دهم - ترتیب‌

دهم - ترتیب‌

دهم - ترتيب‌

تفصيل احکام:

1 - از آنجا که نماز عبادتى است با افعال مشخص وشکل وشيوه‌ويژه، بايد آن را باهمان شکل، ترتيب ونظمى که در شريعت آمده‌انجام داد وبه آن مقيد بود. بنابر اين مقدم ومؤخر کردن افعال نماز به‌دلخواه انسان نيست وبايد آن ترتيبى را که در منابع شرعى آمده وازسيره وعمل پيامبر خداصلى الله عليه وآله وائمه طاهرين‌عليهم السلام روايت شده، مراعات‌کرد.

2 - اگر نماز گزار ترتيب معيّن ياد شده را بهم بزند، چند حالت قابل‌تصور است که باحکم خود بيان مى‌شود:

الف - اين که عمداً ترتيب را بهم بزند که نماز در اين صورت باطل‌است چه ترتيب در افعال نماز بهم خورده باشد يا در اقوال آن.)تفصيل اين مطلب در احکام شک ومبطلات نماز ان شاء اللَّه بيان‌مى‌شود.(

ب - اين که سهواً ترتيب ارکان را بهم بزند؛ مثل مقدم کردن دوسجده بررکوع. در اين حالت هم نماز باطل است.

ج - اين که سهواً رکن را بر غير رکن مقدم کند؛ مثل مقدم کردن‌رکوع برقرائت. در اين صورت چيزى براو نيست وبه نمازش ادامه‌دهد.

د - اين که سهواً غير رکن را بررکن مقدم نمايد؛ مثل مقدم کردن‌تشهد بر دوسجده يا مقدم کردن يک سجده بررکوع. در اين صورت‌نمازگزار بايد برگردد، اوّل رکن وسپس اعمال بعد از رکن را انجام دهدونمازش را تکميل کند، که ان شاء اللَّه صحيح است.

ه - اين که سهواً ترتيب بين دو فعل غير رکن را بهم بزند؛ مثل مقدم‌کردن قرائت سوره برحمد. در اين صورت برگردد وآن دو فعل را طبق‌تربيب شان بجا آورد. آنچه گفته شد در صورتى است که وارد در رکن‌بعدى نشده باشد، اما اگر مثلاً وارد در رکوع شده باشد، به نمازش ادامه‌دهد وچيزى براو نيست.

در سه حالت اخير يعنى بندهاى )ج( و)د( و)ه(، بعد از نماز،دوسجده سهو بجاآورد؛ بنابر اينکه دوسجده سهو براى هر نوع کمى‌وزيادى واجب باشد.

3 - اگر سهواً ترتيب رکعات نماز را بهم بزند؛ مثل اينکه در رکعت‌دوم باشد وخيال کند در رکعت سوم است ولذا بجاى حمد وسوره،تسبيحات اربعه را بخواند، يا در رکعت سوم باشد و خيال کند دررکعت دوم است وحمد وسوره وقنوت بخواند، نماز او اشکال ندارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آیة الکرسى

No image

صلوات برپیامبر

No image

قرآن بعد از نماز صبح

No image

بعد از نماز ظهر

پر بازدیدترین ها

No image

مکروهات

No image

حدیث شریف

No image

تفصیل احکام

No image

حدیث شریف

No image

حدیث شریف

Powered by TayaCMS