احکام شکار و ذبح حيوانات
سوال 797 :
آيا ذبيحه اهل کتاب اگر با تسميه و رعايت تمام شرايط ديگر انجام پذيرد حلال است يا حرام ؟
جواب :
يکي از شرائط ذبح شرعي آن است که ذابح مسلمان باشد.
سوال 798 :
آيا تماس بدن مرطوب اهل کتاب با لاشه ذبيحه موجب نجاست آن ميشود يا نه؟
جواب :
اهل کتاب ذاتاً پاک ميباشند.
سوال 799 :
ذابحي که در اسم مسلمان است و رفتارش به هيچ وجه منطبق بإ؛ظظ دستورات اسلام نيست؛ يعني حتي شهادتين را بلد نيست آيا ذبح او صحيح است؟
جواب :
نخستين علامت اسلام، گفتن شهادتين است.
سوال 800 :
ذبح کساني که به علي اللهي معروفند چه حکمي دارد؟
جواب :
اگر شهادتين را ميگويند و متوجه به لوازم مذهب خود نيستند - که عوام آنها اين طور ميباشند - در اين صورت ذبح آنها حلال است.
سوال 801 :
آيا ذبيحه ناصبي حلال است؟
جواب :
حلال نيست.
سوال 802 :
آيا ذبيحه خوارج حلال است؟
جواب :
حلال نيست.
سوال 803 :
آيا در ذابح بلوغ شرط است؟
جواب :
بلوغ شرط نيست همينقدر که مميز باشد کافي است.
سوال 804 :
آيا در ذابح عقل شرط است؟
جواب :
قدرت درک و تشخيص لازم است.
سوال 805 :
آيا ذبيحهاي که از روي اجبار ذبح شود حلال است؟
جواب :
باين معنا که ذابح را مجبور به ذبح کنند حلال است.
سوال 806 :
آيا شرط است که ذابح يک نفر باشد و يا ممکن است با يک کارد که دو دسته دارد دو نفر در آن واحد حيوان را ذبح کنند. در اين صورت تسميه يک نفر کافي است و يا هر دو بايد تسميه بگويند و اگر نصف تسميه را يک نفر و نصف ديگر را شخص ديگر بگويد آيا کافي است؟
جواب :
يک نفر بودن شرط نيست و در فرض مزبور در فوق حلال است و تسميه يکي از آنها کافي است و اگر دو نفر با هم طوري بگويند که تسميه صدق کند کافي است.
سوال 807 :
در ذبح شرعي ايا قطع رگهاي چهارگانه لازم است و يا تنها قطع حلقوم کافي است؟
جواب :
قطع رگهاي چهارگانه لازم است.
سوال 808 :
آيا لازم است قطع رگها پشت سر هم باشد؟ به فرض لازم بودن، اگر با فاصله قطع گردد اکل ذبيحه چه حکمي دارد؟
جواب :
بايد پشت سر هم باشد بطوري که يک کار صدق کند و اگر فاصله طوري باشد که يک دفعه بريدن صدق نکند مشکل است.
سوال 809 :
آيا خروج روح از بدن ذبيحه بايد مستند به قطع رگها باشد؟
و اگر گوسفندي در بلندي ذبح شد و قبل از خروج روح از بلندي افتاد و مرد به گونهاي که خروج روح او مستند به افتادن از بلندي باشد آيا اين ذبيحه حلال است يا خير؟
جواب :
بايد مستند به ذبح باشد.
سوال 810 :
پس از ذبح شرعي اگر با تفنگ و يا کارد بر قلب و يا مغز حيوان ضربه وارد کنند حکم چنين ذبيحهاي چيست؟
جواب :
پس از ذبح شرعي اشکال ندارد.
سوال 811 :
اگر سر حيواني به علتي از زير چانه بريده بريده شود و قبل از خروج روح دوباره از مذبح قطع شود حلال است يا خير؟ در فرض سوال اگر سر حيوان جدا نشده باشد چه حکمي دارد؟
جواب :
اگر طوري ات که به دفعه دوم ديگر سر بريدن صدق نميکند اشکال دارد هرچند سر حيوان جدا نشده باشد.
سوال 812 :
آيا قطع کردن رگهاي چهارگانه از پشت سر جايز است يا خير؟ اگر جواب منفي است، آيا موجب حرمت ذبيحه ميگردد يا خير؟
جواب :
جائز نيست و موجب حرمت ذبيحه است.
سوال 813 :
اگر چند ثانيه پيش از شروع به گفتن تسميه قطع رگها را آغاز کرده باشند، آيا ذبيحه حلال است يا خير؟
جواب :
اشکال دارد.
