نيابت در اعتکاف
15-انسان مىتواند اعتکاف را براى خود يا براى ديگرى بجاى آورد.به قسم دوم،اعتکاف نيابتى گفته مىشود.
16-اعتکاف به نيابت ميتبىاشکال است ولى به نيابت از انسان زنده،بنابر احتياط به قصد رجاء،اشکال ندارد (2) .پس به طور خلاصه مىتوان در اين بخش اعتکاف را اينگونه تقسيم کرد:
اعتکاف:1-براى خود
2-براى ديگران:
1-به نيابت از ميت
2-به نيابت از زنده
ياد آورى:
گر چه روزه به نيابت از انسان زنده صحيح نيست ولى روزه گرفتن در اعتکاف مانند نماز براى طواف است که به تبع عمل ديگر لازم مىشود و همچنانکه طواف و نماز آن به نيابت زندهها صحيح است اعتکاف و روزه آن نيز صحيح است.
17-اعتکاف به نيابت از دو يا چند نفر،صحيح نيست،ولى مىتواند اعتکاف را به نيتخود بجا آورد و ثواب آن را به ديگران اهدا کند،خواه يک نفر باشد يا چند نفر،زنده يا مرده.
18-س:آيا اعتکاف را به نيابت از کسى که مرده است و يا به نيابت از کسى که زنده است مىتوان انجام داد؟
آية الله تبريزى:به نيابت از ميت مانعى ندارد ولى به نيابت از حى[زنده]اشکال دارد