2ـ نزدیکى با زن

2ـ نزدیکى با زن

2ـ نزديکى با زن

مسأله 219 : نزديکى با زن ( جماع ) از حين احرام و تا پايان اعمال عمره تمتع و عمره مفرده و در حج تا قبل از به جا آوردن نماز طواف نساء بر محرم حرام است .

مسأله 220 : هر گاه در عمره تمتع از روى علم و عمد با زنى از جلو يا عقب نزديکى نمايد ، چنانچه پس از فارغ شدن از سعى باشد ، عمره اش فاسد نمى شود و کفاره بر او واجب مى شود ، و کفاره اش بنابر احتياط يک شتر يا يک گاو است ، و چنانچه پيش از فارغ شدن از سعى باشد ، کفاره اش همان است که گذشت ، و احتياط اين است که

عمره اش را تمام کند و پس از آن حج بجا آورد ، و در سال آينده هر دو را دو باره انجام دهد .

مسأله 221 : هر گاه کسى که احرام حج بسته قبل از وقوف در مشعر از روى علم و عمد با زن خود از جلو يا عقب نزديکى نمايد ، واجب است کفاره بدهد و حجش را به اتمام برساند و آن را در سال آينده دوباره انجام دهد ، خواه حج مستحبى باشد و همچنين است حکم زن در صورتى که احرام بسته و عالم به حکم و راضى به اين عمل وده باشد ، ولى اگر زن مجبور به اين عمل بوده چيزى بر او نخواهد بود ، يعنى نه کفاره بر او واجب است و نه دو باره انجام دادن حج در سال آينده ، ولى مرد بايد دو کفاره بدهد .

و کفاره اين عمل يک شتر و در صورت ناتوانى يک گوسفند است ، و واجب است در اين حج بين مرد و زن جدائى انداخت ، به طورى که در هيچ جا با همديگر جمع نشوند مگر با حضور شخص ثالثى ، تا اين که از همه اعمال حج فارغ شوند و بر گردند به همان جائى که نزديکى در آن صورت گرفته ، ولى اگر در برگشتن از راهى که به محل وقوع نزديکى منتهى نمى شود بر گردند جايز است که با يکديگر پايان مناسک حج خلوت کنند . همچنان که واجب است در حجى که بايد سال دوم انجام دهند ، از حين رسيدن به آن جائى که نزديکى در آن صورت گرفته تا هنگام قربانى کردن در منى ، بين آن دو جدائى انداخت ، بلکه احتياط اين است که جدائى انداختن تا فارغ شدن از همه اعمال و بازگشتن به محل وقوع نزديکى ادامه داشته باشد .

مسأله 222 : هر گاه محرم بعد از وقوف در مشعر از روى علم و عمد با زن خود نزديکى کند ، چنانچه بيش از طواف نساء باشد ، کفاره ايکه در مسأله قبل گذشت بر او واجب است ، ولى اعاده حج بر او واجب نيست ، و همچنين است اگر اين عملش پيش از تمام شدن دور چهارم طواف نساء باشد ، و اما اگر بعد از تمام شدن آن باشد ، کفاره نيز ندارد .

مسأله 223 : کسى که از روى علم و عمد در عمره مفرده با زن خود نزديکى نمايد ، کفاره سابق الذکر بر او واجب است ولى اگر نزديکى او بعد از سعى باشد عمره اش فاسد نمى شود ، و اگر قبل از سعى باشد عمره اش نيز باطل مى شود ، و واجب است تا ماه آينده در مکه توقف نمايد سپس به يکى از ميقاتهاى پنجگانه معروف رفته و از آن جا براى اعاده عمره احرام ببندد ، و بنابر احتياط احرام از اوّلين جاى خارج از حرم براى او کفايت نمى کند ، و احتياط اين است که همان عمره فاسده را نيز تمام کند .

مسأله 224 : اگر شخص غير محرم با زن خود که در حال احرام است نزديکى نمايد ، پس اگر زن به اين عمل راضى بوده ، واجب است يک شتر کفاره بدهد ، و اگر راضى نبوده و مجبور بر اين عمل بوده ، چيزى بر او واجب نخواهد بود ، و بنابر احتياط بايد شوهرش کفاره را بدهد ، بلکه احوط اين است که در صورت اوّل هم شوهر غرامت کفاره واجب شده بر زن خود را بدهد ، به اين معنى که قيمت کفاره را بپردازد .

مسأله 225 : شخص محرم هر گاه از روى ندانستن يا فراموشى با زن خود نزديکى نمايد، عمره و حجش صحيح است ، و کفاره اى بر او واجب نمى شود .

و اين حکم در محرماتى که موجب کفاره است و ذيلاً بيان مى شود ، نيز جارى است به اين معنى که هر عملى که از محرم از روى ندانستن و يا فراموشى سر بزند کفاره ندارد ، مگر در موارد ذيل :

1ـ آنکه طواف را در حج و يا عمره فراموش کند تا زمانى که بر گردد و به وطنش و با زن خود نزديکى کند .

2ـ آنکه مقدارى از سعى را در عمره تمتع فراموش کند و به اعتقاد اينکه تمام شده از احرام خارج شود .

3ـ کسى که دست خود را بى جهت بر سر يا ريش خود بکشد و يک مو يا بيشتر از آن بيفتد .

4ـ آنکه کسى از روى ندانستن بدن خود را با روغنى که بر حسب طبع خودش خوشبو يا روغنى که آن را خوشبو کرده باشند روغنمالى کند . و تمام اينها در جاى خود ذکر خواهد شد .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

پر بازدیدترین ها

No image

احکام میقاتها

No image

کیفیت احرام

No image

میقاتهاى احرام

No image

16 ـ زینت نمودن

No image

17 ـ روغن مالى بدن

Powered by TayaCMS