سوال 814 :
اگر همزمان ب قطع رگها شکم حيوان نيز دريده شود حکم آن چيست؟
جواب :
اشکال دارد.
سوال 815 :
تسميه در ذبح شرعي آيا بايد به زبان عربي باشد يا به هر زباني باشد کافي است؟
جواب :
به هر زباني کافي است.
سوال 816 :
مقدار تسميه واجب کدام است؟ آيا گفتن نام الله کافي است؟
جواب :
بايد بگويد بسم الله يا الحمد لله يا الله اکبر و أمثال اين تعابير.
سوال 817 :
آيا در تسميه قصد تعظيم لازم است؟
جواب :
بردن نام خداوند با قصد تعظيم توأم است که در مسأله بعد ذکر ميشود.
سوال 818 :
در تسميه آيا قصد ذبح لازم است؟ و اگر تسميه را به قصد ديگر بگويد و حيوان را ذبح کند آيا کافي است؟
جواب :
کافي نيست مگر از اينکه از روي فراموشي باشد.
سوال 819 :
اگر تسميه را به قصد ذبح مرغ به زبان آورد و سپس گوسفندي را ذبح کند صحيح است يا خير؟
جواب :
بايد به قصد آن حيواني که ميخواهد آنرا ذبح کند باشد.
سوال 820 :
تسميه با ضبط صوت چه حکمي دارد؟
جواب :
با رعايت اقتران اشکال ندارد.
سوال 821 :
آيا با يک تسميه ميتوان حيوان زيادي را ذبح کرد؟ در اين مسأله طولي بودن و يا عرضي بودن ذبحها فرق ميکند يا خير؟
جواب :
اگر در عرض هم باشد يک تسميه کافي است.
سوال 822 :
آيا تسميه و ذبح را دو شخص ميتوانند عهده دار شوند؛ به طوري که يک تسميه بگويد و ديگري حيوان را ذبح کند؟
جواب :
ميتوانند.
سوال 823 :
آيا در تسميه، دانستن معناي آن لازم است؟ بر فرض جايز بودن تسميه به غير عربي، اگر تسميه را مثلاً به زبان انگليسي حفظ کرده باشد بدون توجه به معناي آن، آيا صحيح است؟
جواب :
عربي بودن لازم نيست ولي بايد به معناي آن توجه داشته باشد.
سوال 824 :
اگر تسميه از روي تعجب و يا استهزاء گفته شود براي ذبح کفايت ميکند؟
جواب :
کفايت نميکند.
سوال 825 :
اگر شخص جنب و يا زن حائض بسم الله را به قصد خواندن يکي از سوههاي سجده دار بگويند براي ذبح کافي است يا خير؟
به عبارت ديگر، تسميه حرام آيا در ذبح کافي است يا خير؟
جواب :
کافي است.
سوال 826 :
در ذبح با دستگاه آيا به هنگام روشن کردن آن تسميه لازم است يا به هنگام قطع رگهاي حيوان؟
جواب :
هنگام سر بريدن حيوان.
سوال 827 :
حکم فاصله زماني ميان تسميه و ذبح چيست؟
جواب :
بايد عف هگام سربريدن باشد.
سوال 828 :
آيا تسميه اشخاص لال که قدرت بر اداي درست تسميه ندارند صحيح است؟
جواب :
از چنين شخصي باندازه قدرت خود کافي است.
سوال 829 :
در شتر و يا گاو در صورتي که به سبب عذري موجه ايستاده ذبح شوند نحوه رو به قبله کردنشان چگونه است؟
جواب :
در فرض مذکور که ممکن نيست محل ذبح رو بقبله باشد سر حيوان رو بقبله باشد کافي است.
سوال 830 :
انحراف ذبيحه از قبله تا چه مقدار بي اشکال است؟
جواب :
در صورت امکان بايد عرفاً رو به قبله باشد.
سوال 831 :
در هنگام ذبح، افزون بر ذبيحه آيا ذابح نيز بايد رو به قبله باشد؟
جواب :
رو بقبله بودن ذابح لازم نيست.
سوال 832 :
ترک استقبال از روي عمد و يا فراموشي و يا ناداني به حکم، چه حکمي داد؟
جواب :
اگر از روي عمد باشد حيوان حلال نيست.
سوال 833 :
آيا در رو به قبله کردن حيوان روش خاصي وجود دارد؟ اگر جواب منفي است بهترين روش آن که موافق با احتياط باشد، کدام است؟
جواب :
محل ذبح رو بقبله باشد.
