نماز طواف
واجب سوم از وواجبات عمره تمتع دو رکعت نماز
طواف است ، وکيفيت آن مانند کيفيت نماز صبح است ،
اين نماز را بايد پشت مقام ابراهيم بجا آورد ، ودر صورت
تمکن بايد نزديک مقام باشد واگر تمکن نداشت ، به واسطه
ازدحام ووقت هم ضيق بود مى تواند دورتر بجا آورد ، ولى
بايد پشت مقام باشد ، ودر دو طرف راست وچپ
نمى تواند بجا آورد اين حکم اختصاص به طواف واجب
/ صفحة 189 /
دارد ، اما طواف مستحب پس نماز آن را در حالت اختيار نيز
در تمام جاهاى مسجد مى توان بجا آورد .
مسأله 355 - بنابراظهر بايد نماز طواف را بعد از
طواف فورا بجا آورد يعنى بين طواف ونماز آن عرفا فاصله
نباشد .
مسأله 356 - اگر کسى عمدا با علم به حکم نماز
طواف را ترک نمايد عمره وحج او باطل نخواهد شد ، فقط
خلاف شرع کرده وبايد برگردد به مقام وپشت آن نماز را
قضاء نمايد ، واگر مرد وبجا نياورد ، ولى ميت خود يا نائبى
گرفته قضاء نمايد .
مسأله 357 - اگر کسى نماز طواف را فراموش نموده
وقبل از بيرون رفتن از مکه متذکر شد لازم است برگشته
ونماز را بجا آورد ، واگر تمکن نداشته باشد بايد نائب بگيرد
ونائب بجا آورد ، واگر از مکه بيرون رفته مخير است ، بين آن
که خودش برگردد ونماز را بجا آورد نزد مقام ، وبين آن که
/ صفحة 190 /
نائب بگيرد که نماز را نزد مقام بجا آورد ، وبين آن که هر جا
که متذکر شد همانجا نماز را بجا آورد ولى بنابر احتياط در
صورت تمکن ودشوار نبودن ، خود برگردد ودر مقام نماز
بجا آورد بلکه اين احتياط ترک نشود ، وظاهر اين است که
اعاده سعى لازم نيست .
مسأله 358 - اگر کسى از روى جهل به حکم نماز
طواف را ترک نمود حکم او حکم کسى است که از روى
فراموشى ترک کرده باشد .
مسأله 359 - کسى که واجبات نماز طواف را از
قرائت وغير آن نداند واز روى جهل نماز را فاسد
بجا آورد ، عمره وحج او باطل نمى شود ، ولى قطع نظر از
اين که خلاف شرع نموده بايد پس از ياد گرفتن مسائل خود
برگردد ونماز را نزد مقام بجا آورد ، واگر بميرد قضاء آن بر
ولى واجب است ، به اين معنى که حکم اين نماز حکم سائر
نمازهائى است که از ميت فوت شده است .
مسأله 360 - اگر شخصى از روى مسامحه قرائت
/ صفحة 191 /
حمد وسوره را تصحيح نکرده به مکه مشرف شد ودر آنجا
از تصحيح آن متمکن نشد ، احتياط آن است که خود به
مقدار ميسور نماز را بجا آورد ، پس از آن نماز را با
جماعت رجاء بجا آورد ، وبعد از آن براى نماز نائب بگيرد ،
وبعد از تصحيح خود برگردد وبجا آورد واگر مرد ، ولى او آن
را قضاء نمايد ولى اگر کسى مقصر در تصحيح کردن نبود ،
همان مقدار که مى تواند نماز را بجا آورد ، کافى است .