نماز به زبان عربى

نماز به زبان عربى

نماز به زبان عربى

سوال: چرا نماز را به زبان عربى مى‌خوانيم؟

توضيح اين که: نماز را بايد به زبان عربى خواند و حال آن که هر کس بايد خدا را به زبان خودش بخواند، آيا اين موضوع با جهانى بودن دين اسلام منافات ندارد؟

پاسخ: اتفاقا خواندن نماز به زبان عربى يکى از نشانه‌هاى جهانى بودن دين اسلام است، زيرا جمعيتى که در يک صف قرار مى‌گيرند و در يک جبهه واحد فعاليت مى‌کنند، ناگزيرند زبان واحدى داشته باشند که به وسيله آن تفاهم کنند؛ يعنى، علاوه بر زبان مادرى و محلى، يک «زبان عمومى و جهانى» هم داشته باشند و وحدت جمعيت بدون اين قسمت مسلما کامل نيست.

امروز عده‌اى از متفکران معتقدند تا دنيا به صورت يک کشور در نيايد، مردم جهان روى سعادت را نخواهند ديد و براى اين که اين موضوع جامه عمل به خود بپوشد، نقشه هايى طرح کرده‌اند و يکى از مواد برنامه آنها به وجود آوردن يک زبان بين المللى و جهانى است.

خلاصه اين که: خواندن نماز به يک زبان از طرف تمام مسلمانان، رمز وحدت و نشانه يگانگى مسلمانان است و با توجه به اين که زبان عربى به اعتراف اهل فن يکى از وسيعترين و جامعترين زبانهاى دنياست، اين حقيقت روشنتر مى‌شود که: تمام فرق مسلمانان مى‌توانند آن را به عنوان يک زبان بين الملى بشناسند و از آن به عنوان حسن تفاهم و همبستگى اسلامى استفاده کنند.

علاوه بر اين، خواندن نماز به يک صورت معين، آن را از دستبرد و تحريف و آميخته شدن به خرافات و مطالب بى اساس که بر اثر مداخله افراد غير وارد - هنگام ترجمه آن به زبانهاى ديگر - رخ مى‌دهد، نگاه مى‌دارد و به وسيله روح اين عبادت اسلامى محفوظتر مى‌ماند؛ منتها بر هر مسلمانى لازم است به قدر توانايى با زبان دينى خود آشنا باشد و بداند با خداى خود چه مى‌گويد و اتفاقا ياد گرفتن ترجمه نماز که در يک صفحه کتاب خلاصه مى‌شود، به اندازه‌اى ساده و آسان است که ممکن است آن را در يک ساعت - براى تمام عمر - ياد گرفت.

کوتاه سخن اين که: همان طور که مى‌دانيم مسأله توحيد و يگانگى، در تمام اصول و فروع اسلام يک زير بناى اساسى محسوب مى‌گردد و نماز به سوى قبل واحد و در اوقات معين و به يک زبان مشخص، نمونه از اين وحدت است.

اگر به هنگام مراسم حج در مکه باشيم و نماز جماعتى را که صدها هزار نفر از نژادها ومليتهاى مختلف از سراسر جهان در آن شرکت مى‌جويند و همه با هم مى‌گويند: «اللَّه اکبر» مشاهده کنيم، آنگاه به عظمت و عمق اين دستور آشنا مى‌شويم که اگر هر يک، اين جمله روح پرور يا ساير اذکار نماز را به زبان محلى خود مى‌گفت چه هرج و مرج زشتى در آن روى مى‌داد. [1]

پى‌نوشت‌ها

------------------------

[1]. پاسخ به پرسشهاى مذهبى - نويسندگان: آيات عظام ناصر مکارم شيرازى و جعفر سبحانى

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

وقت نمازهاى پنجگانه

No image

وقت ظهر شرعى

No image

نماز اول وقت

No image

تغییر قبله

پر بازدیدترین ها

No image

سؤال از فلسفه احکام

No image

وقت ظهر شرعى

Powered by TayaCMS