اسماى متبرّکه

اسماى متبرّکه

اسماى متبرّکه

آب کشيدن قرآن

سوال 254 :

آب کشيدن قرآن نجس، در صورت از بين رفتن آن پس از آب کشى چه حکمى دارد؟

جواب :

آب کشيدن قرآن نجس لازم است، هر چند قرآن غير قابل استفاده شود.

حرمت نوشتن قرآن با خون يا نجس ديگر يا متنجّس

سوال 255 :

نوشتن قرآن با خون يا نجس يا متنجّس ديگر چه حکمى دارد؟

جواب :

حرام است و حرمت آن از نجس کردن قرآن شديدتر است و محو آن لازم است.

دست زدن به قسمتى از اسامى متبرّکه

سوال 256 :

آيه و يا کلمه اى از قرآن مانند «اللّه » قيچى شده است، دست زدن بدون وضو به آن آيه يا کلمه اشکال دارد؟

جواب :

جايز نيست.

سوال 257 :

آيا دست زدن به کلماتى مانند «بسمه تعالى» يا «هو» يا کلمات فارسى مانند «خدا» و غيره بدون وضو اشکال دارد؟

جواب :

جايز نيست.

اسامى متبرّکه به زبان هاى ديگر

سوال 258 :

آيا کلماتى مانند «بسمه تعالى» و «اللّه » که به زبان هاى خارجى نوشته شوند، جزو اسماى متبرّکه محسوب مى شوند.

جواب :

بله، جزو اسماى متبرکه محسوب مى شوند.

سايه اسامى و عبارات متبرّکه

سوال 259 :

آيا دست زدن به سايه ى آيه ى قرآن که مثلاً روى در حياط، آهن برى شده، بدون وضو اشکال دارد؟

جواب :

ظاهرا اشکالى ندارد.

دست زدن به آب با وجود کاغذ قرآن

سوال 260 :

دست زدن بدون وضو به آبى که چند ورق از قرآن يا کلمه «اللّه » در آن افتاده است، چه حکمى دارد؟

جواب :

اشکال ندارد.

دفن و سوزاندن قرآن

سوال 261 :

دفن کردن يا سوزاندن قرآنى که قابل استفاده نيست چه حکمى دارد؟

جواب :

بايد در جايى که موجب هتک و يا نجاست نشود دفن نمود و از سوزاندن اجتناب کرد.

نشستن روى روزنامه

سوال 262 :

آيا اگر شخصى بر روى روزنامه اى بنشيند که ممکن است آيه يا حديثى روى آن نوشته شده باشد، اشکال دارد؟

جواب :

در صورت يقين يا اطمينان به چنين نوشتارى از کارهايى که موجب هتک است، بايد اجتناب نمود.

دور ريختن روزنامه با اسامى متبرکه

سوال 263 :

دور ريختن روزنامه يا کاغذهاى باطله که داراى اسماى متبرکه است، چه حکمى دارد؟

جواب :

از کارهايى که موجب هتک است بايد اجتناب نمود.

استفاده از روزنامه براى بسته بندى

سوال 264 :

آيا استفاده کردن از روزنامه و مجلات باطله که داراى اسامى متبرکه و ائمه ـ عليهم السّلام ـ هستند، براى بسته بندى کردن سبزى جات يا پاک کردن شيشه و... اشکال دارد؟

جواب :

در صورت عدم علم به وجود چنين اسمايى در آن ها، اشکال ندارد.

چاپ الفاظ متبرکه بر اشياء

سوال 265 :

چاپ کردن الفاظ جلاله و ائمه ـ عليهم السّلام ـ بر روى جاکليدى يا وسايل ديگر، چه حکمى دارد؟

جواب :

در صورتى که موارد استفاده آن، هتک محسوب نشود، بى اشکال است.

محو اسماى متبرّکه

سوال 266 :

از چه طريقى مى شود اسماى متبرکه را از بين برد؟ آيا خط کشيدن روى آن ها کافى است؟

جواب :

بايد به نحوى که موجب هتک نشود به طور کامل آن را محو کند و يا در رودخانه يا چاه تميز بيندازد.

پاره کردن اسماى متبرکه

سوال 267 :

قطعه قطعه کردن اسماى متبرکه که غير قابل خواندن شوند چه حکمى دارد؟ و آيا محو کردن اسماى مبارکه و آيات قرآن و ساقط شدن حکم آن ها با حذف و اضافه کردن حروف کافى است؟

جواب :

پاره کردن آن ها جايز نيست، ولى محو کردن آن ها جايز است.

اسماى متبرکه افتاده در معابر عمومى

سوال 268 :

در مورد اسامى متبرّکه که در خيابان ها بر روى زمين افتاده، آيا مسؤوليتى بر عهده کسى که آن را ببيند هست يا خير؟ و نيز براى رفع اين مشکل چه بايد بکنيم؟

جواب :

کسى که آن ها را ببيند بايد آن ها را بردارد و احترام کند.

