اجیر گرفتن برای نماز (آیت الله حسین وحید خراسانی)

اجیر گرفتن برای نماز (آیت الله حسین وحید خراسانی)

اجير گرفتن براى نماز

مسأله 1541 :

بعد از مرگ انسان مى شود براى نماز و عبادتهاى ديگر او که در زندگى به جا نياورده ، ديگرى را اجير کنند ، يعنى به او مزد دهند که آنها را به جا آورد ، و اگر کسى بدون مزد هم آنها را انجام دهد ، صحيح است .

مسأله 1542 :

انسان مى تواند براى بعضى از کارهاى مستحبى ، مثل زيارت قبر پيغمبر و امامان ( عليهم السلام ) از طرف زندگان اجير شود ، به اين معنى که متعلق اجاره نيابت از آنان در انجام آن کار باشد ، چنان که مى تواند همين نيابت را تبرعا انجام دهد ، و نيز مى تواند کار مستحبى را انجام دهد و ثواب آن را براى مردگان يا زندگان هديه نمايد .

مسأله 1543 :

کسى که براى نماز قضاى ميت اجير شده ، بايد در مسائل نماز يا مجتهد باشد ، يا نماز را از روى تقليد صحيح انجام بدهد ، يا آن که عمل به احتياط کند .

مسأله 1544 :

اجير بايد موقع نيت ميت را معين نمايد ، و لازم نيست اسم او را بداند ، پس اگر نيت کند از طرف کسى نماز مى خوانم که براى او اجير شده ام کافيست .

مسأله 1545 :

اجير بايد عمل را به قصد آنچه در ذمهء ميت است به جا آورد ، و اگر عملى را انجام دهد و ثواب آن را براى او هديه کند ، کافى نيست .

مسأله 1546 :

بايد کسى را اجير کنند که بدانند يا حجت شرعيه داشته باشند - مثل اطمينان يا اخبار دو عادل يا شخص مورد وثوقى که ظن بر خلاف قولش نباشد - که عمل را انجام مى دهد .

مسأله 1547 :

کسى را که براى نمازهاى ميت اجير کرده اند ، اگر ثابت شود که عمل را به جا نياورده ، يا باطل انجام داده ، بايد دوباره اجير بگيرند .

مسأله 1548 :

هرگاه شک کند که اجير عمل را انجام داده يا نه ، همين که مورد اطمينان باشد و بگويد انجام داده ام ، يا بينه يا خبر ثقه اى که ظن بر خلاف آن نباشد قائم شود بر اين که انجام داده ، کفايت مى کند ، و اگر شک کند که عمل او صحيح بوده يا نه ، بنابر صحت آن بگذارد .

مسأله 1549 :

کسى را که عذرى دارد - مثلا با تيمم يا نشسته نماز مى خواند - نمى شود براى نمازهاى ميت اجير کرد ، اگر چه نمازهاى ميت هم همان طور قضا شده باشد .

مسأله 1550 :

مرد براى زن و زن براى مرد مى تواند اجير شود ، و در بلند و آهسته خواندن نماز بايد اجير به تکليف خود عمل نمايد .

مسأله 1551 :

در قضاى نمازهاى ميت ترتيب واجب نيست ، هر چند احتياط مستحب رعايت ترتيب است ، مگر در نمازهايى که اداى آنها ترتيب دارد ، مثل نماز ظهر و عصر يا مغرب و عشاء از يک روز .

مسأله 1552 :

اگر با اجير شرط کنند که عمل را به طور مخصوصى انجام دهد ، بايد همان طور به جا آورد ، مگر اين که علم به فساد عمل داشته باشد که در اين صورت نمى تواند بر آن عمل اجير شود ، و اگر با او شرط نکنند ، بايد در آن عمل به تکليف خود رفتار نمايد ، و احتياط مستحب آن است که از وظيفهء خودش و ميت هر کدام که به احتياط نزديکتر است به آن عمل کند ، مثلا اگر وظيفهء ميت گفتن سه مرتبه تسبيحات اربعه بوده و تکليف او يک مرتبه است ، سه مرتبه بگويد . مسأله 1553 - اگر با اجير شرط نکنند که نماز را با چه مقدار از مستحبات آن بخواند ، بايد مقدارى از مستحبات نماز را که معمول است به جا آورد .

مسأله 1554 :

اگر انسان چند نفر را براى قضاى نماز ميت اجير کند ، بنابر آنچه در مسألهء " 1551 " گذشت ، لازم نيست براى هر کدام آنها وقتى را معين نمايد .

مسأله 1555 :

اگر کسى اجير شود که مثلا در مدت يک سال نمازهاى ميت را بخواند ، و پيش از تمام شدن سال بميرد ، بايد براى نمازهايى که مى دانند به جا نياورده ديگرى را اجير نمايند ، و اگر احتمال مى دهند به جا نياورده ، بنابر احتياط واجب نيز اجير بگيرند .

مسأله 1556 :

کسى را که براى نمازهاى ميت اجير کرده اند ، اگر پيش از تمام کردن نمازها بميرد و اجرت همهء آنها را گرفته باشد ، چنانچه شرط کرده باشند که تمام نمازها را خودش بخواند ، اگر قادر بر عمل بوده اجاره صحيح ، و اجاره کننده مى تواند اجرة المثل باقى مانده را بگيرد ، يا آن که اجاره را فسخ نموده واجرة المثل مقدارى را که به جا آورده کسر و مابقى را بگيرد ، و اگر قادر نبوده اجاره نسبت به ما بعد فوت اجير باطل است ، و مى تواند اجرة المسماى باقى مانده را گرفته ، يا آن که اجاره ء مقدار گذشته را فسخ نموده واجرة المثل آن را بدهد ، و اگر شرط نکرده باشند که خودش بخواند بايد ورثه اش از مال او کسى را اجير بگيرند ، و اما اگر مال نداشته باشد بر ورثهء او چيزى واجب نيست .

مسأله 1557 :

اگر اجير پيش از تمام کردن نمازهاى ميت بميرد و خودش هم نماز قضا داشته باشد ، بعد از عمل به دستورى که در مسألهء قبلى ذکر شد ، اگر چيزى از مال او زياد آمد ، در صورتى که وصيت کرده باشد و اجرت نمازهاى او بيش از ثلث باشد و ورثه اجازه بدهند ، براى تمام نمازهاى او اجير بگيرند ، و اگر اجازه ندهند ، ثلث آن را به مصرف نماز او برسانند .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

نماز طواف

No image

بیتوته در منا

No image

رمی جمرات سه گانه

No image

طواف وداع

No image

قرائت

پر بازدیدترین ها

No image

مقدمه

No image

قرائت

No image

نماز طواف

No image

رمی جمرات سه گانه

No image

طواف وداع

Powered by TayaCMS