احکام صلح (آیت الله سید علی سیستانی)

احکام صلح (آیت الله سید علی سیستانی)

احکام صلح

مسأله 2168 :

صلح آن است که انسان با ديگرى سازش کند که مقدارى از مال يا منفعت مال خود را ملک او کند , يا از طلب , يا حق خود بگذرد که او هم در عوض , مقدارى از مال , يا منفعت مال خود را به او واگذار نمايد يـا از طلب , يا حقى که دارد بگذرد , بلکه اگر بدون آن که عوض بگيرد با کسى سازش کند که مقدارى از مال , يا منفعت مال خود را به او واگذار کند , يا از طلب يا حق خود بگذرد , باز هم صلح صحيح است .

مسأله 2169 :

کـسـى که مالش را به ديگرى صلح مى کند , بايد بالغ و عاقل و قصد صلح داشته و کسى را مجبور نکرده باشد , و بايد سفيه و ممنوع از تصرف در آن مال به واسطه ورشکستگى هم نباشد.

مسأله 2170 :

لازم نـيـسـت صيغه صلح به عربى خوانده شود , بلکه با هر لفظى که بفهماند با هم صلح و سازش کرده اند صحيح است .

مسأله 2171 :

اگـر کـسـى گـوسـفـندهاى خود را به چوپان بدهد که مثلا يک سال نگهدارى کند و از شير آن اسـتـفـاده نمايد , و مقدارى روغن بدهد , چنانچه شير گوسفند را در مقابل زحمتهاى چوپان و آن روغن صـلح کند صحيح است بلکه اگر گوسفند را يکساله به چوپان اجاره دهد که از شير آن استفاده کند و در عوض مقدارى روغن بدهد و مقيد نکند بخصوص روغن شير آن گوسفند , اجاره صحيح است .

مسأله 2172 :

اگـر کـسـى بخواهد طلب يا حق خود را به ديگرى صلح کند در صورتى صحيح است که او قبول نمايد , ولى اگر بخواهد از طلب يا حق خود بگذرد قبول کردن او لازم نيست .

مسأله 2173 :

اگـر انـسان مقدار بدهى خود را بداند و طلبکار او نداند چنانچه , طلبکار طلب خود را به کمتر از مقدارى که هست صلح کند مثلا پنجاه تومان طلبکار باشد و طلب خود را به ده تومان صلح نمايد , زيادى براى بدهکار حلال نيست , مگر آن که مقدار بدهى خود را به او بگويد و او را راضى کند , يا طورى باشد که اگر مقدار طلب خود را مى دانست , باز هم به آن مقدار صلح مى کرد.

مسأله 2174 :

اگـر دو نـفـر در دست و يا بر ذمه يکديگر مالى داشته باشند , و بدانند که يکى از آن دو از ديگرى بـيشتر است , چنانچه فروش آن دو مال به يکديگر از اين جهت که موجب ربا است حرام باشد , صلح آن دو بـه يـکـديـگر نيز حرام است , بلکه اگر زيادتر بودن يکى از آن دو مال از ديگرى معلوم نباشد ولى احتمال زيادى برود نمى توانند , بنابر احتياط لازم آن دو را به يکديگر صلح نمايند.

مسأله 2175 :

اگـر دو نـفر از يک نفر طلبکار باشند , يا دو نفر از دو نفر ديگر طلبکار باشند , و بخواهند طلبهاى خـود را بـه يکديگر صلح کنند چنانچه به طورى که در مسأله پيش گفته شد , مستلزم ربا نباشد , اشکال ندارد , مثلا اگر هر دو ده من گندم طلبکار باشند ( يکى گندم اعلا و ديگرى متوسط ) و هر دو طلب به سر آمده باشد مصالحه آنان صحيح است .

مسأله 2176 :

اگـر از کـسى طلبى دارد که بايد بعد از مدتى بگيرد چنانچه طلب خود را به مقدار کمترى صلح کند و مقصودش اين باشد که از مقدارى از طلب خود گذشت کند و بقيه را نقد بگيرد اشکال ندارد.

و اين حکم در صورتى است که طلب از جنس طلا يا نقره يا جنس ديگرى باشد که با وزن يا پيمانه فروخته مـى شـود , و امـا در غـير آنها براى طلبکار جايز است که طلب خود را به بدهکار يا غير آن به کمتر از طلب صلح نموده يا بفروشد , چنان که در مسأله ( 2297 ) خواهد آمد.

مسأله 2177 :

اگر دو نفر چيزى را با هم صلح کنند , با رضايت يکديگر مى توانند صلح را به هم بزنند.

و نيز اگر در ضمن معامله براى هر دو يا يکى از آنان حق بهم زدن معامله را قرار داده باشند , کسى که آن حق را دارد مى تواند صلح را بهم بزند.

مسأله 2178 :

تـا وقـتـى خريدار و فروشنده از هم جدا نشده اند مى توانند معامله را بهم بزنند و نيز اگر مشترى حيوانى را بخرد تا سه روز حق بهم زدن معامله را دارد.

و هم چنين اگر پول جنسى را که خريده تا سه روز ندهد و جنس را تحويل نگيرد همان گونه که در مسأله ( 2132 ) گـذشت , فروشنده مى تواند معامله را بهم بزند , ولى کسى که مالى را صلح مى کند , در اين سه صـورت حـق بـهـم زدن صلح را ندارد , اما در صورتى که طرف مصالحه در پرداخت مال المصالحه از حد مـتـعـارف تـاخير کند يا اين که شرط شده باشد که مثلا مال المصالحه را نقد بدهد و طرف عمل به شرط ننمايد , در اين صورت مى تواند صلح را بهم بزند و هم چنين در بقيه صور ديگر که در احکام خريد و فروش گـفته شد نيز مى تواند صلح را بهم بزند , مگر در صورتى که يکى از دو طرف مصالحه مغبون باشد که در اين صورت معلوم نيست بتواند معامله را بهم بزند.

مسأله 2179 :

اگر چيزى را که به صلح گرفته معيوب باشد , مى تواند صلح را بهم بزند , ولى اگر بخواهد تفاوت قيمت صحيح و معيوب را بگيرد اشکال دارد.

مسأله 2180 :

هـر گاه مال خود را به کسى صلح نمايد و با او شرط کند و بگويد که بعد از مرگ من بايد چيزى را که به تو صلح کردم مثلا وقف کنى و او هم اين شرط را قبول کند , بايد به شرط عمل نمايد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

احکام صلح

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

قیام و قرائت

No image

سجده

No image

تشهّد

No image

شکّیات نماز

No image

شکستن نماز

پر بازدیدترین ها

No image

تشهّد

No image

مکان نمازگزار

No image

نماز قضا

No image

وقت نماز

No image

سجده

Powered by TayaCMS