کسى که شغل او سفر کردن است

کسى که شغل او سفر کردن است

کسى که شغل او سفر کردن است

سوال 500 :

اينجانب راننده يک شرکت مسافربرى مى باشم. اکنون دوازده روز مرخصى گرفته ام و بنا دارم به مدت يک هفته به همراه خانواده ام به مشهد مقدس مسافرت کنم، آيا در سفر مشهد نمازم قصر است يا تمام؟ و آيا بعد از دوازده روز که به کارم برمى گردم در سفر اوّل نمازم قصر است يا تمام؟

جواب :

در فرض سوال، در سفر مشهد مقدس نماز شما قصر است. ولى پس از بازگشت به کار خودتان چون ده روز در يک جا نمانده ايد در سفر اول نمازتان تمام است. بلى اگر ده روز در وطن خود يا در غير وطن با قصد اقامت بمانيد، در سفر اول نمازتان شکسته است.

سوال 501 :

راننده اى در بين راه ماشينش خراب شده و مجبور است براى تهيّه وسايل

(صفحه137)

يدکى، با ماشين ديگرى به شهرستانى در پنج فرسخى برود و برگردد. با توجه به اينکه ماشين، وسيله شغل و کار او مى باشد، آيا در اين سفر، که براى تهيّه لوازم ماشين سفر کرده نمازش قصر مى شود يا اين سفر جزء سفر شغلى محسوب مى شود؟

جواب :

اين سفر شغل محسوب نمى شود و احکام مسافر را دارد.

سوال 502 :

فرموده ايد: کسى که شغلش مسافرت است اگر ده روز يا بيشتر در وطن خود بماند چه قصد ماندن ده روز را داشته باشد و چه بدون قصد بماند، بايد در سفر اول که مى رود نماز را شکسته بخواند. حال اگر کسى در غير وطن خود ده روز بماند وظيفه اش در سفر اول چيست و آيا فرقى بين قصد ده روز و عدم قصد وجود دارد؟

جواب :

اگر قصد ده روز در غير وطن کرده، در سفر اولى که بعد از ده روز مى رود نماز را شکسته بخواند. ولى اگر ده روز در غير وطن بدون قصد اقامت مانده در سفر اول بنابر احتياط واجب نماز را هم تمام و هم شکسته بخواند.

سوال 503 :

اينجانب اهل قم مى باشم و شغلم رانندگى است که مسافر به تهران مى برم. در يکى از سفرها ده روز با قصد اقامه در تهران ماندم و مجدداً مسافر به قم آوردم و بنا دارم باز مسافر ببرم، بفرماييد سفر اول من تا کجا پايان مى يابد؟

جواب :

وقتى از تهران سفر خود را آغاز کرديد و به قم رسيديد سفر اول شما محقق شده و همين که مجدداً و بدون ماندن ده روز در قم، مسافر برديد سفر دوّم شما شروع و نماز تمام و روزه صحيح است.

سوال 504 :

شخصى که شغلش مسافرت بوده، بعد از ماندن ده روز در وطن جنسى را از شهر خود به اصفهان که فاصله آن بيش از هشت فرسخ است برده و جنس در آنجا فروش نرفته لذا آنرا به شهر کرد برده، آيا همين که به شهر کرد رفته، سفر دوم است و نماز را تمام بخواند؟

جواب :

سفر اول از وطن به مقصد (اصفهان) است و از آنجا به مقصد ديگر (شهر کرد) سفر دوم محسوب مى شود و بايد نماز را تمام بخواند.

سوال 505 :

شخصى که شغلش سفر است و اهل آبادان مى باشد، در سفر شغلى به

(صفحه138)

بندرعباس رفته است و تا يک ماه در حال تردد مانده تا اينکه کشتى آمده و با او به سفر دريا رفته، آيا در سفر اول نمازش شکسته است يا تمام؟

جواب :

در فرض سوال نماز در سفر اول قصر است. (چون سى روز مترددّاً ماندن بمنزله قصد اقامت عشرة و قاطع سفر است)

سوال 506 :

در فرض فوق اگر بدون قصد، ده روز مانده در سفر اول چه وظيفه اى دارد؟

جواب :

در اين صورت، در سفر اول احوط جمع بين قصر و اتمام است.

