1- صاحب عادت عددیه و وقتیه (آیت الله سید محمد علوی گرگانی)

1- صاحب عادت عددیه و وقتیه (آیت الله سید محمد علوی گرگانی)

1‌ـ صاحب عادت وقتيّه وعدديّه

مسأله 483 :

زنهايي که عادت وقتيّه وعدديّه دارند سه دسته‌اند:

اوّل‌ـ زني که دو ماه پشت سر هم در وقت معيّن خون حيض ببيند و در وقت معيّن هم پاک شود، مثلاً دو ماه پشت سر هم از روز اوّل ماه خون ببيند وروز هفتم پاک شود که عادت حيض اين زن از اوّل ماه تا هفتم است.

دوم‌ـ زني که ازخون پاک نمي‌شود ولي دو ماه پشت سر هم چند روز معيّن مثل اوّل ماه تا هشتم خوني که مي‌بيند نشانه‌هاي حيض را دارد، يعني غليظ وسياه وگرم است و با فشار وسوزش بيرون مي‌آيد، وبقيه خونهاي او نشانه‌هاي استحاضه را دارد که عادت او از اوّل ماه تاهشتم مي‌شود.

سوم‌ـ زني که دو ماه پشت سر هم در وقت معيّن خون حيض ببيند و بعد از آن که سه روز يا بيشتر خون ديد يک روز يا بيشتر پاک شود ودوباره خون ببيند وتمام روزهايي که خون ديده با روزهايي که در وسط پاک بوده از ده روز بيشتر نشودودرهر دو ماه همه روزها که خون ديده و در وسط پاک بوده روي هم يک اندازه باشد که عادت او به اندازه تمام روزهايي است که خون ديده و در وسط پاک بوده است ولازم نيست روزهايي که در وسط پاک بوده در هر دو ماه به يک اندازه باشد، مثلاً اگر در ماه اوّل از روز اوّل ماه تا سوم خون ببيند وسه روز پاک شود ودوباره سه روز خون ببيند و در ماه دوم بعد از آن که سه روز خون ديد، سه روز يا کمتر يا بيشتر پاک شود ودوباره خون ببيند ورويهم از نه روز بيشتر نشود، همه حيض است وعادت اين زن نه روز مي‌شود.

مسأله 484 :

زني که عادت وقتيه وعدديه دارد، اگر در وقت عادت يا دو سه روز جلوتر يا دو سه روز عقبتر خون ببيند، به طوري که بگويند حيض را جلو ياعقب انداخته اگرچه آن خون، نشانه‌هاي حيض را نداشته باشد، بايد باحکامي که براي زن حائض گفته شد عمل کند، و چنانچه بعد بفهمد حيض نبوده مثل اين که پيش از سه روز پاک شود، بايد عبادتهايي را که بجا نياورده قضا نمايد.

مسأله 485 :

زني که عادت وقتيّه وعدديّه دارد اگر چند روز پيش از عادت وهمه روزهاي عادت وچند روز بعد از عادت خون ببيند ورويهم از ده روز بيشتر نشود، همه حيض است، و اگر از ده روز بيشتر شود، فقط خوني را که در روزهاي عادت خود ديده، حيض است وخوني که پيش از آن و بعد از آن ديده استحاضه مي‌باشد، و بايد عبادتهايي را که در روزهاي پيش از عادت و بعد از عادت بجا نياورده قضا نمايد و اگر همه روزهاي عادت را با چند روز پيش از عادت خون ببيند ورويهم از ده روز بيشتر نشود همه حيض است، و اگر از ده روز بيشتر شود، فقط روزهاي عادت او حيض است وخوني که جلوتر از آن ديده استحاضه مي‌باشد و چنانچه در آن روزها عبادت نکرده بايد قضا نمايد و اگر همه روزهاي عادت را با چند روز بعد از عادت خون ببيند وروي هم از ده روز بيشتر نشود، همه حيض است و اگر بيشتر شود فقط روزهاي عادت حيض و باقي استحاضه است.

مسأله 486 :

رني که عادت وقتيّه وعدديه دارد اگر مقداري از روزهاي عادت را با چند روز پيش از عادت خون ببيند وروي هم از ده روز بيشتر نشود همه حيض است و اگر از ده روز بيشتر شود روزهايي که در عادت، خون ديده با چند روز پيش از آن که روي هم به مقدار عادت او شود حيض، وروزهاي اوّل را استحاضه قرار مي‌دهد، و اگر مقداري از روزهاي عادت را با چند روز بعد از عادت خون ببيند و روي هم از ده روز بيشتر نشود، همه حيض است‌و اگر‌بيشتر‌شود،‌بايد روزهايي‌که در‌عادت‌خون‌ديده‌با‌چند‌روز‌بعد از آن که روي‌هم به مقدار عادت او شود، حيض وبقيّه را استحاضه قرار دهد.

