زکات گندم،جو، خرما و گندم (آیت الله حسین وحید خراسانی)

زکات گندم،جو، خرما و گندم (آیت الله حسین وحید خراسانی)

زکات گندم و جو و خرما و کشمش

مسأله 1881 :

زکات گندم و جو و خرما و کشمش ، وقتى واجب مى شود که به مقدار نصاب برسند ، و نصاب آنها سيصد صاع است ، و هر صاعى ششصد و چهارده مثقال و ربع مثقال صيرفى است ، که تقريبا " 847 " کيلوگرم مى شود .

مسأله 1882 :

اگر پيش از دادن زکات از انگور و خرما و جو و گندمى که زکات به آنها تعلق گرفته ، خود و عيالاتش بخورند يا به فقير به غير قصد زکات بدهد ، بايد زکات مقدارى را که مصرف کرده بدهد .

مسأله 1883 :

اگر بعد از آن که زکات به گندم و جو و خرما و انگور تعلق گرفت مالک آن بميرد ، بايد مقدار زکات را از مال او بدهند ، ولى اگر پيش از تعلق بميرد ، هر يک از ورثه که سهم او به اندازه ء نصاب است بايد زکات سهم خود را بدهد .

مسأله 1884 :

کسى که از طرف حاکم شرع مأمور جمع آورى زکات است موقع خرمن که گندم و جو را از کاه جدا مى کنند و بعد از خشک شدن خرماى تازه و کشمش شدن انگور مى تواند زکات را مطالبه کند ، و اگر مالک ندهد و چيزى که زکات آن واجب شده از بين برود ، بايد عوض آن را بدهد .

مسأله 1885 :

اگر بعد از مالک شدن درخت خرما و انگور يا زراعت گندم و جو ، زکات به آنها تعلق گيرد ، بايد زکات آنها را بدهد .

مسأله 1886 :

اگر بعد از آن که زکات به گندم و جو و خرما و انگور تعلق گرفت ، زراعت و درخت را بفروشد ، فروشنده بايد زکات آنها را بدهد .

مسأله 1887 :

اگر انسان تمام گندم يا جو يا خرما يا انگور را بخرد و بداند که فروشنده زکات آن را داده ، چيزى بر او واجب نيست ، و اگر بداند که زکات آن را نداده ، در صورتى که فروشنده زکات آن را بدهد معامله صحيح است ، و همچنين اگر مشترى زکات را بدهد ، و مى تواند به فروشنده رجوع کند ، و در غير اين دو صورت چنانچه حاکم شرع معاملهء مقدارى را که بايد بابت زکات داده شود اجازه نکند ، معاملهء آن مقدار باطل است ، و حاکم شرع مى تواند مقدار زکات را از خريدار بگيرد ، و اگر معاملهء مقدار زکات را اجازه دهد معامله صحيح است و خريدار بايد قيمت آن مقدار را به حاکم شرع بدهد ، و در صورتى که قيمت آن مقدار را به فروشنده داده باشد ، مى تواند از او پس بگيرد ، و اگر شک کند که زکات آن را داده يا نه ، حکم به نبودن زکات فعلا در آن مال محل اشکال است .

مسأله 1888 :

اگر وزن گندم و جو و خرما و کشمش موقعى که تر است به مقدار نصاب برسد و بعد از خشک شدن کمتر از اين مقدار شود ، زکات به آنها تعلق نمى گيرد .

مسأله 1889 :

اگر گندم و جو و خرما و انگور را پيش از خشک شدن مصرف کند ، چنانچه خشک آنها به اندازه ء نصاب باشد ، بايد زکات آنها را بدهد .

مسأله 1890 :

خرما بر سه قسم است :

1 - آن است که خشکش مى کنند و حکم زکات آن گذشت .

2 - آن است که در حال رطب بودنش مى خورند .

3 - آن است که نارس ( خلال ) آن را مى خورند . و در قسم دوم چنانچه مقدارى باشد که خشک آن به مقدار نصاب برسد ، بنابر احتياط واجب زکات به آن تعلق مى گيرد ، و اما قسم سوم زکات به آن تعلق نمى گيرد .

مسأله 1891 :

گندم و جو و خرما و کشمشى که زکات آنها را داده ، اگر چند سال هم نزد او بماند زکات ندارد .

