فصل اوّل : نحوه تحقّق جعاله و شرایط عامل

فصل اوّل : نحوه تحقّق جعاله و شرایط عامل

کتاب جعاله

فصل اوّل : نحوه تحقّق جعاله و شرايط عامل

نحوه تحقق جعاله

محقّق مى شود جعاله به التزام انشائى به عوض بر عمل محلّل عقلايى با دالّ بر آن از صيغ ، به نحوى که جارى مجراى اجارة در عمل مجهول يا بدون تعيين مدت و نحو آن باشد .

تحقق جعاله به دلالت لفظ يا عمل بر مودّاى جعاله و دلالت لفظ يا فعل بر اذن در عمل به عوض ، کافى است در احکام و لزوم عوض ؛ و فرقى بين مقيّد به زمان مخصوص يا مکان مخصوص و غير آن در لزوم و حکم بر طبق جَعل نيست ؛ و بين تعليق عوض بر عمل به مثل «من رد ضالّتى فله کذا» يا «ان رددت ضالّتى فلک کذا» فرق نيست .

ايجاب و قبول در جعاله

آيا معتبر است در جعاله، «قبول» اگر چه به فعل باشد ـ مثل عقود جائزه ـ يا نه ؟ اظهر عدم اعتبار است ؛ پس در صورتى که عمل را نه به قصد تبرّع و نه به قصد عوض به جا آورده و مستحق اجرت آن نباشد يا آنکه اجرت کمتر از جُعل مقرر باشد، مستحق تمام جُعل است ، مثل صورتى که به صورت معاقده با ايجاب و قبول با شخص معينى انجام دهند .

و اگر ايجاب، عام باشد ، قبول بعضى، موجب انحصار قرار جُعل با او نمى شود؛ بلکه اگر غير قابل، انجام عمل داد، مستحق جُعل مى شود .

آنچه جعاله بر آن صحيح است

صحيح است جعاله بر هر عمل مقصود عقلايى ، که سفهى نباشد عمل يا جَعل عوض بر آن ، که حرام نباشد ، و هم چنين واجب نباشد بنا بر منافات وجوب با بعض اقسام آن ، با استحقاق عوض از غير که منتفع به آن است .

خصوصيت عمل در جعاله

عمل در جعاله بايد محتمل الوجود باشد اگر چه خصوصياتش ( مثل مقدار مسافت سير در رد آبق ) مجهول باشد به نحوى که عوض يا معوّض واقع نمى شود در معاوضاتى که معلوميّت عوض و معوّض لازم است در آنها مثل اجاره .

معلوميّت عوض

اظهر در عوض جعاله، اعتبار «معلوميّت عوض» به آنچه رافع غرر آن باشد در لزوم اداء آن و استحقاق آن [ است ]، بلکه صحّت جعاله با مجهول بودن عوض ( حتّى در صورتى که مؤدّى به تنازع نباشد ، چنانچه در «من رد عبدي فله نصفه» معرضيّت تنازع نيست و منع از تسليم نيست ) محل تأمّل است .

و با مجهول بودن عوض ، اجرت المثل عمل ثابت است در صورت عدم انتهاى امر به قصد عامل، مجّانيّت را .

جُعل غير مملوک

و جُعل غير مملوک ، تعيين آن به منزله عدم است ؛ و در صورت اعتقاد ملکيّت ، مستحق اجرت المثل عمل است .

و ذمّى خمر را براى مثل خودش جُعل قرار مى دهد ؛ و با اسلام قبل از قبض ، قيمت، دفع مى شود .

و عمل را به صورت ترديد در مصداق ( مثل رد عبد يا امه ) مى تواند قرار دهد . و جمع بين مدت و عمل در تعيين ( مثل رد عبد از مِصر در ماه مخصوص ) مانعى ندارد .

اشتراط اهليّت استيجار در جاعل

و «اهليّت استيجار» در جاعل، معتبر است ، پس غير کامل، قرار او نافذ نيست ، مثل صبى و مجنون و سفيه و محجورٌعليه براى افلاس و مکرَه و غير قاصد .

اعتبار امکان صدور از عامل

و معتبر است در عامل «امکان صدور عمل» از او به نحو مشروع در مجعول از مباشرت يا تسبيب .

و اظهر استحقاق صبى مميّز است جُعل را با عمل بعد از قرار جاعل اگر چه بدون اذن ولىّ بوده است ، و [ اظهر ] عدم استحقاق غير مميز است .

عدم اعتبار تعيين عامل

و «تعيين عامل» معتبر نيست در صحّت جعاله و استحقاق جُعل به سبب عمل . و اگر جعاله متعيّن بود در يکى، پس عمل از ديگرى صادر شد ، مثل عمل بدون جعاله و بدون اذن است .

اجنبى اگر تبرّع به جُعل کرد ، بر او است جُعل با تحقّق عمل ؛ و در صورتى که به قصد مالک، جَعل کرد و مالک اجازه کرد ، محتمل است جريان فضولى در آن ، و با آن بر مالک است جُعل .

