فلسفه عبادت

فلسفه عبادت

فلسفه عبادت

با توجه به اينکه انسان آزاد آفريده شده پس فلسفه عبادت خداوند چيست؟

الف: خداوند در انتظار عبادت کسى نيست و عبادت و طغيان بندگان نفع و ضررى براى خداوند ندارد. قرآن مجيد در اين باره مى‌فرمايد: وَ مَنْ يَنْقَلِبْ عَلى‌ عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اَللَّهَ شَيْئاً

هر کس به جاهليت و گمراهى پسروى کند هرگز خدا را زيان نمى‌رساند. [1]

به عنوان نمونه پيرامون قربانى در حج مى‌فرمايد: لَنْ يَنالَ اَللَّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُها

چنان نيست که گوشت و خون آن به خدا برسد. [2] بنابراين عبادت فلسفه‌هاى ديگرى دارد که به اختصار به برخى از فلسفه‌هاى آن اشاره مى‌شود:

1- نقش تربيتى و سازندگى عبادت و ارتباط با خدا در رشد کمالات انسانى، پرورش فضائل و مکارم اخلاقى و تنظيم مناسبات انسانى و اجتماعى نقش فوق العاده‌اى دارد.

2- آرامش روحى و روانى از ديدگاه روانشناختى ارتباط با خدا، انس با خالق هستى و گفتگو با آفرينشگر عالم و آدم از بهترين عوامل آرامش روانى و مقابله با اضطرابات درونى است.

3- ايجاد روح اميد و نشاط، يکى از ديگر کارکردهاى روانشناختى عبادت، احساس اميدوارى است، زيرا کسى که با خدا در ارتباط است، خود را در زندگى تنها و بى‌پناه نمى‌يابد. از اينرو روانشناسان معتقدند که دين و عقايد و مناسک دينى باعث کاهش رنجهاى انسان و بويژه غم و رنج تنهايى در کوير خشک زندگى و در برخورد با ناملايمات و دشوارى‌ها است. آرى عبادت آدمى شور و نشاط، اميد و قدرت بردبارى و مقاومت در برابر سختيها عطا مى‌کند.

4- اعمال انسان داراى اثر تکوينى و حقيقى در حيات جاودان آدمى است. به عبارت ديگر بهشت و دوزخ يک امر قراردادى و وضعى نيست، بلکه حضور و تجسم خود عمل انسان است.

براى آگاهى بيشتر در اين باره ر. ک:

1- کلياتى پيرامون عبادات اسلامى، شهيد سيد محمدباقر صدر

2- اسرار عبادات، آيه الله جوادى آملى

ب: اگر آدمى نخواهد بنده کسى باشد تنها از يک راه ممکن است و آن بندگى خدا کردن، در اين صورت است که آدمى از قيد همه تعلقات و زنجيرهاى بندگى و بردگى رها مى‌شود و با بى‌نهايت هم آوا و هم سخن مى‌شود، ليکن آنکه از طرق بندگى خدا سر برتافت گرفتار بندگى نفس و شيطان و بردگى در برابر دريوزگان مى‌شود:

آنکه گريزد ز خراجات شاه بار کش غول بيابان شود

اين که انسان آزاد و مختار آفريده شده است، يعنى آزاد از بندگى و بردگى خلايق، که آنان نيز مثل ما، همه بندگانى تهيدست و فقيران درگاه الهى‌اند، اما اختيار آن گونه که از دايره قدرت خدا نيز رها باشيم نه مطلوب است و نه ممکن.

پى‌نوشت

-----------------

[1]. (آل عمران 144)

[2]. (حج، آيه 37)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

وقت نمازهاى پنجگانه

No image

وقت ظهر شرعى

No image

نماز اول وقت

No image

تغییر قبله

پر بازدیدترین ها

No image

سؤال از فلسفه احکام

No image

وقت ظهر شرعى

Powered by TayaCMS