مسأله 1892 :

اگر گندم و جو و خرما و انگور از آب باران يا نهر مشروب شود ، يا از رطوبت زمين استفاده کند ، زکات آن ده يک است ، و اگر با دلو و مانند آن آبيارى شود زکات آن بيست يک است .

مسأله 1893 :

اگر گندم و جو و خرما و انگور ، هم از آب باران و مانند آن مشروب شود و هم از آب دلو و مانند آن استفاده کند ، چنانچه طورى باشد که عرفا بگويند آبيارى آن با دلو و مانند آن شده ، زکات آن بيست يک است ، و اگر بگويند با آب باران و مانند آن آبيارى شده ، زکات آن ده يک است ، و اگر طورى است که عرفا مى گويند به هر دو آبيارى شده ، زکات آن سه چهلم است

مسأله 1894 :

چنانچه شک کند و نداند که عرف مى گويند با هر دو آبيارى شده يا اين که مى گويند آبيارى آن مثلا با آب باران است ، دادن سه چهلم کافيست .

مسأله 1895 :

اگر شک کند و نداند که عرف مى گويند با هر دو آبيارى شده يا اين که مى گويند با دلو آبيارى شده است ، دادن يک بيستم کافيست ، و همچنين است اگر احتمال سومى هم ضميمه شود که در عرف بگويند با آب باران آبيارى شده است .

مسأله 1896 :

اگر گندم و جو و خرما و انگور با آب باران و مانند آن مشروب شود و به آب دلو و مانند آن محتاج نباشد ، ولى با آب دلو هم آبيارى شود و آب دلو به زياد شدن محصول کمک نکند ، زکات آن ده يک است ، و اگر با دلو و مانند آن آبيارى شود و به آب باران و مانند آن محتاج نباشد ولى با آب باران و مانند آن هم مشروب شود و آنها به زياد شدن محصول کمک نکنند ، زکات آن يک بيستم است .

مسأله 1897 :

اگر زراعتى را با دلو و مانند آن آبيارى کنند ، و در زمينى که پهلوى آن است زراعتى کنند که از رطوبت آن زمين استفاده نمايد و محتاج به آبيارى نشود ، زکات زراعتى که با دلو آبيارى شده يک بيستم ، و زکات زراعتى که پهلوى آن است ، اگر از غير مالک آن زراعت باشد يک دهم است ، و همچنين است بنابر احتياط واجب اگر از مالک آن زراعت باشد .

مسأله 1898 :

مخارجى را که براى گندم و جو و خرما و انگور کرده است ، نمى تواند از حاصل کسر نموده و ملاحظهء نصاب نمايد ، پس چنانچه يکى از آنها پيش از ملاحظهء مخارج به حد نصاب برسد ، بايد زکات آن را بدهد .

مسأله 1899 :

تخمى را که به مصرف زراعت رسانده - چه از خودش باشد يا خريده باشد - نمى تواند از حاصل کسر کند و سپس ملاحظهء نصاب نمايد ، بلکه بايد نصاب را نسبت به مجموع حاصل ملاحظه نمايد .

مسأله 1900 :

آنچه که دولت از عين مال مى گيرد زکات به آن تعلق نمى گيرد ، و زايد بر آن متعلق زکات است ، مثلا اگر حاصل زراعت ( 850 ) کيلو گرم باشد و دولت ( 50 ) کيلو گرم را به عنوان ماليات بگيرد ، فقط زکات در ( 800 ) کيلوگرم واجب مى شود .

مسأله 1901 :

مصارفى را که انسان پيش از تعلق زکات نموده ، بنابر احتياط واجب نمى تواند کسر کند و فقط زکات بقيه را بدهد .

مسأله 1902 :

مصارفى که بعد از تعلق زکات است ، مى تواند براى صرف آنها از حاکم شرع اذن بگيرد و آنچه نسبت به مقدار زکات خرج شده بردارد .

مسأله 1903 :

جايز نيست قبل از وقت تعلق ، زکات را بدهد ، و واجب نيست بعد از تعلق صبر کند تا جو و گندم به حد درو کردن و تصفيهء دانه از کاه برسد ، و انگور و خرما خشک گردد ، بلکه همين که زکات تعلق گرفت ، مى تواند مقدار زکات را قيمت نموده و آن قيمت را به قصد زکات بدهد .