اناطه استحقاق به تسليم به مالک

و استحقاق جُعل، موقوف بر فعليّت تسليم به مالک است، پس اگر آبق را به محل مالک رسانيد و قبل از قبض او فرار کرد، مستحق جعل نيست ، مگر با تصريح جاعل به کفايت همان مقدار از ايصال ، در جعاله . و اينکه ذکر شد اگر چه مورد اتفاق محکىّ است لکن خالى از اشکال نيست ، بلکه استحقاق به نسبت بعض رد از رد تامّ ، خالى از وجه نيست .

و اگر بگويد «من خاط لي هذا الثوب . . .» اظهر استحقاق جعل است بدون تسليم مگر با قرينه بر خلاف .

موت آبق قبل از تسليم

و با موت آبق قبل از تسليم، اظهر استحقاق اجرت است بالنسبه به عمل محقّق از مجموع معوّض به اجرت ؛ و در اينکه مستحَق ، بعض اجرت المثل رد تامّ يا بعض جعل رد به مالک است به نسبت به تمام ، تأمّل است ، و راجح در فرض مذکور، دوم است .

عدم لزومى بودن جعاله

جعاله جائز است ، از طرف جاعل و عامل ، قبل از شروع در عمل و بعد از آن ، و معقد بودن آن به همان معنايى است که به آن اشاره شد ؛ و با فسخ، مستحق آنچه توزيع مى شود از جعل مسمّى به اعمال گذشته از مصداق عمل مورد جعاله است ، نه از مقدّمات خارجه که توزيع جعل بر آنها نمى شود . و در مماثلت انفساخ ( به موت آبق يا عامل يا منع ظالم از عمل يا تعذّر عمل ) با فسخ در حکم مذکور ( مثل اجاره ) تأمّل است ، و محتمل است استحقاق اجرت المثل عمل، يعنى آن بعضى که تامّ آن مصداق عمل مورد جعاله است ، و احوط مصالحه است اگر چه اول خالى از وجه نيست .

فسخ عامل

اگر فسخ کرد عامل و رفع يد از عمل کرد، عقدى که عبارت از ايجاب جاعل است، منفسخ نمى شود ؛ و مرجع فسخ عامل، به عدم وجوب جرى عملى است در هر وقت که بخواهد رفع يد نمايد . و فسخ بعد از وصول در يد عامل قبل از ايصال به مالک ، گذشت حکم توزيع جُعل به آنچه محقّق شده است ؛ و بعد از آن غير از تکليف به اداء به ايصال يا اعلام مالک نيست ، مگر آنکه عمل باقى مانده اجرت المثل داشته باشد و با شاهد حال، احراز اذن مالکى به ايصال نمايد .

تعقّب جعاله به جعاله ديگر

اگر تعقيب کرد جعاله را به جعاله ديگر در يک عمل با اختلاف در جُعل و قبل از عمل به اين دو واقع با شنيدن هر دو جعاله ، عمل به دومى مى شود ، و در واقع، استحقاق جعل دوم را دارد اگر چه کمتر از جعل اول باشد ؛ مگر آنکه دوم را نشنيده و مغرور به اول شده باشد و اعلام نکرد جاعل با تمکّن از آن ، که دور نيست استحقاق زائد .

اگر حدوث جعاله ثانيه و اطلاع به آن ، در اثناى عمل بود ، پس براى هر کدام به نسبت توزيع جعل در جعاله باقيه در آن زمان ، ثابت است استحقاق آن با صدق عمل بر آنچه محقّق شده است ؛ و گرنه نسبت به اول ، استحقاق اجرت المثل بر عمل مأذونٌ، فيه محتمل است با تعقّبِ به تحقّق رد از عامل معيّن .و اگر سماع، در اثنا، و مسموع، سابق باشد ، پس استحقاق فعلى مربوط به دوم است و به تمام جعل دوم ، و براى اوّلى از جُعل چيزى در سابق نيست مگر در فرض غرور يا اجرت المثل عمل در مقدّمات خارجيّه .

و اگر دو جعاله به نسبت تقييد به زمان يا مکان، متعدّد باشد ، هر دو صحيح است و استحقاق جعل براى هر کدام است ، مثل «من رد عبدى من الشّام فله کذا و من ردّه من مصر فله کذا» جُعلها متفاوت باشند يا متساوى .

و اگر جعاله اول مطلق باشد و دومى مقيّد باشد و جعل در دومى اکثر است ، عمل به هر دو مى شود به نحو مناسب ؛ و اگر جعل در دومى اقلّ باشد به واسطه تقييد ، اظهر رجوع است از اول .و اگر اولى مقيّد و دومى مطلق و جعل در آن اکثر است ، حکم رجوع اظهر است ؛ و اگر دوّمى اقلّ باشد جعل آن ، هر دو صحيح است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

نیت و تکبیرة الاحرام‌

No image

قرائت و ذکر

No image

رکوع و سجود

No image

تشهد- سلام- تعقیب‌

No image

شکیّات‌

پر بازدیدترین ها

No image

نماز مسافر

No image

نماز قضاء

No image

دائم السفر

No image

مکان نماز گزار

No image

سجده سهو

Powered by TayaCMS