6- قرائت (آیت الله حسین نوری همدانی)

6- قرائت (آیت الله حسین نوری همدانی)

قرائت

مسأله 979 :

در رکعت اول ودوم نمازهاي واجب يوميه ، انسان بايد اول حمد و بعد از آن يک سورة تمام ، بخواند .

مسأله 980 :

ا گر وقت نماز تنگ باشد ، يا انسان ناچار شود که سوره را نخواند ، مثلاً بترسد که اگر سوره ها را بخواند ، دزد يا درنده ، يا چيزديگري به او صدمه بزند ، نبايد سوره را بخواند و اگر در کاري عجله داشته باشد ، مي تواند سوره را نخواند .

مسأله 981 :

اگر عمداً سوره را پيش از حمد بخواند ، نمازش باطل است و اگر اشتباهاً سوره را پيش از حمد بخواند و در بين آن يادش بيايد ، بايد سوره را رها کند و بعد از خواندن حمد سوره را از اول بخواند .

مسأله 982 :

اگر حمد و سوره با يکي از آنها را فراموش کند و بعد از رسيدن به رکوع بفهمد ، نمازش صحيح است .

مسأله 983 :

اگر پيش از آنکه براي رکوع خم شود ، بفهمد که حمد و سوره را نخوانده ، بايد بخواند و اگر بفهمد سوره را نخوانده ، بايد فقط سوره را بخواند ، ولي اگر بفهمد حمد تنها را نخوانده ، بايد اول حمد و بعد از آن دوباره سوره را بخواند ،و نيز اگر خم شود و پيش از آنکه به رکوع برسد ، بفهمد حمد و سوره ، يا سورة تنها ، يا حمد تنها را نخوانده ، بايد بايستد و به همين دستور عمل نمايد .

مسأله 984 :

اگر در نماز يکي از چهار سوره اي را که آية سجده دارد و در مسأله 356گفته شد ، عمداً بخواند نمازش باطل است .

مسأله 985 :

اگر اشتباهاً ، مشغول خواندن سوره اي شود که سجدة واجب دارد ، چنانچه پيش از رسيدن به آية سجده بفهمد ، بايد آن سوره را رها کند و سورة ديگر بخواند و اگر بعد از خواندن آية سجده بفهمد ، به همان سوره که خواند ، اکتفا نمايد و بعد از نماز ، سجدة آن را به جا آورد .

مسأله 986 :

اگر در نماز آية سجده را بشنود ، نماز خود را تمام کند و بعد از نماز ، سجده را به جا آورد .

مسأله 987 :

در نماز مستحبي خواندن سوره لازم نيست ، اگر چه آن نماز به واسطة نذر کردن واجب شده باشد ، ولي در بعضي از نمازهاي مستحبي مثل نماز وحشت که سورة مخصوصي دارد ، اگر بخواهد به دستور آن نماز رفتار کرده باشد ، بايد همان سوره را بخواند .

مسأله 988 :

در نماز جمعه و در نماز ظهر روز جمعه مستحب است در رکعت اول بعد از حمد ، سورة جمعه و در رکعت دوم بعد از حمد ، سورة منافقين بخواند و اگر مشغول يکي از اينها شود ، بنابر احتياط واجب نمي تواند آن را رها کند و سورة ديگر بخواند .

مسأله 989 :

اگر بعد از حمد مشغول خواندن سورة قُل هوَ اللهُ احدٌ يا سورة قُل يا ايَها الکافرينَ شود ، نمي تواند آن را رها کند و سورة ديگر بخواند ولي در نماز جمعه و نماز ظهر روز جمعه اگر از روي فراموشي بجاي سورة جمعه و منافقين يکي از اين دو سوره را بخواند ، تا به نصف نر سيده مي تواند آن را رها کند و سورة جمعه و منافقين را بخواند .

مسأله 990 :

اگر در نماز جمعه يا نماز ظهر روز جمعه عمداً سوره قُل هُو اللهُ احدٌ يا سورة قُل يا ايَها الکافرونَ بخواند ، اگر چه به نصف نرسيده باشد ، بنابر احتياط واجب نمي تواند رها کند و سورة جمعه و منافقين را بخواند .

