مصدود و محصور-کفارات

مصدود و محصور-کفارات

مصدود و محصور

سوال 694 :

ـ در عمره مفرده در بين راه مدينه به مکّه يکى از زائرين بيمار مى شود، او را به بيمارستان جدّه مى برند. پس از يک هفته بسترى بهبود مى يابد و چون بيش از 15 روز حق اقامت در کشور عربستان را نداشت، مأموران سعودى از رفتن او به مکّه جلوگيرى مى کنند. آيا بايد به وظيفه محصور عمل کند يا مصدود؟

جواب :

حکم مصدود را دارد و با قربانى و تقصير از احرام خارج مى شود.

سوال 695 :

ـ شخصى در ميقات براى عمره تمتع محرم شده است و پس از احرام و قبل از ساير اعمال دستگير و زندانى شده و پس از گذشت ايام تشريق او را آزاد کرده اند، ولى در زمان صدّ، به وظيفه مصدود عمل نکرده، حال يا جاهل به مسأله بوده يا نمى توانسته عمل کند، اگر بتواند عمره مفرده انجام دهد، وظيفه او براى خروج از احرام چيست، و چنانچه نتواند عمره مفرده انجام دهد، تکليف چيست؟

جواب :

چنانچه مى تواند عمره مفرده انجام دهد بايد با انجام عمره مفرده از احرام خارج شود. و احتياط آن است که قصد عدول به عمره مفرده کند. و چنانچه نتواند عمره مفرده انجام دهد. اگر علت آن بيمارى باشد بايد او را طواف و سعى دهند. و اگر ممکن نشد بايد براى طواف و نماز آن و سعى نايب بگيرد و خودش تقصير کند و از احرام خارج شود. و اگر علت آن اين باشد که او را از مکه اخراج کرده اند و نمى تواند برگردد حکم مصدود را دارد.

سوال 696 :

ـ بر شخصى حج مستقر بوده و بعد از احرام و دخول در حرم مجنون يا

----------

(صفحه256)

بيهوش شده، و پس از مدتى در ايران با همان حال فوت کرده، آيا حج از عهده او ساقط شده است؟

جواب :

در فرض سوال ظاهراً حج از او ساقط نشده و بايد از ترکه او استنابه کنند. و در اين مسأله فرقى بين مجنون و غيره نيست.

سوال 697 :

ـ در عمره تمتع بعد از ورود به مکه يکى از زائرين بخاطر بيمارى شديد در بيمارستان بسترى مى گردد. به طورى که قادر به انجام اعمال عمره تمتع نمى باشد، وظيفه او نسبت به اعمال عمره تمتع و حج تمتع چيست؟

جواب :

نامبرده بايد صبر کند پس از بهبودى، خودش اعمال عمره تمتع را انجام دهد و چنانچه تا قبل از ضيق وقت بهبودى حاصل نمى شود، او را بوسيله چرخ و مانند آن طواف و سعى دهند و اگر به هيچ وجه طواف و سعى دادن امکان ندارد براى طواف و سعى نايب بگيرد. که در اين صورت پس از تقصير از احرام خارج مى شود و بيمار مى تواند براى حج تمتع محرم شود و چنانچه وقوف عرفات و مشعر را درک کند حج او صحيح است و بقيه اعمال حج را به ترتيبى که ذکر شد انجام دهد.

سوال 698 :

ـ در فاصله بين عمره تمتع و حج تمتع در اثر تصادف رانندگى يکى از زائرين پايش شکسته و جراحت زيادى متوجه او مى شود. لذا در بيمارستان تحت مراقبت هاى ويژه قرار مى گيرد. وظيفه او نسبت به حج تمتع چيست؟

جواب :

بيمار مى تواند براى حج تمتع محرم شود و چنانچه وقوفين را درک کند ـ ولو باندازه درک وقوف رکنى ـ حج او صحيح است و اعمال منى را اگر نتواند انجام بدهد نايب بگيرد، سپس او را طواف و سعى و طواف نساء بدهند، و در صورت عدم امکان نايب بگيرد.

سوال 699 :

ـ اگر پس از انجام عمره تمتع بيمار شود و به تشخيص پزشکان بايد

----------

(صفحه257)

به وطن برگردد و نمى تواند اعمال حج بجا آورد، يا وقت وقوف گذشته و او را محرم کرده اند، يا محرم کرده اند ولى براى وقوف نبرده اند، تکليف چيست؟

جواب :

چنانچه بيمار را محرم نکرده اند وظيفه اى ندارد والاّ بايد به وظيفه محصور عمل کند و در هر صورت چنانچه حج بر او مستقر بوده بايد حج را بعداً انجام دهد.