سوال 834 :
اگر يقين پيدا کنيم اهل سنت افزون بر شرط استقبال به قبله شرايط ديگر را رعايت نميکنند ذبيحه آنها چه حکمي دارد؟
جواب :
مطابق فقه خودشان ذبح کنند براي ما حلال است.
سوال 835 :
آيا حرکت دست و پاي ذبيحه و خروج خون، با هم شرط حليت ذبيحه است؟
جواب :
اينها که علامت داشتن حيات است لازم است.
سوال 836 :
آيا آلت ذبح حتماً بايد از جنس آهن باشد يا آن که با هر چيز تيزي ميتوان ذبح کرد، اگر چه از پلاستيک و غيره تهيه شود؟
جواب :
بايد از جنس فلزات که برندگي دارد باشد.
سوال 837 :
در صوتي که آهن بودن آلت ذبح را شرط بدانيم آيا استيل آهن است يا خير؟
جواب :
هر برنده فلزي که کار آهن را بکند کافي است.
سوال 838 :
آيا استقرار حيات در ذبيحه شرط است؟
جواب :
در موقع ذبح حيات داشته باشد کافي است.
سوال 839 :
اگر پيش از ذبح، حيوان را با آمپول يا با وارد کردن شوک و يا با وسايل ديگر بي هوش کنند به گونهاي که استقرار حيات در آن از بين برود، ذبح صحيح است يا خير؟
جواب :
حيات طبيعي شرط است.
سوال 840 :
آيا قطع سر حيواني پيش از خروج روح حرام است يا مکروه؟ اگر حرام است، حرمت آن تکليفي است يا وضعي؟
جواب :
حرمت تکليفي است.
سوال 841 :
اگر پس از ذبح، جوزک، متصل به بدن باشد چه حکمي دارد؟
جواب :
اگر شرايط رعايت شود متصل به بدن نميشود بنابراين، شرائط رعايت نشده است.
سوال 842 :
اگر نصف جوزک در طرف سر و نصف ديگر در طرف بدن باشد حکمش چيست؟
جواب :
کافي نيست.
سوال 843 :
اگر در شکم ماهي صيد شده به وجه شرعي، ماهي مردهاي پيدا شود چه حکمي دارد؟
جواب :
حلال است.
سوال 844 :
گفته ميشود اخيراً ماهي را با برق در ميدان آب بي هوش و سپس صيد ميکنند، چنين صيدي چه حکمي دارد؟
جواب :
حلال نيست.
سوال 845 :
اگر فلس برخي از ماهيها با چشم معمولي ديده نشود وليکن با چشم مسلح ديده شود، حکم صيدشان چيست؟
جواب :
بايد عرفاً فلس دار باشد.
سوال 846 :
صيد از روي لهو چه حکمي دارد؟ حکم حيوان صيد شده چيست؟
جواب :
صيد با شرائط خود حلال است.
سوال 847 :
ملاک لهوي بودن صيد چيست؟ آيا صيد ماهي از باب تفريح، لهوي است يا خير؟
جواب :
لهوي بودن يا نبودن درباره مسافر است.
سوال 848 :
آيا صيد در سفر معصيت جايز است؟
جواب :
صيد حکم مستقل خود را دارد و جايز است.
سوال 849 :
در صيد ماهي آيا لازم است صياد مسلمان باشد؟
جواب :
مسلمان بودن صياد لازم نيست ولي بايد بدانيم که آنرا زنده از آب گرفتهاند و بيرون آب جان داده است و يا اينکه در داخل آب پس از اينکه بدام افتاده است مرده است.
سوال 850 :
آيا به تور انداختن ماهي در آب براي حليت کافي است و يا بايد آن را از آب خارج کنند و در خارج آب بميرد؟
جواب :
بعد از اينکه به تور افتاد در داخل آب هم بميرد کافي است.
سوال 851 :
اگر خوراک حيواني مشروب و آبجو باشد خوردن گوشت آن چه حکمي دارد؟
جواب :
احتياط شود.
سوال 852 :
ذبح با دستگاههاي تمام اتوماتيک صنعتي چه حکمي دارد؟
جواب :
با رعايت شرائطي که ذکر شده اشکال ندارد.
سوال 853 :
شرايط حليت در حيواني که با اسلحه صيد ميگردد چيست؟
جواب :
با پنج شرط که در رساله ذکر شده است حلال است.
سوال 854 :
مجتهدي که قطع رگهاي چهارگانه را شرط حليت ذبيحه ميداند آيا مقلد او ميتواند از ذبيحه شخصي که تنها قطع حلقوم را شرط حليت ميداند بخورد؟
جواب :
تنها قطع حلقوم را کسي کافي نميداند.
