واجبات طواف

واجبات طواف

واجبات طواف

1 - اين که هفت شوط يعنى هفت دور خانه کعبه را

طواف کند ، وکمتر از هفت دور کفايت نمى کند ، وحکم زياد

نمودن خواهد آمد .

2 - آن که هفت دور پياپى باشد پس جائز نيست

فصل طويل بين آنها وبنابر احتياط لزومى قطع طواف

فريضه بدون حاجت دينى يا دنيوى جائز نيست .

بلى در صورتى که حاجتى باشد جائز است قطع

طواف واما طواف مستحب پس قطع او بدون حاجت نيز

جائز است .

3 - آن که ابتدا طواف از حجرالاسود باشد

وبنابر اظهر کفايت مى کند ابتدا طواف از وسط

/ صفحة 173 /

حجرالاسود يا آخر جزء او باشد ولازم نيست از اول حجر

باشد .

ونيز لازم نيست که اول جزء از بدن در ابتداء طواف

محاذى اول جزء حجر باشد به قسمى که تمام بدن او بر تمام

حجر بگذرد ولى احوط رعايت هر دو امر است ودر صورتى

که مکلف بخواهد عمل به احتياط نمايد کافى است اندکى

قبل از رسيدن به حجر نيت طواف را چنين کند که ابتداء

طواف از جزء واقعى محاذى حجر بوده وانتهاء آن به همان

موضع محاذى باشد ومقدار زيادى از باب مقدمه علميه

باشد .

4 - اين که هر دورى به حجرالاسود ختم بنمايد

وکفايت مى کند در آن که ختم کند طواف را به همان

موضعى که ابتداء از آن موضع نموده است پس اگر از اول

حجر ابتداء کرده است لازم نيست به آخر حجر ختم نمايد

بلکه اگر به اول ختم کند مجزى است .

ودر اينجا نيز اگر مکلف بخواهد احتياط کند چنين

قصد مى کند که آخر هر دور اول دور بعد از آن باشد ودر

دور هفتم قدرى زيادتر برود ومقدار زيادى به قصد مقدمه

/ صفحة 174 /

علميه باشد .

5 - بايد طواف کننده خانه را در جميع حالات طواف

در طرف دست چپ خود قرار دهد ، ودر صورتى که در

بعضى از اجزاء طواف روى خود را به کعبه نمايد يا پشت به

آن بنمايد ولو به غير اختيار باشد اعاده آن جزء لازم است ،

وميزان در تحقق اين مطلب صدق عرفى است پس مختصر

انحراف به طرف راست مضر نيست ، وفرقى نيست در

بطلان طواف به غير اين طريق ، مثل آن که خانه در طرف

راست قرار گيرد ، بين آن که ، عالم باشد ، يا جاهل ، يا ناسى

در جميع صور بايد طواف را اعاده نمايد ، وبهتر است که

طواف کننده پيش از رسيدن به حجر اسماعيل بدن خود را

قدرى به طرف چپ کج کند تا اين که شانه چپ او از کعبه

خارج نشود ، وهمچنين پيش از رسيدن به در ديگر حجر

بدن خود را به طرف راست کج کند واين دقت را در دو رکن

ديگر نيز اعمال کند .

6 - آن که حجر حضرت اسماعيل را داخل مطاف

نمايد به اين معنى که از پشت حجر دور بزند به نحوى که

دور او وخانه طواف نمايد ، پس اگر طورى طواف کرد که

/ صفحة 175 /

دور آن گردش نکرد وآن بيرون از مطاف قرار گرفت يا آن که

از وسط آن گذشت يعنى از يکى از درهاى حجر داخل واز

در ديگر خارج شود طواف او باطل است ، چنانچه در يکى

از دورهاچنين کند خصوص همان دور باطل مى شود ،

ولازم نيست اعاده بقيه دورهاى طواف .

7 - آن که طواف کننده بايد از خانه کعبه واز صفه

کوچکى که در اطراف خانه است وبه شاذروان ناميده

مى شود ، خارج باشد .

مسأله 328 - مشهور بين فقهاء اين است که طواف

بايد بين مقام ابراهيم ( ع ) وخانه خدا باشد يعنى از هر طرف

اين مسافت در نظر گرفته شود ، ومسافت آن بيست وشش

ذراع ونيم تقدير شده است ، ونظر به اين که حجر اسماعيل

داخل مطاف است وخود بيست ذراع است ، پس در طرف

آن بيش از شش ذراع ونيم نبايد دور شد ، ولکن ظاهر اين

است که طواف در دورتر از اين مسافت ( بيست وشش ذراع

ونيم ) نيز کافى باشد خصوصا براى کسانى که در اين

مسافت نتوانند طواف کنند يا طواف در آن بر آنها مشقت

/ صفحة 176 /

داشته باشد ومراعات احتياط با قدرت وتمکن بهتر واولى

است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

واجبات طواف

No image

واجبات طواف

No image

واجبات طواف

No image

واجبات طواف

No image

واجبات طواف

No image

واجبات طواف

No image

واجبات طواف

پر بازدیدترین ها

No image

نماز طواف

No image

احکام طواف

No image

واجبات طواف

No image

طواف واحکام آن

No image

اعتبار ختان در طواف

Powered by TayaCMS