سوال 507 :

پيلهورها که هر روز يا هر هفته در مسافرت مى باشند و کارشان پيلهورى است، تکليف آنان نسبت به نماز و روزه چه مى باشد؟

جواب :

پيلهور حکم راننده را دارد.

سوال 508 :

سربازى از شهرستان به يکى از پادگانهاى تهران آمده و مأموريتش گشت زنى در اطراف تهران تا شعاع بيش از مسافت شرعى است و مقرّش در تهران است. نماز و روزه او چگونه است و سفر اول وى چه وقت و کجا پايان مى يابد، که از سفر دوم نماز را تمام و روزه را بگيرد؟

جواب :

در فرض سوال وقتى از شهرش به مقصد تهران حرکت کرد و به پادگان رسيد، سفر اولش محقق شده و با شروع گشت زنى، سفر دوم شروع و بايد نماز را تمام و روزه را بگيرد.

سوال 509 :

اينجانب در پاسگاه نگهبان مى باشم و عدّه اى در حوزه محل کار بيش از چهار فرسخ به گشت زنى مشغول مى باشند. لطفاً وظيفه ما را نسبت به نماز و روزه بيان فرماييد؟

جواب :

افرادى که شغلشان نگهبانى در پاسگاه است، در صورتى که از وطنشان چهار فرسخ يا بيشتر فاصله دارند و رفت و آمد مى کنند، حکم مسافر را دارند و نمازشان در پاسگاه قصر است. مگر اينکه قصد ده روز کنند. ولى افرادى که شغل آنها گشت زنى در حوزه محل کار است، و تا مسافت چهار فرسخ و بيشتر گشت زنى مى کنند، در گشت زنى، نمازشان تمام و روزه صحيح است.

سوال 510 :

برادران سپاهى که کارشان گشت زنى با اتومبيل در محدوده بيش از چهار

(صفحه139)

فرسخ خارج از شهر مى باشد، حکم نماز و روزه آنها به چه صورتى است؟

جواب :

اگر شغلشان گشت زنى است، نمازشان تمام و روزه صحيح است.

سوال 511 :

افرادى که در مسافت شرعى، نامه هاى پستى را ردّ و بدل مى کنند، و يا سيم هاى تلفن و يا لوله هاى گاز و امثال آنرا تعمير مى کنند. يا براى تعمير راه آهن در حال گشت زنى در مسافت شرعى هستند، حکم نماز و روزه آنها چيست؟

جواب :

اشخاصى که مانند نامه رسان و يا مسؤول تدارکات هستند که بايد چيزهايى را با خود ببرند بطورى که کار آنان به نحو دوره گردى است، نمازشان تمام و روزه آنها صحيح است و همچنين افرادى که مانند کارمند يا مهندس راه آهن و غيره که بين راهها سرکشى مى کنند به طورى که صدق کند کار آنان به نحو دوره گردى است، نمازشان تمام و روزه صحيح است.

سوال 512 :

شخصى از اهل «اصفهان» در «شهرضا» که حدود 20 فرسخ است باغى خريده و در آنجا لوازم زندگى فراهم کرده و دوره سال، روزهاى جمعه به آن باغ مى رود و گاهى شب جمعه هم در آنجا مى ماند، و فقط براى تفريح و آب و هوا به آنجا رفت و آمد مى کند، نماز و روزه او چگونه است؟

جواب :

چون شغل او سفر نيست، نمازش شکسته است و روزه اش را هم در آنجا بايد افطار کند.

سوال 513 :

اگر کسى بدون نياز به سفر دائماً سفر کند تا کثيرالسفر شود، آيا حکم کثيرالسفر را دارد؟

جواب :

مناط در قصر و اتمام اين است که سفر شغل شخص محسوب شود مثل راننده و دوره گرد که نمازش تمام است. ولى اگر شغل شخص سفر نباشد بلکه شغل او در سفر است، مثل دانشجويان، معلمان، کارگران کارخانه ها نمازشان به احتياط واجب شکسته است، هرچند کثيرالسفر باشند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

استفاءسایر مراجع

No image

احکام نماز

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

پر بازدیدترین ها

No image

تبعیت زن و اولاد در وطن

No image

قصد اقامت

No image

اعراض از وطن

No image

وطن

No image

بلاد کبیره

Powered by TayaCMS