اسماى حک شده بر محصولات آستان قدس رضوى

سوال 269 :

آستان قدس رضوى داراى کارخانه ها و محصولات فراوانى است که از جمله آن ها کيک، ماست، و... بر تمام بسته ها، کارتن ها و ظروف اين محصولات آرم «آستان قدس رضوى» حک شده است، آيا چاپ عنوان «رضوى» بر بسته هايى که قطعا در زباله و زير دست و پا ريخته مى شود جايز است؟ و آيا عابرين موظف به جمع آورى چنين نوشته هايى از سطح خيابان ها و معابر هستند؟ در صورت عسر و حرج در اين باب تکليف چيست؟

جواب :

اسم منسوب به امامان ـ مانند رضوى ـ هم مورد احتياط است.

اطمينان از عدم اسماى جلاله در اوراق

سوال 270 :

آيا هنگام انداختن اوراق امتحانى تصحيح شده در زباله يا سوزاندن آن ها، بايد اطمينان حاصل شود که اسماى متبرکه در آن ها نباشد؟

جواب :

خير، عدم اطمينان به بودن، رفع کننده تکليف است.

انداختن اسماى متبرکه در جوى آب

سوال 271 :

انداختن اسماى متبرکه در نهرها و جوى ها چه حکمى دارد؟

جواب :

اگر آب جارى دارد، مانعى ندارد.

افتادن سکه منقوش به اسم ائمه در دست شويى

سوال 272 :

اگر سکه ى 10 تومانى که نام مبارک حضرت رضا ـ عليه السّلام ـ روى آن است در دستشويى بيفتد و نتوان آن را بيرون آورد وظيفه ما چيست؟

جواب :

بيرون آوردن و آب کشيدن آن اگرچه خرج داشته باشد، بر کسى که آن را انداخته واجب است و اگر او اين کار را نکرد يا نتوانست انجام دهد، بر ديگران واجب مى شود و خرج آن از بيت المال داده مى شود و اگر بيرون آوردن آن ممکن نباشد، کسانى که مطلع هستند نبايد به آن مستراح بروند ولى وجوب اعلام، محل تأمل است.

بلعيدن صفحه ى قرآن توسط حيوانِ حلال گوشت

سوال 273 :

اگر حيوان حلال گوشتى صفحه اى از قرآن را ببلعد وظيفه صاحب حيوان چيست؟

جواب :

ظاهرا وظيفه اى ندارد.

خمير کردن قرآن هاى کهنه

سوال 274 :

آيا شرعا قرار دادن قرآن هاى قديمى و بدون استفاده در دستگاه هايى براى خمير کردن آن ها جايز است؟

جواب :

جايز نيست.

حک آيه ى قرآن بر قبرها

سوال 275 :

حک کردن آيات قرآن روى قبرها چه حکمى دارد؟

جواب :

اگر محل عبور و مرور است، جايز نيست.

سوال 276 :

آيا مسؤولان گورستان مى توانند از حک کردن آيات قرآن روى قبرها جلوگيرى کنند؟

جواب :

بله مى توانند بلکه اگر در مورد هتک است واجب است جلوگيرى نمايند.

سوال 277 :

محو کردن لفظ جلاله «اللّه » يا آيه ى قرآن روى سنگ هاى قبر بدون اجازه ى صاحب آن ها، در صورت دست رسى نداشتن به آن ها، چه حکمى دارد؟

جواب :

اگر در معرض هتک است، جايز است.

آب کردن قطعه طلايى داراى اسم جلاله يا قرآن

سوال 278 :

گاهى روى قطعه يا شمش طلا، قرآن يا اسم جلاله حکّ شده است. آب کردن چنين طلاهايى شرعا چه حکمى دارد؟

جواب :

اگر موجب هتک آن نباشد اشکال ندارد، مانند محو کردن آن ها.

نجس شدن نوار قرآن

سوال 279 :

اگر نوارهايى که آيات قرآن در آن ها ضبط شده است در فاضلاب بيفتد يا بسوزد، وظيفه ى ما چيست؟

جواب :

حفظ حرمت آن ها خوب است.

قرار دادن قرآن در اختيار کافر

سوال 280 :

آيا جايز است که معلّمين، قرآن را در اختيار دانش آموزان بهايى، يا اهل کتاب قرار دهند؟

جواب :

اشکال دارد.

خال کوبى

سوال 281 :

آيا خال کوبى روى بدن و هم چنين خال کوبى اسم هاى ائمه ـ عليهم السّلام ـ روى بدن اشکال دارد؟ آيا نجس نمودن و يا دست کشيدن بدون طهارت بر آن ها حرام است؟

جواب :

خال کوبى اگر مشتمل بر ضرر رساندن قابل توجه به نفس نيست، اشکال ندارد و اما خال کوبى اسامى ائمه ـ عليهم السّلام ـ و نجس نمودن يا دست کشيدن بدون طهارت بر آن ها، اشکال دارد.

استفاده از ظرف هاى داراى آيه هاى قرآن

سوال 282 :

حکم استفاده از ظروفى که آيه هاى قرآن در آن ها حکّ شده است، چيست؟

جواب :

اگر موجب نجس شدن نباشد مانعى ندارد، بلکه گاهى به آن ها تبرّک هم مى شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

پر بازدیدترین ها

No image

خمس مغازه ‌ها

No image

احکام غسل جنابت

No image

موانع رسیدن آب به پوست

No image

شک در وضو

Powered by TayaCMS