مسأله 991 :

اگر در نماز ، غير سوره قُل هُو اللهُ احدٌ و قُل يا ايَها الکافرونَ سورة ديگري بخواند ، تا به نصف نرسيده مي تواند رها کند و سوره ديگر بخواند .

مسأله 992 :

اگر مقداري از سوره را فراموش کند يا از روي ناچاري ، مثلاً به واسطة تنگي وقت يا جهت ديگر نشود آن را تمام نمايد ، مي تواند آن سوره را رها کند و سورة ديگر بخواند ، اگر چه از نصف گذشته باشد ، يا سوره اي را که مي خواند ، قُل هُو اللهُ احدٌ يا قُل يا ايُها الکافرونَ باشد .

مسأله 993 :

برمرد واجب است حمد و سورة نماز صبح ومغرب و عشا را بلند بخواند و بر مرد و زن واجب است حمد و سورهنماز ظهر و عصر را آهسته بخوانند .

مسأله 994 :

مرد بايد در نماز صبح و مغرب و عشا مواظب باشد که تمام کلمات حمد و سوره ، حتي حرف آخر آنها را بلند بخواند .

مسأله 995 :

زن مي تواند حمد و سورة نماز صبح و مغرب . عشا را بلند يا آهسته بخواند ، ولي اگر نا محرم صدايش را بشنود ، بنابراحتياط واجب بايد آهسته بخواند .

مسأله 996 :

اگر در جائي که بايد نماز را بلند خواند ، عمداً بلند بخواند ، نمازش باطل است ولي اگر از روي فراموشي يا ندانستن مسأله باشد صحيح است و اگر در بين خواندن حمد و سوره هم بفهمد اشتباه کرده ، لازم نيست مقداري را که خوانده دوباره بخواند .

مسأله 997 :

اگر کسي در خواندن حمد و سوره بيشتر از معمول صدايش را بلند کند ، مثل آنکه آنها را با فرياد بخواند ، نمازش باطل است .

مسأله 998 :

انسان بايد بگيرد که غلط نخواند و کسي که به هيچ قسم نمي تواند صحيح آن را ياد بگيرد ، بايد هر طور که مي تواند بخواند و احتياط مستحب آن است که نماز را به جماعت به جا آورد .

مسأله 999 :

کسي که حمد و سوره و چيزهاي ديگر نماز را به خوبي نمي داند و مي تواند ياد بگيرد ، چنانچه وقت نماز وسعت دارد ، بايد بگيرد و اگر وقت تنگ است ، بنابر احتياط واجب بايد نمازش را به جماعت بخواند ، مگر اينکه بر او خرج و مشقت باشد .

مسأله 1000 :

بهتر آن است که براي ياد دادن واجبات نماز مزد نگيرند ، ولي براي ياد دادن مستحبات آن مزد گرفتن بدون اشکال است

مسأله 1001 :

اگر يکي از کلمات حمد يا سوره را نداند ، يا عمداً آن را نگويد يا به جاي حرفي حرف ديگر بگويد ، مثلاً به جاي ( ض ) ( ظ ) بگويد يا جائي که بايد بدون زير و زبر خوانده شود ، زير وزبر بدهد ، يا تشديد را نگويد ، نماز او باطل است .

مسأله 1002 :

اگر انسان کامه اي را صحيح بداند و در نماز همانطور بخواند و بعد بفهمد غلط خوانده ، احتياط واجب آن است که دوباره بخواند و اگر وقت گذشته ، قضا نمايد .

مسأله 1003 :

اگر زير وزبر کلمه اي را نداند ، بايد ياد بگيرد ، ولي اگر کلمه اي را که وقف کردن آخر آن جائز است هميشه وقف کند ، يادگرفتن زير و زبر آن لازم نيست و نيز ا گر نداند مثلاً کلمه اي به ( س ) است يا به ( ص ) بايد ياد بگيرد و چنانچه دو جور يا بيشتر بخواند ، مثل آنکه در اهدنا الصراط المستقيم ، مستقيم را يک مرتبه با سين و يک مرتبه با صاد بخواند نمازش باطل است ، مگر انکه هر دو جور قرائت شده باشد و به اميد رسيدن به واقع بخواند .