مسأله 1904 :

بعد از آن که زکات تعلق گرفت ، مى تواند عين زراعت يا خرما و انگور را پيش از درو کردن يا چيدن ، به مستحق يا حاکم شرع يا وکيل آنها مشاعا تسليم نمايد ، و پس از آن در مصارف شريک مى باشند .

مسأله 1905 :

در صورتى که مالک ، عين مال را از زراعت يا خرما و انگور به حاکم شرع يا مستحق يا وکيل آنها تسليم نمايد ، مى تواند براى اين که تا وقت درو و يا خشک شدن برسد ، براى ماندن آنها در زمينش اجرت مطالبه نمايد .

مسأله 1906 :

اگر انسان در چند شهر که فصل رسيدن حاصل آنها با يکديگر اختلاف دارد و زراعت و ميوه ء آنها در يک وقت به دست نمى آيد ، گندم يا جو و خرما يا انگور داشته باشد ، و همهء آنها محصول يک سال حساب شود ، چنانچه چيزى که اول مى رسد به اندازه ء نصاب باشد ، بايد زکات آن را موقعى که مى رسد بدهد ، و زکات بقيه را هر وقت به دست مى آيد ادا نمايد ، و اگر آنچه اول مى رسد به اندازه ء نصاب نباشد ، صبر مى کند تا بقيهء آن برسد ، پس اگر روى هم به مقدار نصاب باشد ، زکات به آن تعلق مى گيرد ، و اگر به مقدار نصاب نباشد زکات به آن تعلق نمى گيرد .

مسأله 1907 :

اگر درخت خرما يا انگور در يک سال دو مرتبه ميوه دهد ، چنانچه روى هم به مقدار نصاب باشد ، بنابر احتياط واجب زکات به آن تعلق مى گيرد .

مسأله 1908 :

اگر مقدارى خرما يا انگور تازه دارد که خشک آن به اندازه ء نصاب مى شود ، چنانچه به قصد زکات از تازه ء آن به قدرى به مصرف زکات برساند که اگر خشک شود به اندازه ء زکاتى باشد که بر او واجب است ، اشکال ندارد .

مسأله 1909 :

اگر زکات خرماى خشک يا کشمش بر او واجب باشد ، نمى تواند خرماى تازه يا انگور را به قصد زکاتى که بر او واجب است بدهد ، و نيز اگر زکات خرماى تازه يا انگور بر او واجب باشد ، نمى تواند خرماى خشک يا کشمش را به قصد زکات واجب بدهد ، و همچنين بنابر احتياط واجب نمى تواند تازه ء هر يک را به جاى خشک آن ، يا خشک آن را به جاى تازه ء آن از بابت قيمت بدهد .

مسأله 1910 :

کسى که بدهکار است و مالى هم دارد که زکات به آن تعلق گرفته ، اگر بميرد بايد اول تمام زکات را از مالى که متعلق زکات است بدهند ، بعد دين او را ادا نمايند .

مسأله 1911 :

کسى که بدهکار است و گندم يا جو يا خرما يا انگور هم دارد ، اگر بميرد و پيش از آن که زکات به آنها تعلق بگيرد ورثه دين او را از مال ديگر بدهند ، هر کدام که سهمشان به حد نصاب برسد بايد زکات بدهد ، و اگر پيش از آن که زکات به آنها تعلق بگيرد دين او را ندهند ، چنانچه مال ميت فقط به اندازه ء دين او باشد ، زکات به آن تعلق نمى گيرد ، و اگر مال ميت بيشتر از دين او باشد ، بايد نسبت جنس زکات دار را به تمام مال ملاحظه کنند - مانند نسبت نصف و ثلث و ربع و غير اينها - و به همان نسبت از جنس زکات دار کسر شود ، و آنچه باقى مانده به ورثه منتقل مى شود ، پس سهم هر يک از ورثه اگر به حد نصاب برسد ، زکات به آن تعلق مى گيرد .

مسأله 1912 :

اگر گندم و جو و خرما و کشمشى که زکات به آنها تعلق گرفته خوب و بد دارد ، احتياط واجب آن است که زکات خوب را از بد ندهد .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

ارتداد

No image

شرب خمر

No image

قیادت

No image

قذف(1)

No image

سرقت

پر بازدیدترین ها

No image

تعزیرات

No image

سرقت

No image

شرب خمر

No image

انکار بعد از اقرار

No image

ارتداد

Powered by TayaCMS