احکام احیاى موات

احکام احیاى موات

احکام احياى موات

احياى مراتع استفاده شده

سوال 1086 :

آيا جايز است مراتع و چراگاه ها را که چندين سال مورد استفاده قرار گرفته است، احيا کرد؟

جواب :

اگر حريم روستايى باشد يا مالکى دارد که از آن اعراض نکرده است، احياى آن جايز نيست.

آب چاه

سوال 1087 :

بعد از چند سال زحمت، آبى از چاه براى زراعت بيرون آورده ام، آيا اين آب جزو انفال است يا متعلّق به خودم؟

جواب :

اگر قصد تملّک کرديد، متعلّق به خودتان است.

حريم خانه ها

سوال 1088 :

کسانى که در دامنه ى کوه يا تپّه خانه مى سازند، آيا حق دارند از احياى زمين ه اى بالاتر از خانه ى خودشان در دامنه ى کوه يا تپّه ـ به عنوان حريم ـ ممانعت کنند؟

جواب :

حريم خانه مقدارى از زمين است که نوعا در بهره مندى و استفاده از آن خانه مورد احتياج است.

ادّعاى وقفيّت اراضى موات

سوال 1089 :

آيا اراضى موات ـ که هيچ گونه فعّاليت کشاورزى و احيا و عمران بر روى آن صورت نگرفته و اکنون در اختيار هيأت واگذارى زمين است ـ ، مى تواند وقف باشد و فردى ادّعاى وقفيّت آن را بنمايد؟

جواب :

اراضى موات که سابقه ى ملکيت ندارند، قابل وقف نيستند و اختلاف موضوعى بايد در محاکم شرعيّه، حلّ و فصل شود.

ملکيّت حريم ملک

سوال 1090 :

حريم ملک از آن کيست؟

جواب :

قول مشهورتر بين فقها، آن است که حريم ملک به تبعيّت از خود ملک، متعلق به صاحب حريم ملک است.

ميزان از بين رفتن عمران

سوال 1091 :

آيا اگر مالکِ زمين؛ آن را تا سه سال زراعت و عمران نکرد، ديگران مى توانند تصرّف کنند؟

جواب :

حکم مالکيت باقى است، مگر يقين به رضايت مالک باشد.

فروش موات سنگ چين شده

سوال 1092 :

آيا زمين مواتى را که سنگ چين شده، مى توان فروخت؟

جواب :

فروش زمين موات صحيح نيست، هر چند سنگ چين شده باشد و تحجير (سنگ چين کردن) در صورتى حقّ مى آورد که به قصد احيا باشد و انتقال اين حق به ديگرى با صلح و مانند آن مانعى ندارد.

آبادى حريم بدون اذن

سوال 1093 :

اگر شخصى يا گروهى در حريم ملکى بدون اجازه ى صاحب حريم، سنگ چينى و ديوارکشى يا آبادى ايجاد کنند و از طرف ديگر صاحبان حريم در ابتدا با وجود اطّلاع و عدم رضايت، مانع نشوند؛ امّا بعدا مخالفت خود را اظهار کنند، آيا در اين صورت تحجيرکننده و آبادکننده مالک مى شود يا نه؟

جواب :

حريم، قابل تحجير يا احيا نيست و با ديوارکشى و سنگ چين کردن متعلَّق حقّ تحجيرکننده (سنگ چين کننده) نمى شود و احياى آن، موجب ملکيّت احياکننده نمى گردد.

چشمه سارها

سوال 1094 :

حق تقدّم استفاده از آب چشمه هايى که به صورت سنتى و بدون قرارداد مکتوب مورد استفاده قرار مى گيرند چيست؟

جواب :

چشمه ها هم فى الجمله مى توانند مالک شرعى يا مالکينى داشته باشند و شرط آن مکتوب بودن نيست.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

احکام احیاى موات

 

پر بازدیدترین ها

No image

مجسّمه سازى

No image

معامله سلف

No image

نماز قضا

No image

احرام

No image

قیام و قرائت

Powered by TayaCMS