یکى دیگر نماز طلب باران است

یکى دیگر نماز طلب باران است

يکى ديگر نماز طلب باران است

و خواندن اين نماز وقتى مستحب است که نهرها خشک شود و باران نبارد و آسمان از ريختن بارانش بخل بورزد بجهت شيوع گناهان و کفران نعمتهاى خدا و ندادن حق مردم و کم فروشى و خيانت در کيل و وزن و ظلم و نيرنگ زدن و ترک امر به معروف و نهى از منکر و ندادن زکات و حکم کردن بر خلاف آن چه خدا نازل کرده و گناهانى ديگر نظير اينها، گناهانى که خشم و سخط پروردگار را برمى انگيزد و از آمدن باران جلوگيرى مى نمايد همانطور که در روايات آمده است .

و کيفيت آن نظير کيفيت نماز عيد دو رکعت است که به جماعت برگزار مى شود و فرادى خواندنش نيز باميد اينکه مستحب باشد اشکالى ندارد.

در نماز باران بعد از حمد و سوره رکعت اول پنج بار تکبير مى گويد و بعد از هر تکبير قنوت مى گيرد و در رکعت دوم بعد از حمد وسوره چهار تکبير و بعد از هر تکبير يک قنوت انجام مى دهد و در قنوت هاى نماز باران هر دعائى که بخواند کافى است البته بهتر آن است که قنوتها مشتمل بر طلب باران باشد از خداى رحمان و عطوف طلب کند که عطوفت و رحمتش را شامل او و مردم او بسازد و درهاى آسمان را برحمت و باران خود بگشايد و قبل از دعاء در هر قنوت نخست بر محمد صلى الله عليه وآله و آل او عليهم الصلوة و السلام درود بفرستد و مستحبات اين نماز چند چيز است .

1 - اينکه حمد و سوره آن را بصداى بلند قرائت کند و آن سوره هائى را که در نماز عيد فطر و قربان مستحب بود انتخاب نمايد.

2 - اينکه مردم سه روز روزه بگيرند و روز سوم براى نماز بيرون روند و آن روز دوشنبه باشد و اگر ميسر نشد روز جمعه بخاطر شرافت و فضيلتش ‍ بيرون شوند.

3 - اينکه امام جماعت باتفاق مردم بطرف صحرا حرکت کند و حرکتشان با وقار و سکينت و خشوع و با حالت درخواست باشد و براى نماز محلى پاک و نظيف را انتخاب کند و بهتر آن است که بيرون شدنشان با قيافه و هيئتى باشد که رحمت خدا را جلب کند مثل پا برهنه بودن و امثال آن .

4 - اينکه منبر را هم با خود بطرف صحرا ببرنند و مؤ ذنهاى شهر پيشاپيش ‍ امام جماعت حرکت کنند:

5 - اينکه آدابى را که بزرگان شيعه در اين باب آورده اند رعايت کنند مثل اينکه پيرمردان و اطفال و معلولين و حيوانات را با خود ببرند اطفال را از مادران و اطفال حيوانات را از مادرها جدا کنند تا صداى ضجه و گريه زياد شود و بدين وسيله درياى رحمت الهى بخروش آيد و لازم است مسلمانان نگذارند کفار و مسيحيان و يهوديان که اهل ذمه اند و ساير کفار با آنان بصحرا بيايند.

مساءله 1 - بهتر آن است که نماز باران را در وقت نماز عيد (يعنى از طلوع خورشيد تا ظهر) انجام دهند هرچند که بعيد نيست وقت مخصوصى نداشته باشد.

مساءله 2 - نماز باران اذان و اقامه ندارد بلکه مؤ ذن بجاى اذان و اقامه سه مرتبه مى گويد: ( الصلوة )

مساءله 3 - بعد از آن که امام جماعت از نماز خارج شد مستحب است عباى خود را پشت و روى کند يعنى طرف راست آن را به طرف چپ و طرف چپ را سمت راست خود بيندازد و بالاى منبر رود و روى بقبله نموده صد مرتبه با صداى بلند تکبير بگويد سپس روى از قبله بطرف مردم سمت راست خود نموده با صداى بلند صد بار سبحان الله مى گويد و سپس به طرف مردمى که در سمت چپ قرار دارند بر گردانيده صد بار با صداى بلند لا اله الا الله مى گويد آن گاه رو به مردم مى کند و صد بار حمد خدا مى گويد که در گفتن آن نيز عيبى ندارد صداى خود را بلند کرده همچنانکه عيبى ندارد مردم نيز در گفتن اين ذکرها امام را متابعت نموده آنان نيز بگويند بلکه حتى مثل امام صدا را بگفتن اذکار بلند کنند واى بسا که بلند کردن صدا زودتر رحمت الهى را جلب نموده اميد رسيدن به مقصود را بيشتر کند.

آن گاه امام دستها را بدعا برمى دارد مردم نيز دعا مى کنند و در دعا کردن پافشارى مى کنند و سعى مى کنند در دعا تضرع و زارى کنند از خدا طلب عطف و رحمت کنند التماس کنند و عيبى ندارد که تنها امام دعا کند و مردم آمين بگويند، آن گاه امام شروع مى کند به ايراد خطبه و در خطبه مبالغه مى کند در تضرع و طلب عطف و رحمت و بهتر آن است که بعضى از خطبه هائى که از معصومين وارد شده را انتخاب کند نظير خطبه اى که از مولايمان اميرالمؤ منين عليه السلام وارد شده و در اولش آمده : ( الحمد لله سابغ النعم ) تا آخر و بهتر آن است که دو بار خطبه بخواند همان طور که در نماز عيد دو بار بايد بخواند چيزى که هست خطبه دوم را به نيت رجاء ايراد کند نه بعنوان دستور.

مساءله 4 - همان طور که جائز است اين نماز در هنگام خشکسالى از جهت نيامدن باران خوانده شود جائز است در هنگام خشک شدن چشمه ها و چاهها نيز خوانده شود.

مساءله 5 - اگر اجابت اين خواسته از ناحيه خداى تعالى بتاءخير افتاد مردم مى توانند اين مراسم را آن قدر تکرار کنند تا رحمت الهى آنان را دريابد ان شاء الله تعالى و اگر در نيافت باز هم نبايد زبان به اعتراض بگشايند و يا از رحمت الهى ماءيوس گردند بلکه بايد بدانند که قطعا مصالحى مهم تر در بين بوده که خداى تعالى بآن واقف است و مردم از آن خبرى ندارند اين نيز جائز است که نماز را همه روزه تکرار کنند ولى روزه سه روزه را تکرار نکنند.

و اما اگر همه روزه و متصل بهم انجام ندادند سه روز ديگر را براى بار دوم روزه مى گيرند ولى نه به نيت انجام دستورى بلکه به نيت رجاء بلکه درتکرار نماز نيز نيت رجاء مى کنند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

Powered by TayaCMS