احکام محارم

احکام محارم

احکام محارم …

جواب :

در مورد سوال چنانچه شوهر آن زن هم با او مواقعه نموده به طورى که الحاق بچه به شوهر زن محتمل باشد بچه ملحق به زن و شوهر او است و حلال زاده است بلى اگر احتمال الحاق ولد به زوج نباشد و يقين داشته باشند که از زناى به عنف متکوّن شده در اين صورت بچه ملحق به مادر است و نسبت به مادر حلال زاده محسوب مى شود. والله العالم.

سوال :

شخصى با شخص ديگر عمل لواط انجام داده پس از مدتى خواهر مفعول را فاعل گرفته در موقع ازدواج جاهل به مسأله بوده وقتى که علم پيدا کرده از زن جدا شده آيا آن بچه هايى که در زمان جهل به مسأله به دنيا آمده اند حلال زاده هستند يا حرامزاده؟

جواب :

در مورد سوال که جاهل بوده اند بچه هايى که در زمان جهل به مسأله به وجود آمده اند فرزند شرعى هستند و حرام زاده نيستند.

احکام محارم

سوال :

در باب محارم از حيث نظر شبهه اى مطرح گرديده که رفع و جواب مورد استدعاست: مرحوم صاحب جواهر در خصوص جواز نظر به محارم فرموده است: «و کذا له ان ينظر الى المحارم الّتى يحرم عليه نکاحهن نسباً او رضاعاً او مصاهرة او ملکاً ما عداالعوره مع عدم تلذذ و ريبه». مرحوم آيت اللّه آقاى سيد ابوالحسن اصفهانى طالب ثراه در وسيلة النجاة فرموده اند: «و المراد بالمحارم من يحرم عليه نکا حهن من جهة النسب أوالرضاع أوالمصاهرة» مرحوم آيت اللّه العظمى گلپايگانى قدس سره نيز در تعاليق خود بر وسيلة النجاة در اين خصوص حاشيه اى ندارند. شبهه اين است با حذف قيد «مؤبداً» که در عبارات برخى ديگر از فقهاء از جمله شهيد ثانى در لمعه: «يجوز النظر الى ... المحارم و هو من يحرم عليه نکاحهن مؤبداً بنسب، او رضاع، او مصاهرة خلا العورة ...» و مرحوم آيت اللّه العظمى خوئى(قده) در منهاج الصالحين: «يجوز للرجل النظر الى ... المحارم الّتى يحرم عليه نکاحهن مؤبداً لسبب أو مصاهرة أورضاع بشرط عدم التلذذ ...» آمده است; اخت الزوجه از عداد محارم خارج نگرديده است در حالى که با وجود اين قيد خارج مى گردد. آيا فقهائى که قيد مزبور را حذف کرده اند قائل به جواز نظر به اخت الزوجه اند يا خير؟ نظر مبارک را نيز در موضوع مرقوم فرمائيد.

جواب :

فقهائيکه قيد مؤبد را نفرموده اند نظر به جمله (المحارم التى يحرم عليه نکاحهن) در حرمت ابديّه داشته اند و قيد مؤبد ظاهراً به نظرشان توضيحى مى باشد به هر حال همه در حرمت نظر نسبت به اخت الزوجه اتفاق دارند. واللّه العالم.

سوال :

شخصى پدرش فوت نموده است و مادرش شوهر مى کند فرزندانى از آنها متولد مى شود آيا فرزندان پسر به دخترانى که از فرزندان شوهر قبلى بدنيا آمده و بزرگ مى باشند محرم هستند يا خير؟

جواب :

اگر مقصود اين است که فرزندان شوهر دوم زن که از همسر ديگر داشته به فرزندان اين زن که از شوهر اول داشته محرم هستند يا نه، جواب اينستکه آنها که نه از جانب پدر و نه مادر با هم خواهر و برادر نيستند به هم محرم نيستند، و اگر مقصود اين است که فرزندان اين زن که از شوهر اول و دوّم دارد به هم محرم هستند يا نه جواب واضح است برادر و خواهر مادرى هستند و به هم محرم مى باشند اگر مقصود اينست که فرزندان اين فرزندها در صورت دوّم که همه از يک مادرند با هم محرمند يا خير جواب اينست که آنها دختر عمو و پسرعموى مادرى يا دخترخاله و پسر خاله مادرى يا دختردائى و پسرعمّه مادرى يا دختر عمه و پسردائى مادرى هستند و هيچکدام از جهت نسب به هم محرم نيستند.

سوال :

آيا محارم سببى پس از قطع سبب باز هم محرمند؟ مثلاً مادر زن پس از اينکه زن را طلاق بدهند آيا باز محرم مى ماند يا خير؟ و آيا مى تواند پس از طلاق زن با مادر زن ازدواج نمايد يا خير؟

جواب :

در موارديکه حرمت نکاح در حال جمع بين او و زوجه است مثل خواهرزن و دختر زن غير مدخول بها پس از قطع سبب بر طرف مى شود و در مورد مثل مادر زن بعد از قطع سبب نيز محرميت باقى است و پس از طلاق زن هم ازدواج با مادر او جائز نيست.