سوال 855 :
شرايط حليت جنين در شکم حيوان مذبوح کدام است؟
جواب :
در صورتي که در حين ذبح، مادر حيات داشته است و پس از ذبح، مادر، بدون تأخير شکم مادر را پاره کرده و بيرون بياورند و مشاهده شد که مرده است در اين صورت اگر خلقت او تمام شده است حلال است و ذبح مادر ذبح آن نيز محسوب ميشود ولي اگر در بيرون آوردن آن تأخير صوت گرفت و بيرون آوردند ديدند مرده است حرام است و اگ با تأخير در بيرون آوردن نمرده بود و زنده بود خلقت او نيز کامل شده است آنرا اگر مستقلاً ذبح کنند حلال است.
سوال 856 :
اگر يک يا چند شرط از شرايط ذبح سهواً ترک گردد خوردن چنين ذبيحهاي حلال است يا خير؟ آيا در اين جهت فرقي در شرايط وجود دارد يا خير؟
جواب :
اگر بردن نام خدا يا رو بقبله سر بريدن سهواً ترک شود حلال است ولي در غير اينها ميان سهو و عمد فرقي نيست.
سوال 857 :
اگر برخي از شرايط ذبح به جهت ندانستن حکم ترک گردد ذبيحه چه حکمي دارد؟
جواب :
حرام است.
سوال 858 :
در موارد شک در ذبح شرعي وظيفه چيست؟ آيا اصل عدم تذکيه جريان دارد يا اصل حليت و طهارت؟
جواب :
اصل عدم تذکيه جريان دارد.
سوال 859 :
آيا ذبح شرعي لازم است حتماً به ذابح مستند باشد يا خير؟
جواب :
بلي لازم است.
سوال 860 :
در ذبح با دستگاههاي جدي که يک نفر کلليد دستگاه را ميزند و ميرود اگر به سبب قطع برق دستگاه به کار نيفتد و پس از مدتي با جريان پيدا کردن برق دستگاه روشن شود و به طور اتوماتيک حيوانات آماده را ذبح کند، آيا اين گونه ذبح صحيح است؟
جواب :
بايد ذبح مستند به ذابح باشد و گفتن نام خدا با ذبح مقارن باشد.
سوال 861 :
شخصي در هنگام غروب به طرف شکار تيراندازي ميکند و تير به نحوي به شکار اصابت ميکند که زخمي ميشود و همان لحظات شروع به دنبال کردن شکار ميکند (همانطور که آگاه هستيد دنبال کردن شکار زخمي با استفاده از رد خوني است که از خود به جاي ميگذارد) بعد از مدتي شب فرا ميرسد و شکارچي مجبور ميشود شکار را رها کرده و شب را در آن منطقه بخوابد، هنگام صبح باز جستجو را ادامه ميدهد و بعد از مدتي به جسد مرده شکار بر ميخورد که با خون زيادي که از او آمده مرده است. بفرماييد آيا گوشت اين شکار حلال است يا خير؟ و اگر حلال است آيا فرد مزبور هنگامي که شب فرا رسيده به خانه رفته بود و صبح از خانه به شکارگاه آمده و شکار را مرده ديد آيا باز گوشت شکار حلال ميباشد يا خير؟
جواب :
در فرض مزبور اگر شرايط ديگر از قبيل گفتن بسم الله در موقع تيراندازي و مسلمان بودن شکارچي محقق باشد حلال است.
سوال 862 :
مصرف مرغهاي منجمد که از فرانسه وارد کردهاند و ذبح شرعي نشدهاند چه حکمي دارد؟
جواب :
اگر ذبح شرعي نشده است حرام است.
سوال 863 :
از شکم ماهي که از بازار خريداري شده، ماهي ديگري درآمده، آيا آن ماهي که از شکم ديگري آمده نيز حلال است؟
جواب :
حلال است.
سوال 864 :
آيا وجود فلسهاي ذرّه بيني يا ميکروسکوپي باعث حليت ماهي ميشود؟
جواب :
بايد از نظر اهل عرف داشتن فلس (پولک) صدق کند.
سوال 865 :
حيوانات حرام گوشت غير از سگ و خوک اگر سر آنها را ببرند پوست آنها پاک است يا خير؟ و ميشود خريد و فروش کرد يا خير؟
جواب :
حيوانات درنده و گوشتخوار را اگر ذبح شرعي کنند پاک ميباشد هر چند خوردن گوشت آنها حرام است و خريد و فروش پوست آنها اشکال ندارد ولي مثل فيل و خرس و بوزينه اگر ذبح شرعي بشوند احتياط واجب اجتناب از آنها است.