چیزهایى که سفر را قطع مى‌کند

چیزهایى که سفر را قطع مى‌کند

چيزهايى که سفر را قطع مى‌کند

قصد ده روز

سوال 24 :

کسى که قصد عشره نموده است، تا چه مسافتى و به چه مدت مى‌تواند از محلّى که قصد کرده، خارج شود؟

جواب :

به اطراف نزديک محلّ اقامت مى‌تواند برود و رفتن به خارج از حدّ ترخّص نيز اگر به حدّ مسافت شرعى نرسد، چنانچه دو سه ساعت باشد، ضررى به اقامه‌اش نمى‌زند.

سوال 25 :

مسافر، در حالى که نماز ظهر و عصر را نخوانده است، وارد شهرى مى‌شود که مى‌خواهد در آن جا قصد اقامه نمايد. در صورتى که از وقت نماز، بيش از چهار رکعت باقى نمانده باشد، آيا مى‌تواند قصد اقامه ده روز نمايد، در حالى که با اين قصد، نماز ظهرش قضا مى‌شود و بايد مشغول نماز عصر شود؟

جواب :

احتياط اين است که اگر ضرورتى وجود نداشته باشد، قصد اقامه نکند.

سوال 26 :

زنى که به مسافرت رفته و قصدش اين است که ده روز در جايى بماند، اگر از ابتداى اقامت ده روزه خود حائض شود و مثلاً پس از هشت روز پاک گردد، در روزهاى باقى مانده، نمازش تمام است يا شکسته؟

جواب :

نمازهايش را بايد تمام بخواند.

سوال 27 :

طلبه‌اى در ايّام ماه محرم و صفر جهت تبليغ از شهر خود به شهر ديگر رفته و قصد ماندن ده روز را نکرده است. آيا مى‌تواند با توجه به اين که نمازش شکسته است، در امامت جماعت براى مردم آن منطقه، نمازش را تمام بخواند و نماز خودش را

(343)

دوباره به صورت شکسته بخواند؟

جواب :

نمى‌تواند نمازش را تمام بخواند.البته مى‌تواند موقع امامت در نماز جماعت، براى اين که نمازش تمام باشد، نماز چهار رکعتى را که به طور مسلّم از خودش يا ميّتى قضا شده است، بخواند.

سوال 28 :

طلاّبى که در ماه مبارک رمضان در يک قريه سکونت اختيار مى‌کنند، ولى از روز اول تصميم دارند که براى امر تبليغ به روستاهاى ديگر که در فاصله پنج و پانزده کيلومترى هستند، به طور روزانه و بيش از چند ساعت بروند و گاهى هم شب در آن جا بمانند، آيا راهى براى تمام خواندن نماز و گرفتن روزه دارند؟

جواب :

مسافر هستند و قصد اقامه آنها درست نيست.

سوال 29 :

مسافرى که به نيّت نماز دو رکعتى، نماز ظهر را شروع مى‌کند، ولى در بين نماز، قصد اقامت ده روز مى‌کند و همچنين کسى که قصد اقامت ده روز کرده، به نيّت نماز چهار رکعتى وارد نماز ظهر مى‌شود و در بين نماز، از قصد ده روز بر مى‌گردد، چه بايد انجام دهد؟

جواب :

در فرض اول، اگر وقت وسعت دارد و حداقل به اندازه يک رکعت براى نماز عصر وقت باقى مى‌ماند، نماز ظهر را تمام مى‌خواند و بعد از آن، نماز عصر را مى‌خواند، وگرنه نماز ظهرش باطل است و بايد مشغول نماز عصر شود و بعد قضاى نماز ظهر را بخواند.در فرض دوم، نماز را بايد شکسته بخواند، به شرط آن که داخل رکوع رکعت سوم نشده باشد و اگر داخل شده باشد، نماز باطل است و بايد آن را قطع کند واز اول، نماز دو رکعتى بخواند.

سوال 30 :

مسافرى بعد از قصد ده روز، يک نماز چهار رکعتى خوانده و از قصد اقامه هم عدول کرده است، ولى نمى‌داند که آيا عدول، قبل از نماز چهاررکعتى واقع شده يا بعد از آن. وظيفه‌اش نسبت به نمازهاى آينده چيست؟

جواب :

نمازهاى بعدى را بايد کامل بخواند، اگرچه احتياط مستحب اين است

(344)

که بين قصر و اتمام جمع کند.

سوال 31 :

اگر در سفر، بعد از قصد ده روز، شروع به روزه گرفتن کنيم، ولى بعد از اذان ظهر و قبل از خواندن يک نماز چهار رکعتى، از قصد خود برگرديم، روزه ما در آن روز صحيح است يا خير؟

جواب :

روزه آن روز صحيح است.

سى روز توقّف به حال ترديد

سوال 32 :

بيمارى که مدتى طولانى در شهرستانى غير از وطن خود بسترى است و معلوم نيست که چه مدت ديگر درمان او طول بکشد، تکليفش درباره نماز و روزه چيست؟

جواب :

اگر از اولِ بسترى شدن، مردّد است و نمى‌داند درمانش تا چه زمانى طول مى‌کشد، تا سى روز نمازش قصر است و روزه هم نمى‌تواند بگيرد؛ ولى پس از آن، نمازش تمام است و روزه‌اش را در صورت نداشتن ضرر بايد بگيرد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

نماز مسافر

No image

بلاد کبیره

No image

شرایط سفر شرعى

Powered by TayaCMS