مواردی که لازم نیست لباس و بدن نمازگزار پاک باشد (آیت الله سید علی سیستانی)

مواردی که لازم نیست لباس و بدن نمازگزار پاک باشد (آیت الله سید علی سیستانی)

مواردى که لازم نيست بدن و لباس نمازگزار پاک باشد

مسأله 856 :

در سه صورت که تفصيل آنها بعدا گفته مى شود , اگر بدن يا لباس نمازگزار نجس باشد , نماز او صحيح است : اول آنکه به واسطه زخم يا جراحت يا دملى که در بدن اوست .

لباس يا بدنش به خون آلوده شده باشد.

دوم آنکه بدن يا لباس او به مقدار کمتر از درهم ( که تقريبا به اندازه بند سر انگشت ابهام - شست - مى شود ) بخون آلوده باشد.

سوم آنکه ناچار باشد با بدن يا لباس نجس نماز بخواند و نيز در يک صورت اگر لباس نمازگزار نجس باشد نماز او صحيح است و آن صورت آن است که لباسهاى کوچک او مانند جوراب و عرقچين نجس باشد.

و احکام اين چهار صورت مفصلا در مسائل بعد گفته مى شود.

مسأله 857 :

اگر در بدن يا لباس نمازگزار , خون زخم يا جراحت يا دمل باشد تا وقتى که زخم يا جراحت يا دمل خـوب نـشـده اسـت مى تواند با آن خون نماز بخواند و همچنين است اگر چرکى که با خون بيرون آمده يا دوايى که روى زخم گذاشته اند و نجس شده در بدن يا لباس او باشد.

مسأله 858 :

اگـر خـون بـريـدگى و زخمى که بزودى خوب مى شود و شستن آن آسان است , در بدن يا لباس نمازگزار باشد , نماز او باطل است .

مسأله 859 :

اگر جايى از بدن يا لباس که با زخم فاصله دارد , به رطوبت زخم نجس شود , جايز نيست با آن نماز بخواند.

ولى اگر مقدارى از بدن يا لباس که معمولا به رطوبت زخم آلوده مى شود , به رطوبت آن نجس شود نماز خواندن با آن مانعى ندارد.

مسأله 860 :

اگر از بواسير که دانه هاى آن بيرون نباشد يا زخمى که توى دهان و بينى و مانند اينها است , خونى بـه بدن يا لباس برسد , ظاهر اين است که مى تواند با آن نماز بخواند , و امام خون بواسيرى که دانه هاى آن بيرون است بدون اشکال نماز خواندن با آن جايز است .

مسأله 861 :

کسى که بدنش زخم است , اگر در بدن يا لباس خود خونى که بيشتر از درهم است ببيند و نداند از زخم است يا خون ديگر , احتياط واجب آن است که با آن نماز نخواند.

مسأله 862 :

اگـر چـند زخم در بدن باشد و به طورى نزديک هم باشند که يک زخم حساب شود , تا وقتى همه خوب نشده اند نماز خواندن با خون آنها اشکال ندارد.

ولـى اگـر به قدرى از هم دور باشند که هر کدام يک زخم حساب شود , هر کدام که خوب شد , بايد براى نماز بدن و لباس را از خون آن آب بکشد.

مسأله 863 :

اگر سر سوزنى خون حيض در بدن يا لباس نمازگزار باشد , نماز او باطل است و بنابر احتياط خون نجس العين مثل خوک و مردار و حيوان حرام گوشت و خون نفاس و استحاضه نيز چنين است .

ولـى خـونهاى ديگر مثل خون بدن انسان يا خون حيوان حلال گوشت اگر چه در چند جاى بدن و لباس باشد , در صورتى که روى هم کمتر از درهم باشد نماز خواندن با آن اشکال ندارد.

مسأله 864 :

خـونى که به لباس بى آستر بريزد و به پشت آن برسد , يک خون حساب مى شود , ولى اگر پشت آن جـدا خونى شود , بايد هر کدام را جدا حساب نمود پس اگر خونى که در پشت و روى لباس است روى هم کمتر از درهم باشد , نماز با آن صحيح و اگر بيشتر باشد , نماز با آن باطل است .

مسأله 865 :

اگـر خـون روى لـباسى که آستر دارد بريزد و به آستر آن برسد يا به آستر بريزد و روى لباس خونى شـود , بـايد هر کدام را جدا حساب نمود مگر در صورتى که متصل به هم باشند به طورى که در نزد عرف يـک خـون حـسـاب شود , پس اگر خون روى لباس و آستر کمتر از درهم باشد , نماز با آن صحيح و اگر بيشتر باشد نماز با آن باطل است .

مسأله 866 :

اگر خون بدن يا لباس کمتر از درهم باشد و رطوبتى به آن برسد که اطراف را آلوده کند , نماز با آن بـاطـل اسـت , اگر چه خون و رطوبتى که به آن رسيده به اندازه درهم نباشد , ولى اگر رطوبت فقط به خون برسد و اطراف را آلوده نکند , ظاهر اين است که نماز خواندن با آن اشکال ندارد.

مسأله 867 :

اگـر بـدن يـا لـبـاس خونى نشود , ولى به واسطه رسيدن با رطوبت به خون نجس شود , اگر چه مقدارى که نجس شده کمتر از درهم باشد , نمى شود با آن نماز خواند.

مسأله 868 :

اگـر خـونـى کـه در بدن يا لباس است کمتر از درهم باشد و نجاست ديگرى به آن برسد , مثلا يک قطره بول روى آن بريزد , در صورتى که به بدن يا لباس برسد , نماز خواندن با آن جايز نيست بلکه اگر به بدن يا لباس هم نرسد بنابر احتياط لازم نماز خواندن با آن صحيح نيست .

مسأله 869 :

اگـر لباسهاى کوچک نمازگزار مثل عرقچين و جوراب که نمى شود با آنها عورت را پوشانيد نجس باشد , چنانچه - بنابر احتياط لازم - از مردار نجس يا از حيوان نجس العين مانند سگ درست نشده باشد , نماز با آنها صحيح است و نيز اگر با انگشترى نجس نماز بخواند اشکال ندارد.

مسأله 870 :

چيز نجس مانند دستمال و کليد و چاقوى نجس جايز است همراه نمازگزار باشد , و بعيد نيست که مطلق لباس نجس که همراه اوست ضررى به نماز نرساند.

مسأله 871 :

گر مى داند خونى که در بدن يا لباس او است کمتر از درهم است , ولى احتمال مى دهد از خونهايى باشد که عفو در آنها نيست جايز است با آن خون نماز بخواند و شستنش لازم نيست .

مسأله 872 :

اگـر خونى که در لباس يا بدن است کمتر از درهم باشد و نداند که از خونهايى است که عفو در آنها نيست , و نماز بخواند و بعد معلوم شود که از خونهايى بوده که عفو در آنها نيست اعاده نماز لازم نيست , و همچنين است اگر اعتقاد نمايد که کمتر از درهم است و نماز بخواند و بعد معلوم شود که به مقدار درهم يا بيشتر بوده در اين صورت نيز حاجتى به اعاده نيست .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

جدیدترین ها در این موضوع

No image

نذر

No image

صیغه نذر

No image

شرایط نذر

No image

تخلف نذر

No image

مسائل متفرقه نذر

پر بازدیدترین ها

No image

تخلف نذر

No image

عهد

No image

صیغه نذر

No image

شرایط نذر

No image

مسائل متفرقه نذر

Powered by TayaCMS