ذکر سجده را بگويد ، يا پيش از تمام شدن ذکر عمدا سر از سجده بر دارد ، نماز باطل است ، مگر اين که جاهل قاصر باشد ، که در اين صورت در هر دو فرض ، نماز صحيح است .

مسأله 1061 :

اگر پيش از آن که پيشانى به زمين برسد سهوا ذکر سجده را بگويد و پيش از آن که سر از سجده بردارد بفهمد اشتباه کرده است ، بايد دوباره در حال آرام بودن بدن ذکر را بگويد . مسأله 1062 - اگر بعد از آن که سر از سجده برداشت بفهمد پيش از آن که ذکر سجده تمام شود سر بر داشته ، نمازش صحيح است .

مسأله 1063 :

اگر موقعى که ذکر سجده را مى گويد ، يکى از هفت عضو را عمدا از زمين بر دارد ، در صورتى که جاهل قاصر نباشد نماز باطل مى شود ، ولى موقعى که مشغول گفتن ذکر نيست ، اگر غير پيشانى جاهاى ديگر را از زمين بردارد و دوباره بگذارد ، اشکال ندارد .

مسأله 1064 :

اگر پيش از تمام شدن ذکر سجده سهوا پيشانى را از زمين بر دارد ، نمى تواند دوباره به زمين بگذارد ، و بايد آن را يک سجده حساب کند ، ولى اگر جاهاى ديگر را سهوا از زمين بر دارد ، بايد دو مرتبه به زمين بگذارد و ذکر را بگويد .

مسأله 1065 :

بعد از تمام شدن ذکر سجده ء اول بايد بنشيند تا بدن آرام گيرد و دوباره به سجده رود .

مسأله 1066 :

جاى پيشانى نمازگزار بايد از جاى سر انگشتان پاى او بلندتر يا پست تر از چهار انگشت بسته نباشد ، و بنابر احتياط واجب از جاى زانوهاى او هم بلندتر يا پست تر از اين مقدار نباشد .

مسأله 1067 :

در زمين سراشيب که شيب آن درست معلوم نيست ، اگر جاى پيشانى از جاى سر انگشتهاى پاى او و زانوهايش بيش از چهار انگشت بسته بلندتر يا پست تر باشد ، بنابر احتياط نماز او باطل است .

مسأله 1068 :

اگر پيشانى را اشتباها بر چيزى بگذارد که از جاى انگشتهاى پاى او بلندتر از چهار انگشت بسته است ، چنانچه بلندى آن به قدرى است که نمى گويند در حال سجده است ، بايد سر را بردارد و بر چيزى که بلند نيست يا بلنديش به اندازه ء چهار انگشت بسته يا کمتر است بگذارد ، و اگر بلندى آن به قدرى است که مى گويند در حال سجده است ، بايد پيشانى را از روى آن بر روى چيزى که بلنديش به اندازه ء چهار انگشت بسته يا کمتر است بکشد ، و اگر کشيدن پيشانى ممکن نيست ، بنابر احتياط واجب بايد نماز را تمام کند و دوباره بخواند .

مسأله 1069 :

بايد بين پيشانى و آنچه بر آن سجده مى کند ، چيزى فاصله نباشد ، پس اگر مهر به قدرى چرک باشد که پيشانى به خود مهر نرسد ، سجده باطل است ، ولى اگر مثلا رنگ مهر تغيير کرده باشد اشکال ندارد .

مسأله 1070 :

در سجده بايد دو کف دست را به زمين بگذارد ، و در حال ناچارى بايد پشت دست را بر زمين بگذارد ، و اگر پشت دست هم ممکن نباشد - بنابر احتياط واجب - مچ دست را به زمين بگذارد ، و چنانچه آن را هم نتواند ، تا آرنج هر جا را که مى تواند به زمين بگذارد ، و اگر آن هم ممکن نيست بازو را بگذارد .

مسأله 1071 :

در سجده بايد دو انگشت بزرگ پاها را به زمين بگذارد ، هر چند احتياط مستحب اين است که سر دو انگشت بزرگ را به زمين بگذارد ، و اگر انگشتهاى ديگر پا ، يا روى پا را به زمين بگذارد ، يا به واسطهء بلند بودن ناخن ، شست به زمين نرسد نماز باطل است ، و کسى که به واسطهء ندانستن مسأله نمازهاى خود را اين طور خوانده ، اگر مقصر است بايد دوباره بخواند ، و اگر قاصر است نمازش صحيح است .

مسأله 1072 :

کسى که مقدارى از شست پايش بريده ، بايد بقيهء آن را به زمين بگذارد ، و اگر چيزى از آن نمانده يا اگر مانده خيلى کوتاه است ، احتياط واجب آن است که بقيهء انگشتان را به زمين بگذارد ، و اگر هيچ انگشت ندارد ، بايد هر مقدار که از پا باقى مانده به زمين بگذارد .

مسأله 1073 :

اگر به طور غير معمول سجده کند ، مثلا سينه و شکم را به زمين بچسباند ، يا پاها را دراز کند ، اگر چه هفت عضوى که بيان شد به زمين برسد ، بنابر احتياط واجب نماز را دوباره بخواند .

مسأله 1074 :

مهر يا چيز ديگرى که بر آن سجده مى کند بايد پاک باشد ، ولى اگر مثلا مهر را روى فرش نجس بگذارد ، يا يک طرف مهر نجس باشد و پيشانى را به طرف پاک آن بگذارد ، اشکال ندارد .