سوال :

ضمن عرض سلام مستدعى است بفرمائيد علاوه بر حرمت ازدواج ابو المرتضع با اولاد مرضعه و صاحب لبن آيا بين ايشان محرميت هم وجود دارد يا خير ؟

جواب :

در مورد سوال علاوه بر حرمت ازدواج جواز نظر در حدّى که به محارم ديگر جايز است از تعليلى که در صحيح ايّوب بن نوح (وسائل باب 16 از ابواب ما يحرم بالرضاع ح1) حرمت ازدواج بر آن معلل شده است (لانّ ولدها صار بمنزلة ولدک) قابل استظهار واستفاده است و اطلاق کلمات جمعى از بزرگان و اعاظم فقهاء ـ قدس الله اسرارهم ـ نيز مؤيد بر اين استظهار است. والله العالم.

سوال :

زن اجنبيه در شرايط فعلى به چه کسانى اطلاق مى گردد؟

جواب :

هر زنى که از راه نسب مانند مادر و خواهر و دختر و عمه و خاله يا بوسيله شير خوردن که تفصيل آن در توضيح المسائل ذکر شده ويا از راه دامادى به انسان محرم نباشد، اجنبيه است و شرائط فعلى اثرى در اين حکم ندارد.

سوال :

زن و شوهرى بچه دار نمى شدند بچه بيگانه را آورده اند و بزرگ شده در منزل اينها چه راهى دارد دختر به شوهر ويا پسر به زن محرم شود. باضافه شناسنامه فرزندى گرفته اند قانوناً وارث زن و شوهر شده آيا اين کار درست است يا نه؟

جواب :

در مورد سوال چنانچه آن بچه دختر است با اجازه ولى شرعى او آن را صيغه موقت پدر آن شوهر اگر زنده است بنمايند و اگر پسر است با ازدواج با مادر آن زن بعد از بلوغ و انجام دخول اگر مادر آن زن شوهر نداشته باشد محرميّت حاصل ميشود و لکن اين راهها همه جا عملى نيست در هر صورت شناسنامه فرزندى گرفتن براى آن بچه جائز نيست وبا شناسنامه گرفتن هم شرعاً وارث آن زن و شوهر نمى شود.

سوال :

عروس دختر و عروس پسرم و عروس خواهر و عروس برادرم به من محرم هستند يا نه؟

جواب :

عروس دختر و پسر شما به شما محرم هستند ولى عروس برادر و خواهرتان به شما نامحرم هستند.

سوال :

دائى مادر زن من، با همسرم محرم است يا نه؟

جواب :

بطور کلّى دختر هر شخصى خواه آن شخص مرد باشد يا زن بر دائى آن شخص محرم است هر چند در سلسله نسب بلا واسطه يا مع الواسطه فرزند خواهر شخص باشند محرم او ميشوند بنابراين دائى مادر زن شما بر خود آن زن محرم است بلى اگر همسر ديگر داشته باشيد دائى مادر اين همسر به او محرم نيست.

سوال :

پسرم مى تواند(از زن اول) با دختر زن دوم من (دختر خوانده) مى توانند ازدواج کنند؟

جواب :

در فرض سوال، ازدواج پسر شما از زن اول با دختر زن دوم که از شوهر اول دارد مانعى ندارد. واللّه العلم.

سوال :

مرد وزنى چندى با هم زندگى کردند واولاددار نشدند بدين مناسبت از هم جدا شدند وهر کدام همسرى ديگر اختيار کردند وهر دو از همسران جديد خود صاحب فرزندانى شدند حال مى خواهند دختران زن که از شوهر دوم دارد وپسران مرد که از زن دوم به وجود آمده ازدواج کنند آيا جايز است يا خير؟

جواب :

ازدواج مذکور اشکالى ندارد.

سوال :

در عقد دائم مادر عروس محرم ابدى براى داماد مى شود آيا در عقد موقت هم اينطور است ؟ و آيا پدر داماد هم محرم أبدى براى عروس مى شود ؟

جواب :

در حکم مذکور فرقى بين عقد دائم و موقت نيست و پدر داماد هم با عروس محرم ابدى است. واللّه العالم

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

استفاءسایر مراجع

جدیدترین ها در این موضوع

No image

احکام ازدواج موقت

No image

روابط زناشوئى …

No image

احکام نشوز …

No image

احکام نفقه …

No image

حضانت

پر بازدیدترین ها

No image

احکام شیر دادن

No image

مهریه

No image

اختلاف در مهریه

No image

جلوگیرى

Powered by TayaCMS