مسأله 487 :

زني که عادت دارد، اگر بعد از آن که سه روز يا بيشتر خون ديد پاک شود ودوباره خون ببيند وفاصلة بين دو خون کمتر از ده روز باشد وهمه روزهايي که خون ديده با روزهايي که در وسط پاک بوده از ده روز بيشتر باشد، مثل آن که پنج روز خون ببيند وپنج روز پاک شود و دوباره پنج روز خون ببيند، چند صورت دارد:

1‌ـ آن که تمام خوني که دفعه اوّل ديده، يا مقداري از آن در روزهاي عادت باشد وخون دوم که بعد از پاک شدن مي‌بيند در روزهاي عادت نباشد، که بايد همه خون اوّل را حيض، وخون دوم را استحاضه قرار دهد.

2‌ـ آن که خون اوّل در روزهاي عادت نباشد، وتمام خون يا مقداري از آن در روزهاي عادت باشد که بايد همه خون دوم را حيض، وخون اوّل را استحاضه قرار دهد.

3 ـ آن که مقداري از خون اوّل ودوم در روزهاي عادت باشد وخون اوّلي که در روزهاي عادت بوده از سه روز کمتر نباشد و با پاکي وسط ومقداري از خون دوم که آنهم در روزهاي عادت بوده از ده روز بيشتر نباشد، که در اين صورت همه آنها حيض است ومقداري از خون اوّل که پيش از روزهاي عادت بوده ومقداري ازخون دوم که بعد از روزهاي عادت بوده استحاضه است، مثلاً اگر عادتش از سوم ماه تا دهم بوده، در صورتي که يک ماه از اوّل تا ششم خون ببيند ودو روز پاک شود و بعد تا پانزدهم خون ببيند، از سوم تا دهم حيض است و از اوّل تا سوم احوط اين است که جمع کند بين تروک حائض واعمال استحاضه چون که از اوّل ديدن خون تا آخر عادت بيش از ده روز نيست و از دهم تا پانزدهم نيز عمل باحتياط مذکور نمايد.

4‌ـ آن که مقداري از خون اوّل ودوم در روزهاي عادت باشد ولي خون اوّلي که در روزهاي عادت بوده، از سه روز کمتر باشد، که بايد در تمام دو خون وپاکي وسط کارهائي را که بر حائض حرام است وسابقاً گفته شد ترک کند و کارهاي استحاضه را بجا آورد، يعني به دستوري که براي زن مستحاضه گفته شد عمل نمايد و اين مسأله مانند مسأله سابق است اگر مجموع خون دو طرف وپاکي در بين کمتر از ده روز باشد احتياط کند به جمع بين کارهاي استحاضه وتروک حائض.

مسأله 488 :

زني که عادت وقتيّه وعدديّه دارد، اگر در وقت عادت، خون نبيند و در غير آن وقت به شماره روزهاي حيضش خون ببيند، بايد همانرا حيض قرار دهد، چه پيش از وقت عادت ديده باشد چه بعد از آن و اگر فاقد صفات خون حيض باشد احتياط واجب آن است که در سه روز اوّل جمع کند بين تروک حائض و اعمال استحاضه.

مسأله 489 :

زني که عادت وقتيه وعدديه دارد، اگر در وقت عادت خود خون ببيند ولي شماره روزهاي آن کمتر يا بيشتر از روزهاي عادت او باشد و بعد از پاک شدن، دوباره به شماره روزهاي عادتي که داشته خون ببيند، بايد خوني که در روزهاي عادت ديده است حيض قرار دهد.

مسأله 490 :

زني که عادت وقتيه وعدديه دارد، اگر بيشتر از ده روز خون ببيند، خوني که در روزهاي عادت ديده اگرچه نشانه‌هاي حيض را نداشته باشد حيض است، وخوني که بعد از روزهاي عادت ديده اگرچه نشانه‌هاي حيض را داشته باشد، استحاضه است مثلاً زني که عادت حيض او از اوّل ماه تا هفتم است، اگر از اوّل تا دوازدهم خون ببيند، هفت روز اوّل آن حيض وپنج روز بعد استحاضه مي‌باشد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS