12- توقّف شبانه در منى
(بيتوته در منى)
مسأله 332- واجب است حاجى شب يازدهم و دوازدهم را در منى بماند (و در بعضى از مواقع، شب سيزدهم نيز واجب مى شود) و اگر در اين دو شب در غير منى باشد بايد يک گوسفند کفّاره بدهد و احتياط واجب آن
[164]
است که براى هر شب يک گوسفند بدهد.
مسأله 333- کافى است نيمى از شب را در آنجا بماند خواه نيمه اوّل باشد يا دوم.
مسأله 334- مانعى ندارد که حاجى شب يازدهم بعد از نيمه شب براى انجام اعمال مکّه به مکّه بيايد و يا همان روز عيد بعد از انجام اعمال سه گانه منى به مکّه بيايد و تا نيمه شب بازگردد.
مسأله 335- بيتوته در منى نيز مانند ساير اعمال حج، نيّت و قصد قربت مى خواهد و کافى است در قلبش نيّت کند که براى انجام حجّ تمتّع از حَجّة الاسلام يا حجّ مستحب شب را در منى مى مانم.
مسأله 336- هرگاه کسى از روى اضطرار و ناچارى از بيتوته در منى خوددارى کند گناهى بر او نيست، کفّاره هم ندارد و حجّ او صحيح است.
مسأله 337- چند طايفه از بيتوته در منى معاف هستند: 1- پيرمردان و پيرزنان و بيماران و پرستاران آنها که ماندن
[165]
در منى براى آنها مشقّت شديد دارد.
2- مسؤولان و خدمه کاروانهادر صورتى که ناچار باشند براى حلّ مشکلات زوّار به مکّه بيايند.
3- کسانى که از ازدحام جمعيّت هنگام بازگشت عمومى خوف ضرر يا خطر دارند.
4- کسانى که در مکّه در تمام شب مشغول انجام اعمال طواف يا عبادت ديگرى باشند و جز براى ضروريّات خود، کار ديگرى انجام ندهند.
5- کسانى که براى انجام مناسک به مکّه آمده و قبل از طلوع فجر به منى بازگردند.
مسأله 338- بيتوته کردن در دامنه کوههاى اطراف منى (مخصوصاً در موقع ازدحام) مانعى ندارد (همچنين در دامنه کوههاى اطراف مشعر به هنگام وقوف در مشعر در شب عيد، ولى در دامنه کوههاى «مأزمين» که در آغاز مشعر قرار دارد و خارج از حدود مشعر است، جز در موقع ازدحام و ضرورت اشکال دارد.)
[166]
مسأله 339- سه طايفه بايد شب سيزدهم را نيز در منى بمانند و در روز سيزدهم جمرات سه گانه را (بنا بر احتياط واجب) رمى کنند:
1- کسى که در احرام خود مرتکب صيد حيوانى شده.
2- کسى که در احرام با زن نزديکى کرده باشد.
3- کسى که روز دوازدهم از منى کوچ نکند تا آفتاب غروب کند و شب فرا رسد.
در اين سه صورت ماندن شب سوم در منى واجب است، و در غير اين سه صورت مى تواند روز دوازدهم به مکّه بازگردد.
مسأله 340- بازگشت از منى در روز دوازدهم بايد بعد از اذان ظهر باشد، ولى کسانى که در روز سيزدهم کوچ مى کنند قبل از ظهر جايز است.