قصد اقامت
سوال 479 :
کسى که تصميم دارد ده روز جايى بماند تا روزه و نمازش تمام باشد، آيا لازم است نيت خود را به زبان آورد؟
جواب :
همين که تصميم دارد ده روز در جايى بماند، نمازش تمام و روزه اش صحيح است و لازم نيست بزبان يا قلب بگذراند.
سوال 480 :
اگر کودکى قبل از بلوغ وارد مشهد شود و بنا دارد جمعاً ده روز بماند و روز پنجم اقامت بالغ شد، آيا بايد در پنج روز باقى مانده نمازش را تمام بخواند يا شکسته؟
جواب :
همين که از اوّل قصد ده روز داشته، بايد نماز را تمام بخواند.
سوال 481 :
زن مسافر، در ايام عادت وارد مشهد مقدّس شده است، و سه روز از ايام
(صفحه132)
عادتش باقى است، و بنا دارد جمعاً ده روز در مشهد بماند، آيا بايد صبر کند تا پاک شود و قصد کند يا اينکه از اوّل ورود قصد ده روز کند، به طورى که 3 روز اوّل جزء ده روز باشد؟
جواب :
مجرّد قصد ده روز کافى است. اگرچه مقدارى از آنرا در حال عادت بگذراند. بلکه اگر از اوّل ورود تا دهم حائض باشد، قصد ده روز کافى است که بعد از آن اگر يک روز هم بماند، بايد نماز را تمام بخواند.
سوال 482 :
شخصى به مشهد مقدس رفته است و بنا دارد ده روز در آنجا بماند، در کجا مى تواند نماز را تمام بخواند؟
جواب :
وقتى به شهر مشهد رسيد نماز را تمام بخواند. ولى اگر بخواهد قبل از رسيدن به مشهد مقدس در جايى که ديوارهاى شهر پيداست يا صداى اذان به گوش مى رسد نماز بخواند، احتياط واجب آن است که نماز را هم تمام بخواند و هم شکسته.
سوال 483 :
اگر شخصى قصد کرده ده روز در محلّى بماند، ولى بعداً براى کارى پيش بينى نشده بخواهد چندين بار، و چندين ساعت تا کمتر از مسافت 5/22 کيلومتر از محلّ اقامت خود خارج شود، آيا به اقامت او ضرر مى زند؟
جواب :
به قصد اقامت ضرر نمى زند، حتى اگر از ابتدا قصد داشته باشد، مشروط بر اينکه شب در محل قصد اقامت بماند و رفت و آمد کمتر از 6 ساعت باشد.
سوال 484 :
اگر شخصى احتمال بدهد که به دليل پيش آمدن کارى نتواند ده روز بماند تکليف او چيست، آيا مى تواند قصد کند و اگر آن کار پيش آمد، از قصد خود اعراض کند؟
جواب :
اگر پيش آمدِ احتمالى، امرى غير منتظره باشد، لطمه اى بقصد اقامت ده روز نمى زند.
سوال 485 :
مسافرى قصد کرده ده روز در محلّى بماند، بعد از آنکه ده روز در آنجا اقامت کرد روز يازدهم به قريه اى رفته که فاصله آن تا محل اقامت 2 فرسخ است و روز يا شب را در آنجا ماند، آيا در آن يک روز يا شب که آنجا مانده، نمازش شکسته است يا نه؟ و همچنين
(صفحه133)
پس از بازگشت به محل اقامت، آيا لازم است دوباره قصد ده روز بکند؟
جواب :
اگر موقع رفتن به آن محل، قصد سفر جديد ندارد، و قصد دارد به همان محلّى که اوّل قصد ماندن کرده برگردد، نمازش در آن محل و در محلّ اقامت تمام است و نيازى به تجديد قصد اقامت نيست.
سوال 486 :
دانشجويى قصد کرده ده روز در محلى بماند، سپس به دليل ملغى شدن کلاس روز پنجشنبه مى خواهد به مسافرت برود، آيا اين مسافرت جايز است؟
جواب :
مانعى ندارد.
سوال 487 :
طلاّبى که بنا دارند در ماه رمضان در يک قريه بمانند و از اول بنا دارند به روستاهاى اطراف که در پنج کيلومترى يا پانزده کيلومترى قرار دارند براى تبليغ روزانه بيشتر از چندين ساعت بروند و گاهى شب هم آنجا مى مانند. لطفاً راه تمام خواندن نماز و گرفتن روزه شان را بفرماييد؟
جواب :
در صورتى که در يک محل قصد اقامه کنند که ده روز در آنجا بمانند، اگر بعد از خواندن يک نماز چهار رکعتى از جاهاى ديگر او را دعوت کنند، نماز و روزه آنان در محل اقامت و روستاهاى اطراف تا به چهار فرسخى نرسد تمام و صحيح است، هرچند شب در آن روستاهاى ديگر بمانند، و نيز اگر ده روز در يک محل با قصد اقامت بمانند از روز يازدهم به بعد مى توانند به اطراف و قريه هاى مجاور که به چهار فرسخى نمى رسد رفت و آمد کنند و نماز و روزه آنان تمام و صحيح است، هرچند شبها هم در آن روستاها بمانند.
سوال 488 :
اينجانب براى تبليغ در دو قريه نزديک به هم مى مانم، آيا قصد اقامت در اين دو قريه جايز است؟
جواب :
اگر آن دو قريه به نظر عرف يک محل حساب شود قصد اقامت صحيح است. ولى اگر يکى محسوب نشود چنانچه در يکى از آن دو قريه قصد اقامت کنيد و بنا داشته باشيد همه روزه به قريه ديگر برويد ولى شب آنجا نمانيد، در اين صورت قصد اقامت محقق مى شود و اگر بخواهيد چهار فرسخ برويد باز قصد
(صفحه134)
اقامت محقق نمى شود.
سوال 489 :
کسى که در غير وطن اصلى اش زندگى مى کند و براى رفتن به محلّ کار بايد از حدّ ترخص بگذرد، حکم نماز و روزه او در محلّ زندگى و محلّ کار چيست؟
جواب :
اگر قصد اقامت ده روز در محلّ سکونت فعلى نداشته باشد، در هر دو محلّ نماز او شکسته و روزه اش باطل است.
سوال 490 :
شخصى در غير وطن اصلى خود براى تحصيل آمده است. اگر اين شخص در محلّ تحصيل خود قصد اقامت ده روز کند، آيا مى تواند در طول اقامت خود به شهرهاى هم جوار محل تحصيل خود مسافرت کند؟
جواب :
اگر به حد مسافت شرعى مسافت کند قصد اقامت او به هم مى خورد. ولى اگر حدود چند ساعت در کمتر از مسافت شرعى سفر کند، قصد اقامت او به هم نمى خورد.
سوال 491 :
اينجانب از وطن اصلى خود به تهران آمده ام و قصد اقامت ده روز کرده ام و از اوّل بنا داشته ام همه روزه براى کار به بهشت زهرا بروم، آيا نماز و روزه ام صحيح است؟
جواب :
نماز شکسته و روزه صحيح نيست، چون قصد اقامت ده روز در يک مکان را نداريد.