تعزیرات

تعزیرات

تعزيرات

سوال 1889 :

آيا قاضى در تعزيرات، حق دارد گذشت کند؟

جواب :

در گناهانى که جنبه حق الناس دارد، مثل غيبت و تهمت، بعد از ثبوت و مطالبه طرف دعوى، تعزير لازم مى شود. و حاکم حق عفو ندارد. ولى اگر طرف دعوى مطالبه نکرد، حاکم مى تواند عفو کند. و در گناهانى که جنبه حق الناس ندارند، حاکم جامع الشرايط، طبق صلاحديد خود عمل مى کند.

سوال 1890 :

در فرض بالا، آيا بين تعزيرات فقهى و تعزيراتى که حکومتى مى باشد، فرقى هست؟

جواب :

فرقى نيست، ولى قاضى منصوب تابع نصب است، و بايد طبق مقررات آن عمل کند.

سوال 1891 :

آيا صرف نگهدارى نوار مبتذل و غير مجاز، و نيز صرف نگهدارى شراب، جرم

(صفحه499)

و قابل تعزير مى باشد؟

جواب :

خير، صرف نگهدارى چيزهاى مذکور، موجب تعزير نمى شود. بلکه بايد معلوم شود که هدف از نگهدارى آنها چه بوده؟ و بعد از طى مراحل امر به معروف و نهى از منکر، اگر قاضى مجتهد جامع الشرايط باشد، طبق نظر خود عمل کند. والاّ تابع نصب است.

سوال 1892 :

در مورد پوشيدن طلا توسط مردان و تظاهر به آن، با صرفِ مشاهده توسط قاضى مى توان تعزير کرد يا خير؟

جواب :

در تظاهر به گناه و حرام پس از طى مراحلِ امر به معروف و نهى از منکر، قاضى که مجتهد جامع الشرايط باشد، طبق نظر خود عمل مى کند، و اگر منصوب است، تابع نصب است.

سوال 1893 :

آيا جريمه و جزاى نقدى، دين است يا مجازات؟ و در صورت نپرداختن جريمه از ناحيه محکوم، آيا مى شود جريمه را تبديل به حبس کرد؟

جواب :

جريمه و جزاى نقدى که بجاى تعزير بدنى است و حاکم شرع صلاح دانسته و تعزير بدنى را به جزاى نقدى تبديل کرده دين نيست. و حاکم مى تواند آن را به حبس تبديل کند.

سوال 1894 :

با توبه مجرم در امورى که باعث تعزير مى شود، آيا حاکم مى تواند عفو کند؟

جواب :

در اين امور بعد از ثبوت توبه حاکم مخير است طبق نظر و مصلحت عمل کند.

سوال 1895 :

در تعزيراتى که حق الناس محسوب مى شود، آيا با گذشت شاکى تعزير ساقط مى گردد؟

جواب :

بلى، در حق الناس با عفو شاکى، تعزير ساقط مى شود.

سوال 1896 :

ضابطه تشخيص حق الله و حق الناس به نظر حضرتعالى چيست؟

جواب :

ظاهراً حق الناس حقى است که سلطنت و ولايت استيفا يا عفو از آن، براى ذى حق جعل شده و منوط به اختيار و مطالبه اوست. مانند: قصاص، حدّ

(صفحه500)

قذف، تعزير در فحش و امثال آن، و حق الله حقى است که استيفا يا عفو از آن منوط به امر الهى است. مانند: حدّ زنا، شرب خمر، تعزير مرتکب کبيره و يا تارک واجبات.

سوال 1897 :

در جنايتى که موجب قصاص نفس يا اعضاى بدن مى شود، مجنى عليه به هردليلى جانى را عفو مى کند; آيا حاکم مى تواند به خاطر مصالحى از جمله حفظ اجتماع و يا تجرى جانى، وى را تعزير کند؟

جواب :

اگر براى حفظ نظم، لازم مى داند يا از قرائن معلوم است که بدون تعزير، جنايت را تکرار مى کند، بايد تعزير شود.

سوال 1898 :

شخصى مقدمات جنايت را فراهم کرده است، ولى در اثر حادثه اى نتوانست جنايت را انجام دهد و دستگير شده است، آيا مى توان او را تعزير کرد؟

جواب :

اگر اقدام در جهت برهم زدن نظم يا براندازى جمهورى اسلامى است، بايد تعزير شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

تعزیرات

No image

تعزیرات

No image

تعزیرات

جدیدترین ها در این موضوع

No image

ارتداد

No image

شرب خمر

No image

قیادت

No image

قذف(1)

No image

سرقت

پر بازدیدترین ها

No image

سرقت

No image

تعزیرات

No image

ارتداد

No image

اجراى حدود

No image

شرب خمر

Powered by TayaCMS