فصل ششم: مسایل مربوط به فاصله میان عمره و حجّ

فصل ششم: مسایل مربوط به فاصله میان عمره و حجّ

فصل ششم: مسايل مربوط به فاصله ميان‌ عمره و حجّ‌

مسأله 769) حاجى نبايد پس از انجام عمره تمتّع و پيش از حجّ تمتّع، عمره مفرده بجا بياورد و اگر انجام دهد، صحّت آن محلّ اشکال است، ولى ضررى به عمره و حجّ تمتّع نمى‌زند.

مسأله 770) تراشيدن سر پس از عمره تمتّع و پيش از حجّ جايز نيست، ولى کفّاره ندارد و کوتاه کردن موى سر با ماشين مانعى ندارد، ولى بنابر احتياط بايد از ماشين کردنى که مانند تراشيدن است اجتناب شود.

مسأله 771) بنابر احتياط واجب خارج شدن از مکّه پس از عمره تمتّع جايز نيست، مگر در مورد ضرورت که در اين صورت بايد براى حجّ محرم شوند و با حالت احرام از مکّه بيرون روند. و در تشخيص ضرورت، ملاک قضاوت عرف است.

فاصله ميان عمره و حجّ

مسأله 772) کسى که با احرام عمره تمتّع وارد مکّه شده مى‌تواند پيش از انجام اعمال عمره و مُحلّ شدن از مکّه بيرون برود.

مسأله 773) خدمه کاروان‌هاى حجّ که مى‌خواهند بدون احرام بستن به عرفات و منى‌ بروند و نمى‌توانند در آن‌جا با حالت احرام باشند، مى‌توانند براى ورود به مکّه، عمره مفرده انجام دهند و براى حجّ، محرم نشوند، ولى کسى که مستطيع است و وظيفه او حجّ تمتّع است، بايد عمره تمتّع و حجّ تمتّع بجا بياورد و نبايد اين کار را قبول کند و در هر صورت اگر محرم شود و لباس دوخته بپوشد احرامش صحيح است، و بايد کفّاره پوشيدن لباس دوخته بدهد.

مسأله 774) اگر کسى پس از عمره تمتّع بدون ضرورت و بدون احرام بستن از مکّه بيرون برود، در صورتى که در همان ماه که عمره تمتّع را انجام داده به مکّه برگردد لازم نيست پيش از ورود به مکّه براى عمره تمتّع احرام ببندد، ولى اگر در ماه ديگرى به مکّه بازگردد واجب است قبل از ورود به مکّه به قصد مافى‌الذّمّه (اعمّ از تمتّع و مفرده) احرام عمره ببندد و اعمال عمره را انجام دهد و سپس طواف نساء و نماز آن را نيز بدون اين که تعيين کند براى عمره اوّل است يا دوّم بجا آورد.

مسأله 775) خدمه کاروان‌هاى حجّ که به علّت مسايل کارى بايد به مکّه بيايند و سپس به جدّه يا منى‌ و عرفات بروند و برگردند، اگر با احرام عمره مفرده وارد مکّه شده باشند، پس از انجام عمره لازم نيست براى خارج شدن از مکّه و بازگشتن احرام ببندند، ولى اگر عمره تمتّع بجا آورده‌اند، بنابر احتياط نبايد از مکّه خارج شوند، مگر در صورت ضرورت، آن هم در حالى که به احرام حجّ محرم شده باشند. جز اين که احرام بستن براى آنان حرجى باشد و رفت و آمد هم ضرورى باشد که در اين صورت مى‌توانند بدون احرام خارج شوند.

مسأله 776) در فاصله ميان عمره تمتّع و حجّ، رفتن به مناطق متّصل به مکّه مانند غار حرا و جبل‌النّور مانعى ندارد.

مسأله 777) کسى که براى انجام حجّ تمتّع از طرف ديگرى نايب شده نيز بنابر احتياط نبايد پس از عمره تمتّع بدون ضرورت از مکّه خارج شود و اگر بيرون رفت بايد براى حجّ احرام ببندد.

مسأله 778) پس از انجام اعمال عمره تمتّع با آن که شخص از احرام خارج شده ولى شکار در حرم و قطع درختان و گياهان حرم به تفصيلى که در محرّمات احرام گذشت همچنان بر او حرام است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

الف - وجوب طواف

No image

ب - شرایط طواف

No image

ج - واجبات طواف

No image

حدّ مطاف

No image

قِران در طواف

پر بازدیدترین ها

No image

ج - واجبات طواف

No image

حدّ مطاف

No image

الف - واجبات احرام

No image

ج - محرّمات احرام

No image

الف - وجوب طواف

Powered by TayaCMS