سوال 700 :

ـ شخص محرمى در عمره مفرده پس از ورود به مکه معظّمه بيمار مى شود و نمى تواند طواف و سعى انجام بدهد، لذا يکى از دوستانش نيابتاً اعمال عمره مفرده را از طواف و نماز و سعى از جانب او انجام مى دهد و به ايران باز مى گردند. آيا از احرام خارج شده است؟ با توجه به اينکه از نظر مقرّرات دولتى امکان بازگشت به مکه وجود ندارد، تکليف او چيست؟

جواب :

در فرض سوال، چنانچه مقدور نبوده که خود بيمار را طواف و سعى بدهند يا مشقت غير قابل تحمل داشته و دوست ايشان با استنابه از وى اعمال عمره او را نيابتاً انجام داده و پس از آن خود بيمار تقصير کرده باشد، از احرام خارج شده است.

سوال 701 :

ـ شخصى اعمال عمره تمتّع را به پايان برده و اکنون نمى تواند حج تمتع بجا آورد، مثلاً براى خدمت به حجاج از سوى سازمان حج و زيارت به حج آمده و اکنون سازمان مذکور او را مأمور کرده که در مکه بماند، وظيفه اش چيست؟

جواب :

فعلاً محل است و تکليفى ندارد و به مأموريت خود ادامه دهد.

----------

(صفحه258)

کفارات

سوال 702 :

ـ حيوانى که به عنوان کفاره محرمات احرام ذبح مى شود آيا بايد شرايط قربانى را داشته باشد؟

جواب :

خير، لازم نيست.

سوال 703 :

ـ محل ذبح کفاره محرمات احرام را بيان فرماييد:

جواب :

احتياط اين است که کفاره محرمات احرام عمره در مکه ذبح شود و کفاره محرمات احرام حج در منى، ولى فعلاً که گوشت آنها در آن دو مکان مصرف فقراى مؤمن نمى شود، جايز بلکه احتياط اين است که در وطن ذبح کنند و به مصرف فقراى مؤمن برسانند.

سوال 704 :

ـ آيا جايز است پوست حيوانى که به عنوان کفاره ذبح مى شود، به ذابح آن داده شود؟

جواب :

بنابر اقوى جايز نيست. و بايد تمام آن مصرف فقرا شود (حتى کله و پاچه آن) بلى اگر ذابح فقير باشد مى توان به عنوان مصرف به او بدهند. نه بعنوان اجرت و کارمزد.

سوال 705 :

ـ مصرف کفاره چه اشخاصى هستند؟

جواب :

مصرف آن فقير مؤمن غير سيد است. بلى اگر دهنده آن سيد باشد مى توان به سيد فقير بدهد. و خود شخص بنابر احتياط نمى تواند از آن بخورد. و اگر خورد بنابر احتياط واجب قيمت آن مقدار را که خورده صدقه بدهد. و نزديکان او هم اگر فقير نيستند از آن نخورند.

سوال 706 :

ـ کيفيت مصرف کفاره را بيان فرماييد:

جواب :

مى توانند بصورت خام بين فقرا تقسيم کنند. يا بپزند و آنها را دعوت و

----------

(صفحه259)

اطعام کنند.

سوال 707 :

ـ آيا جايز است حيوان زنده را به عنوان کفاره به فقير بدهند؟

جواب :

خير. بايد ذبح کنند. بلى مى توانند آن را زنده تحويل فقير بدهند و او را وکيل کنند تا از طرف دهنده ذبح کند و بين فقرا تقسيم کند. البته بايد وکيل مورد وثوق و اطمينان باشد.

سوال 708 :

ـ آيا جايز است به مقدار يک گوسفند گوشت خريدارى کنند و بين فقرا تقسيم کنند؟

جواب :

خير مجزى نيست و بايد گوسفند را به نيت کفاره ذبح کند و آن را بين فقرا تقسيم کنند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

محرمات احرام

No image

طواف

No image

نماز طواف

No image

سـعى

پر بازدیدترین ها

No image

طواف

No image

مسائل متفرقه

No image

احرام

No image

محرمات احرام

No image

قربانى

Powered by TayaCMS