مسأله 1075 :

اگر در پيشانى دمل و مانند آن باشد ، چنانچه ممکن است بايد با جاى سالم پيشانى سجده کند ، و اگر ممکن نيست بايد آنچه را که سجده بر آن صحيح است گود کند و دمل را در گودال و جاى سالم را به مقدارى که براى سجده کافى باشد بر آن بگذارد ، و احتياط مستحب آن است که آن گودال در زمين باشد .

مسأله 1076 :

اگر دمل يا زخم تمام پيشانى را فرا گرفته باشد ، بنابر احتياط واجب به يکى از دو طرف پيشانى و چانه - اگر چه به تکرار نماز باشد - سجده کند ، و اگر ممکن نيست فقط به چانه ، و اگر به چانه هم ممکن نيست بايد براى سجده اشاره کند .

مسأله 1077 :

کسى که نمى تواند پيشانى را به زمين برساند بايد به قدرى که مى تواند خم شود ، و مهر يا چيز ديگرى را که سجده بر آن صحيح است روى چيز بلندى گذاشته و طورى پيشانى را بر آن بگذارد که بگويند سجده کرده است ، ولى بايد کف دستها و زانوها و انگشتان پا را به طور معمول به زمين بگذارد .

مسأله 1078 :

اگر چيز بلندى نباشد که مهر يا چيز ديگرى که سجده بر آن صحيح است روى آن بگذارد ، لازم است که مهر يا چيز ديگر را با دست بلند کرده و بر آن سجده نمايد ، و در صورتى که خودش نتواند ، ديگرى بلند کند و او بر آن سجده نمايد .

مسأله 1079 :

کسى که هيچ نمى تواند سجده نمايد ، بايد براى سجده با سر اشاره کند ، و اگر نتواند بايد با چشمها اشاره نمايد ، و اگر با چشمها هم نمى تواند اشاره کند ، بايد در قلب نيت سجده کند و ذکر آن را بگويد .

مسأله 1080 :

اگر پيشانى بى اختيار از جاى سجده بلند شود ، چنانچه ممکن باشد بايد نگذارد دوباره به جاى سجده برسد ، و اين يک سجده حساب مى شود ، چه ذکر سجده را گفته باشد يا نه ، و اگر نتواند سر را نگه دارد و بى اختيار دوباره به جاى سجده برسد ، روى هم يک سجده حساب شدن محل اشکال است ، اگر چه يک سجده يقينا آورده شده ، پس اگر ذکر نگفته باشد ، بنابر احتياط واجب به قصد آنچه به او امر دارد - اعم از واجب و مستحب - ذکر بگويد .

مسأله 1081 :

جايى که انسان بايد تقيه کند ، مى تواند بر فرش و مانند آن سجده نمايد ، و لازم نيست براى نماز به جاى ديگر برود ، ولى اگر بتواند بر حصير يا چيز ديگرى که سجده بر آن صحيح مى باشد طورى سجده کند که به زحمت نيفتد ، نبايد بر فرش و مانند آن سجده نمايد . مسأله 1082 - اگر روى تشک پر يا چيز ديگرى که استقرار بر آن حاصل نمى شود سجده کند باطل است .

مسأله 1083 :

اگر انسان ناچار شود که در زمين گل نماز بخواند ، چنانچه آلوده شدن بدن و لباس براى او حرجى نيست ، بايد سجده و تشهد را به طور معمول به جا آورد ، و اگر حرجى باشد در حالى که ايستاده براى سجده با سر اشاره کند و تشهد را ايستاده بخواند ، و نمازش صحيح است .

مسأله 1084 :

در رکعت اول و رکعت سومى که تشهد ندارد - مثل رکعت سوم نماز ظهر و عصر و عشاء - بنابر احتياط مستحب بعد از سجده ء دوم قدرى بى حرکت بنشيند و بعد برخيزد .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

7- سجود (امام خمینی (ره))

جدیدترین ها در این موضوع

No image

مصرف خمس (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

مال خمسی، به شش سهم تقسیم می شود: سه سهم (نصف خمس آن، برای خدا و پیامبر و امام تلاافته است که به امام می رسد، و در دوران غیبت باید آن را به فقیه جامع شرایط فتوا پرداخت کنند....
No image

احکام خرید و فروش (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

بر هر بالغ و عاقل، لازم است احکام معاملات را برابر فتوای فقيهان جامع شرایط یاد بگیرد تا به حرام آلوده نشود و معامله باطلی انجام ندهد....
No image

شرایط فروشنده و خریدار (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

فروشنده و خریدار باید دارای اوصاف زیر باشند: ۱. بالغ باشند. ۲- عاقل باشند، نه دیوانه. ۳. رشید باشند، نه سفيه. ۴. قصد جدی نسبت به معامله داشته باشند، نه شوخی. ۵. مجبور دیگری نباشند، بلکه مختار باشند.....

پر بازدیدترین ها

No image

مصرف خمس (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

مال خمسی، به شش سهم تقسیم می شود: سه سهم (نصف خمس آن، برای خدا و پیامبر و امام تلاافته است که به امام می رسد، و در دوران غیبت باید آن را به فقیه جامع شرایط فتوا پرداخت کنند....
Powered by TayaCMS