مسأله 1004 :

اگر در کلمه اي ( واو ) باشد و حرف قبل از ( واو ) در آن کلمه پيش داشته باشد و حرف بعد از ( واو ) در آن کلمه همزه ( ء ) باشد ، مثل کلمة سوء بايد آن ( واو ) را مد بدهد ، يعني آن ر ا بکشدو همچنين اگر در کلمه اي ( الف ) باشد و حرف قبل از ( الف ) در آن کلمه زبرداشته باشد و حرف بعد از (الف) درآن کلمه همزه باشد ، مل ( جاء )بايد(الف) آن را بکشد و نيز اگر در کلمهاي ( ي ) باشد و حرف پيش از ( ي ) در آن کلمه زيرداشته باشد و حرف بعد از ( ي ) در آن کلمه همزه باشد ، مثل ( جي ء ) بايد ( ي) را با مد بخواند و اگر بعد از اين ( و او ) و ( الف ) و ( ي) به جاي همزه ( ء ) حرفي باشد که ساکن است يعني زير وزبر و پيش ندارد باز هم بايد اين سه حرف را با مد بخواند ، مثلاً در ولا الضالين که بعد از ( الف ) حرف ( لام ) ساکن است بايد ( الف ) آن را با مد بخواند . و چنانچه به دستوري که گفته شد رفتار نکند احتياط واجب آن است که نماز را تمام کند و دوباره بخواند .

مسأله 1005 :

احتياط واجب آن است که در نماز ، وقف به حرکت و وصل به سکون ننمايد و معني وقف به حرکت آن است که زير يا زبر يا پيش آخر کلمه اي را بگويد و بين آن کلمه و کلمة بعدش فاصله دهد . مثلاً بگويد الرحمن الرحيم و ميم الرحيم را زير بدهد و

بعد قدري فاصله دهد و بگويد مالک يوم الدين . و معني وصل به سکون آن است که زير يا زبر يل پيش کلمه اي را نگويد و آن کلمه را به کلمة بعد بچسباند مثل آنکه بگويد الرحمن الرحيم و ميم الرحيم را زير ندهد و فوراً مالک يوم الدين را بگويد .

مسأله 1006 :

در رکعت سوم و چهارم نماز مي تواند فقط يک حمد بخواند يا سه مرتبه تسبيحات اربعه بگويد سبحان الله و الحمدلله و لا اله الا الله و الله اکبر و اگر يک مرتبه هم تسبيحات اربعه بگويد کافي است و مي تواند در يک رکعت حمد و در رکعت ديگر تسبيحات بگويد و بهتر است در هر دو رکعت تسبيحات بخواند .

مسأله 1007 :

در تنگي وقت بايد تسبيحات اربعه را يک مرتبه بگويد .

مسأله 1008 :

بر مرد و زن واجب است که در رکعت سوم و چهارم نماز ، حمد يا تسبيحات را آهسته بخواند .

مسأله 1009 :

اگر در رکعت سوم يا چهارم حمد خواند ، بنابر احتياط واجب بسم الله آن را آهسته بگويد .

مسأله 1010 :

کسي که نمي تواند تسبيحات را ياد بگيرد يا درست بخواند بايد در رکعت سوم و چهارم حمد بخواند .

مسأله 1011 :

اگر در دو رکعت اول نماز به خيال اينکه دو رکعت آخر است تسبيحات بگويد ، چنانچه پيش از رکوع بفهمد ، بايد حمد و سوره را بخواند و اگر در رکوع بفهمد ، نمازش صحيح است .

مسأله 1012 :

اگر در دو رکعت آخر نماز به خيال اينکه در دو رکعت اول است حمد بخواند ، يا در دو رکعت اول نماز با اينکه گمان مي کرده در دو کعت آخر است حمد بخواند چه پيش از رکوع بفهمد چه بعد از آن ، نمازش صحيح است .

مسأله 1013 :

اگر در رکعت سوم يا چهارم مي خواست حمد بخواند تسبيحات به زبانش آمد ، يا مي خواست تسبيحات بخواند حمد به زبانش آمد ، بايد آن را رها کند و دوباره حمد يا تسبيحات را بخواند . ولي اگر دعادتش خواندن چيزي بوده ه به زبانش آمده و در خزانة قلبش آن را قصد داشته ، مي تواند همان را تمام کند و نمازش صحيح است .

