ازدواج با بیگانگان در اسلام

ازدواج با بیگانگان در اسلام

ازدواج با بيگانگان در اسلام

آيين يهود از همان آغاز به عنوان يک آيين ملى ونژادى مطرح شد, ولذا در گذشته وحال يهوديان هـيچ گونه تبليغى در جهت يهودى کردن ديگر مردمان نداشته اند وبر فرض اين که افرادى از غير بـنـى اسرائيل آيين يهود را مى پذيرفتند, آنها را با بنى اسرائيل برابر نمى دانستند, اما آيين اسلام از همان آغاز به عنوان يک آيين جهانى مطرح شد, چرا که پيامبر ا کرم(ص)براى همه افراد بشر وبه عنوان رحمتى براى جهانيان مبعوث گرديد: وما ارسلناک ا رحـمـةلـلعالمين ((25)) , ولذا مسلمانان برعکس يهوديان , تبليغ وجهاد در مسير گسترش توحيد ومـسلمان شدن ديگر ملل را از همان آغاز, وظيفه خود مى دانستند وفلسفه اصلى جهاد در اسلام نيز همين بوده است .

آيـيـن مـسـيـحـيت نيز هر چند براساس عبارات انجيل ((26)) وآياتى از قرآن , همانند آيين يهود, مخصوص قوم بنى اسرائيل بوده است (ورسولا الى بنى اسرائيل) ((27)) , ولى قدر مسلم از زمانى که کـنـستانتين , قيصر روم , به آيين مسيحيت گرويد, انحصارى بودن اين آيين به فراموشى سپرده شـد وآيـين تبشير در مسيحيت به صورت يک اصل مسلم در آمد ودر حال حاضر نيز چنين است , ولذا مسيحيان , همانند مسلمانان در تبليغ واشاعه آيين خود کوشا بوده وهستند.

و نيز بر خلاف يهوديان که خود را ملت برتر وقوم برگزيده خدا مى دانستند وهيچ گاه ديگر ملتها را بـا خـود برابر نمى ديدند, آيين اسلام همه افراد بشر را فرزند يک پدر ومادر مى داند ومومنان به اسلام را از هر قوم وملتى که بوده باشند, برادر هم مى شمارد ومى فرمايد: انـما المومنون اخوةفاصلحوا بين اخويکم واتقوالله ((28)) , هرآينه مومنان برادرانند, ميان برادرانتان آشتى بيفکنيد و از خدا بترسيد.

و بـلـکـه اسـلام از همان آغاز با روح عصبيت وملى گرايى وهرگونه نژاد پرستى مخالف بوده وبا شعار ان اکرمکم عندالله اتقيکم ((29)) وعباراتى مانند: کلکم من آدم وآدم من تراب و: لافخر لعربى على عجمى ولا الابيض على الاسود ا بـالـتـقـوى کوشيده است که گرايش هاى ناسيوناليستى را در ميان امت اسلامى ريشه کن سازد وعـمـلا نـيـز پيامبر(ص)مسلمانان را از هر قوم وملتى که باشند با يکديگر برابر قرار داده وبا افتخارات نژادى به شدت مبارزه نموده است .

از ايـن جـهـت ترديدى نيست که ممنوعيت ازدواج با بيگانگان در موارد محدودى که مطرح بود, مـبـتـنـى بـر حـس ملى گرايى وبرترى قومى نبوده است , بلکه بى ترديد اين ممنوعيت به جهت مـصـونـيـت اعـتـقـادى مسلمانان و دورنگه داشتن آنان از آلودگى اخلاقى و حفظ اصالت هاى خانوادگى بوده است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

Powered by TayaCMS