عدم جواز تهاون‌

عدم جواز تهاون‌

عدم جواز تهاون‌

سوال 91 :

- شخصى به طور مطلق وصيّت کرده است، آيا عمل به اين وصيت موسّع است يا موقّت؟

جواب:

- موقّت نيست ولى نبايد در عمل به وصيّت، تهاون و اهمال کنند.

سوال 92 :

- اگر شهيدى وصيّت کند که مثلا او را در جبهه به خاک بسپارند، آيا عمل به اين وصيت واجب است يا نه؟ و چنانچه او را در محلش دفن نمودند اکنون وظيفه چيست؟

جواب:

- اگر وصيّت مزبور ثابت باشد عمل بر طبق آن لازم است. و نبش اگر بعد از متلاشى شدن بدن باشد و يا آنکه موجب هتک شود، جايز نيست.

سوال 93 :

- اگر شخصى وصيّت کند که مثلا چهل سال براى او نماز و روزه بخوانند، و اتفاقا زودتر فوت نمود، بايد به اين وصيّت عمل شود يا خير؟ و آيا زمانى که بالغ نبوده و نماز و روزه بر او واجب نبوده بايد به حساب آورد يا نه؟

جواب:

- وصيّت در ثلث نافذ و بايد به آن عمل شود.

سوال 94 :

- پدر اينجانب فوت نموده و بنده را وصىّ شرعى خود کرده است طبق وصيّت نامه، پدرم 30 سال نماز و سه ماه روزه خواسته که براى او بدهيم بنده خواستم طبق وصيّت پدرم عمل کنم که ورّاث پدرم حاضر نشدند که سى‌

استفتاءات، ج‌2، ص: 452

سال نماز و سه ماه روزه براى پدرم بدهيم حتّى وصيّت‌نامه هم فعلا مفقود شده است و در دسترس نيست تقاضا دارم تکليف بنده را طبق قانون شرع روشن بفرمائيد.

جواب:

- ورثه بايد به وصيّت عمل کنند و در غير اين صورت حقّ تصرف در ترکه ندارند و بر وصىّ لازم است در صورت امکان، ورثه را وادار به عمل به وصيّت نمايد و اگر ممکن نيست معذور است.

سوال 95 :

- برادر اينجانب در جبهه زخمى مى‌شود و به بيمارستان تهران منتقل مى‌کنند که سپس شهيد مى‌شود و بدون اطلاع ما در بهشت زهرا مدفون مى‌شود با توجه به وصيت آن شهيد که خواسته است در مسجد سليمان در کنار قبر مادرمان مدفون شود تکليف شرعى ما را بيان فرماييد؟

جواب:

- در صورتى که وصيت ثابت باشد و بدن طورى نباشد که موجب هتک باشد بايد به موجب وصيت عمل شود.

سوال 96 :

- برادر اينجانب در جنگ تحميلى شهيد شده است و وصيّت کرده که براى او نماز و روزه استيجارى بجا آورده شود، با توجه به اين که در منطقه کسى نيست که نماز و روزه استيجارى بجا آورد و ضمنا در شهرهاى ديگر نيز اگر بخواهيم براى مدّت فوق مبلغى را بپردازيم، امکان پرداخت آن نيست، زيرا شهيد داراى همسر و سه فرزند مى‌باشد، البتّه تا جايى که من مى‌دانم نماز و روزه را بجا آورده است، خواهشمند است در اين مورد وظيفه ما را روشن‌

استفتاءات، ج‌2، ص: 453

فرماييد.

جواب:

- مقدارى که شهيد از ثلث ترکه خود براى نماز و روزه تعيين کرده، بايد بر طبق وصيّت، در آن عمل شود.

سوال 97 :

- شهيدى وصيّت نموده که ثلث کليّه ماترکش را خرج کنند.

در حالى که ماترک او تنها يک منزل کوچک و حداقّل اثاثيه لازم زندگى است و نيز وصيّت نموده که مادر و همسرش هم تا وقتى خودشان مايلند در همان منزل بمانند و کسى متعرّض آنها نشود، در صورتى که ورثه که عبارتند از مادر و همسر و يک پسر بالغ و يک دختر، که هيچ يک وجه نقد براى خريدن ثلث ماترک را ندارند تا از اين طريق به وصيّت عمل کنند. وظيفه شرعى در قبال وصيّت مذکور چيست؟

جواب:

- بايد به ثلث مورد وصيّت عمل شود و در غير اين صورت نمى‌توانند در ترکه تصرّف کنند.

سوال 98 :

- اگر کسى نسبت به ثلث ماترک خود وصيت کند که آن را از اصل مال اخذ و به مساکين بدهند آيا وصى شرعى و قانونى مى‌تواند بعد از او از اين امر بدون عذر منصرف بشود؟ و آيا براى وراث جايز است بدون اداى حق "موصى لهم" کل مال را بين خود تقسيم کنند؟

جواب:

- تا به وصيت عمل نشده ورثه حق تصرف در ترکه را ندارند و بر وصى لازم است بر طبق وصيت عمل نمايد.

استفتاءات، ج‌2، ص: 455

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

استفاءسایر مراجع

No image

احکام میّت‌

No image

احکام وصیّت‌

جدیدترین ها در این موضوع

No image

[مسائلى در وصیت‌]

No image

ثبوت وصیت‌

No image

شرط

No image

موصى به‌

No image

محاسبه ثلث‌

پر بازدیدترین ها

No image

اختیارات قیّم‌

No image

شرط

No image

موصى به‌

No image

تقدّم دیون بر وصیت‌

No image

تبدیل وصیت‌

Powered by TayaCMS