تشریح و پیوند (آیت الله حسین مظاهری)

تشریح و پیوند (آیت الله حسین مظاهری)

تشريح و پيوند

مسأله :

اگر حفظ جان مسلمانى يا عده‌اى از مسلمانان بر تشريح انسان متوقف باشد و تشريح غيرمسلمان امکان نداشته باشد تشريح مسلمان جايز است، بنابراين در اين زمان که طب متوقّف بر تشريح بدن انسان است بايد از تشريح ميّت غير مسلمان استفاده شود و اگر غير مسلمان نباشد تشريح مسلمان با اذن ولى يا حاکم شرع جايز است و موجب ديه هم نيست.

مسأله :

اگر حفظ جان مسلمانى يا عضوى از او بر پيوند عضوى از اعضاى ميّت مسلمانى متوقف باشد قطع و پيوند آن عضو با اذن آن ميّت قبل از مردن يا اذن ولىّ او يا حاکم شرع بعد از مردن او جايز است و ديه هم ندارد و اگر آن ميّت غيرمسلمان باشد اذن هم لازم نيست.

مسأله :

اگر عضو ميّت بعد از پيوند حيات پيدا کند از عضويّت ميّت در مى‌آيد و نجس و ميته نيست بلکه اگر عضو حيوان نجس العين نيز پيوند شود حکم چنين‌است.

مسأله :

اگر براى اثبات جرم احتياج به تشريح بدن ميّت شود، با اذن ولى او يا حاکم شرع جايز است.

مسأله :

انسان مى‌تواند عضوى از اعضاى خود، نظير کليه يا چشم و مانند اينها را در حال حيات بفروشد، چنانکه مى‌تواند پول بگيرد و اجازه قطع عضوى از اعضاى خود را پس از مرگ بدهد.

مسأله :

تزريق خون انسانى به انسان ديگر جايز است، خواه خون مسلمان باشد يا کافر، مرد باشد يا زن، و خريد و فروش خون براى اين منظور مانعى ندارد.

مسأله :

دست زدن به مرده‌هايى که تشريح مى‌کنند اگر از مسلمان باشد و آن را غسل داده باشند، غسل ندارد، و در غير اين صورت بايد غسل کنند مگر اينکه از دست‌کش استفاده کرده باشند

مسأله :

تغيير جنسيت (برفرض امکان) يعنى مرد خود را زن، يا زن خود را مرد و يا خنثى خود را مرد يا زن نمايد، اگر داعى عقلايى در آن باشد مانعى ندارد و در احکام، حال فعلى او مناط است.

مسأله :

عقيم کردن مرد يا زن خود را و همچنين بستن لوله‌ها، اگر داعى و انگيزه عقلايى بر آن باشد، اشکال ندارد ولى بايد زن با رضايت شوهر و شوهر با رضايت زن اين کار را انجام دهد.

مسأله :

در تشريح نگاه کردن مرد به بدن زن و نگاه کردن زن به بدن مرد و نگاه‌کردن به عورت ديگرى و همچنين دست زدن به بدن نامحرم، اگر پيشرفت علم متوقف بر آن باشد مانعى ندارد، و در صورتى که بتواند در دست‌زدن به بدن نامحرم از دست‌کش استفاده کند، بايد استفاده بنمايد.

مسأله :

تحقيقات روى حيوان در علم پزشکى يا جراحى و مانند اينها، اگر پيشرفت علم متوقف بر آن باشد اشکال ندارد، ولى تحقيقات روى انسان موقعى جايز است که علاوة بر رضايت او خطر جانى و روحى و جسمى براى او نداشته‌باشد.

مسأله :

کورتاژ يکى از گناهان بزرگ در اسلام است و چنانکه گذشت علاوه بر گناه کفّاره نيز دارد، ولى اگر از نظر دکتر متخصّص و متدين حفظ جان زن متوقف بر آن باشد مانعى ندارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

تشریح و پیوند

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

وطن

No image

عبور مسافر از وطن خود

No image

اعراض از وطن

No image

تبعیت زن و اولاد در وطن

No image

قصد اقامت

پر بازدیدترین ها

No image

سفر معصیت

No image

عبور مسافر از وطن خود

No image

قبله

No image

اعراض از وطن

No image

تبعیت زن و اولاد در وطن

Powered by TayaCMS