مسأله 1014 :

کسي که عادت دارد در رکعت سوم وچهارم تسبيحات بخواند اگر بدون قصد مشغول خواندن حمد شود بايد آن را رها کند و دوباره حمد يا تسبيحات را بخواند .

مسأله 1015 :

در رکعت سوم و چهارم مستحب است بعد از تسبيحات استغفار کند ، مثلاً بگويد استغفر الله ربي و اتوب اليه يا بگويد : اللهم اغفرلي ، و اگر به گمان آنکه حمد يا تسبيحات را گفته مشغول گفتن استغفار شود و شک کند که حمد يا تسبيحات را خوانده يا نه ، بايد به شک خود اعتنا ننمايد ولي اگر نمازگزار پيش از خم شدن براي رکوع در حالي که مشغول گفتن استغفار نيست ، شک کند حمد يا تسبيحات را خوانده يا نه ، بايد حمد يا تسبيحات را بخواند .

مسأله 1016 :

اگر در رکوع رکعت سوم يا چهارم يا در حال رفتن به رکوع شک کند که حمد يا تسبيحات را خوانده يا نه ، بايد به شک خود اعتنا نکند .

مسأله 1017 :

هر گاه شک کند که آيه يا کلمه اي را درست گفته يا نه ، اگر به چيز ي که بعد از آن است مشغول نشده ، بايد آن آيه يا کلمه را به طور صحيح بگويد و اگر به چيزي که بعد از آن است مشغول شده ، چنانچه آن چيز رکن باشد مثل آنکه در رکوع شک کند که فلان کلمه از سوره را درست گفته يا نه، بايد به شک خود اعتنا نکند ، واگر رکن نباشد ، مثلاً موقع گفتن ( الله الصمد ) شک کند که ( قل هو الله احد ) را درست گفته يا نه ، باز هم مي تواند به شک خود اعتنا نکند ، ولي اگر احتياطا آن آيه يا کلمه را به طور صحيح بگويد اشکال ندارد ، و اگر چند مرتبه هم شک کند ، مي تواند چند بار بگويد اما اگر به وسواس برسد و باز هم بگويد ، بنابر احتياط واجب بايد نمازش را دوباره بخواند .

مسأله 1018 :

مستحب است در رکعت اول ، پيش از خواندن حمد بگويد اعوذ بالله من الشيطان الرجيم و در رکعت اول و دوم نماز ظهر و عصر ( بسم الله ) را بلند بگويد و حمد و سوره را شمرده بخواند و در آخر هر آيه وقفکند ، يعني آن را به آية بعد بچسباند ، و در

حال خواندن حمد و سوره به معناي آيه توجه داشته باشد . اگر نماز را به جماعت مي خواند ، بعد از تمام شدن حمد امام و اگر فرادي مي خواند ، بعد از آنکه حمد خودش تمام شد ، بگويد الحمدلله رب العالمين . بعد از خواندن سورة قل هو الله احد يک يا دو سه مرتبه کذلک الله ربي يا سه مرتبه کذلک الله ربنا بگويد ، بعد از خواندن سوره کمي صبر کند بعد تکبير پيش از رکوع را بگويد يا قنوت را بخواند .

مسأله 1019 :

مستحب است در تمام نمازها در رکعت اول ، سورة انا انزلناه و در رکعت دوم ، سوره قل هو الله احد را بخواند .

مسأله 1020 :

مکروه است انسان در تمام نماز هاي يک شبانه روز سورة قل هو الله احد را نخواند .

مسأله 1021 :

خواندن سوره قل هو الله به يک نفس مکروه است .

مسأله 1022 :

سوره اي را که در رکعت اول خوانده مکروه است در رکعت دوم بخواند ولي اگر سورة قل قل هو الله احد را در هر دو رکعت بخواند ، مکروه نيست.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

6- قرائت (امام خمینی (ره))

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

احکام تقلید

No image

احکام طهارت

No image

احکام نجاست

No image

وضو

پر بازدیدترین ها

No image

احکام تقلید

No image

احکام نجاست

No image

وضو

No image

احکام طهارت

Powered by TayaCMS