احکام جعاله (آیت الله سید علی سیستانی)

احکام جعاله (آیت الله سید علی سیستانی)

احکام جعاله

مسأله 2226 :

جـعـاله آن است که انسان قرار بگذارد در مقابل کارى که براى او انجام مى دهند مالى بدهد , مثلا بـگويد هر کس گمشده مرا پيدا کند ده تومان به او مى دهم , و به کسى که اين قرار را مى گذارد جاعل و به کسى که کار را انجام مى دهد عامل مى گويند.

و ميان جعاله و اجاره از جهاتى فرق است از آن جمله اين است که در اجاره بعد از خواندن صيغه , اجير بايد عـمـل را انجام دهد , و کسى هم که او را اجير کرده اجرت را به او بدهکار مى شود , ولى در جعاله اگر چه عامل شخص معين باشد , مى تواند مشغول عمل نشود , و تا عمل را انجام ندهد جاعل بدهکار نمى شود.

مسأله 2227 :

جـاعل بايد بالغ و عاقل باشد و از روى قصد و اختيار قرارداد کند و شرعا بتواند در مال خود تصرف نمايد , بنابر اين جعاله آدم سفيه - کسى که مال خود را در کارهاى بيهوده مصرف مى کند - صحيح نيست و هم چنين جعاله مفلس در آن قسم از اموالش که حق تصرف در آنها را ندارد صحيح نمى باشد.

مسأله 2228 :

کـارى را کـه جاعل مى گويد براى او انجام دهند , بايد حرام يا بى فايده يا از واجباتى که شرعا لازم اسـت مـجـانـا آورده شود نباشد , پس اگر بگويد هر کس شراب بخورد , يا در شب بدون مقصد عقلايى به جاى تاريکى برود يا نماز واجب خود را بخواند ده تومان به او مى دهم جعاله صحيح نيست .

مسأله 2229 :

مـالى را که قرار مى گذارند , لازم نيست با ذکر تمام خصوصيات معين شود , بلکه اگر به طورى نـزد عامل معلوم باشد , که اقدام او براى انجام آن کار سفاهت محسوب نشود , کافى است , مثلا اگر جاعل بگويد , اين مال را هر مقدارى بيش از ده تومان فروختى زيادى آن براى تو باشد , جعاله صحيح است , و هم چـنـين اگر بگويد , هر کس اسب مرا پيدا کند نصف او را به خودش مى دهم يا ده من گندم به او مى دهم جعاله نيز صحيح است .

مسأله 2230 :

اگـر مزد کار کاملا مبهم باشد , مثلا جاعل بگويد , هر کس بچه مرا پيدا کند پولى به او مى دهم , و مـقـدار آن را معين نکند , چنانچه کسى آن عمل را انجام دهد , بايد مزد او را به مقدارى که کار او در نظر مردم ارزش دارد بدهد.

مسأله 2231 :

اگـر عـامـل پـيش از قرارداد , کار را انجام داده باشد , يا بعد از قرار داد به قصد اين که پول نگيرد انجام دهد , حقى به مزد گرفتن ندارد.

مسأله 2232 :

پيش از آن که عامل شروع به کار کند جاعل مى تواند جعاله را بهم بزند.

مسأله 2233 :

بعد از آن که عامل شروع به کار کرد , اگر جاعل بخواهد معامله را بهم بزند اشکال دارد.

مسأله 2234 :

عـامـل مـى تواند عمل را ناتمام بگذارد , ولى اگر تمام نکردن عمل اسباب ضرر جاعل يا کسى که عمل براى او انجام مى گيرد شود , بايد آن را تمام نمايد.

مـثلا اگر کسى بگويد هر کس چشم مرا عمل کند فلان مقدار به او مى دهم و دکتر جراحى شروع به عمل کـنـد , چنانچه طورى باشد که اگر عمل را تمام نکند , چشم معيوب مى شود , بايد آن را تمام نمايد , و در صورتى که ناتمام بگذارد , حقى بر جاعل ندارد.

مسأله 2235 :

اگـر عامل کار را ناتمام بگذارد , چنانچه آن کار مثل پيدا کردن اسب است که تا تمام نشود , براى جـاعل فايده ندارد عامل نمى تواند چيزى مطالبه کند و هم چنين است اگر جاعل مزد را براى تمام کردن عمل قرار بگذارد مثلا بگويد هر کس لباس مرا بدوزد , ده تومان به او مى دهم ولى اگر مقصودش اين باشد که هر مقدار از عمل که انجام گيرد , براى آن مقدار مزد بدهد.

جـاعـل بـايـد مزد مقدارى را که انجام شده به عامل بدهد , اگر چه احتياط اين است که به طور مصالحه يکديگر را راضى نمايند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

افعال نماز

No image

منافیات نماز

No image

نماز قضاء

No image

نماز مسافر

No image

احکام روزه

پر بازدیدترین ها

No image

پوشش و لباس نماز گزار

No image

احکام خمس

No image

تبعیض در تقلید

No image

نماز مسافر

No image

احکام آب ها

Powered by TayaCMS