تبدل حج تمتع به افراد

تبدل حج تمتع به افراد

تبدل حج تمتع به افراد

«921» م - اگر شخصى که احرام عمره بسته است بواسطه عذرى دير وقت وارد مکه شد بطورى که اگر مى‌خواست عمره بياورد وقت وقوف به عرفات مى‌گذشت يا خوف داشت که بگذرد، بايد عدول بجا بياورد وقت وقوف به عرفات مى‌گذشت يا خوف مفرده بجا آورد و حج او صحيح و کافى از حجة الاسلام است.

«922» م - اگر زنى احرام بست و وقتى به مکه وارد شد بواسطه حيض يا نفاس نتوانست طواف بجا آورد و اگر مى‌خواست بماند تا پاک شود ترس آن داشت که وقت وقوف به عرفات بگذرد بدستورى که در مسأله قبل گفته شد بايد عمل کند.

«923» م - اگر بدون احرام وارد مکه شد و نبستن احرام بواسطه عذرى بوده و وقت هم تنگ باشد بايد در مکه احرام حج افراد ببندد و بدستور سابق عمل کند، ولى اگر حج بر او مستقر بوده بايد سال بعد حج تمتع با بجا آورد.

«924» م - اگر از روى عمد و بى جهت احرام نبسته و عمره خود را باطل کرده و وقت تنگ شده از عمره تمتع، احتياط واجب آن است که حج افراد بجا آورد و پس از آن عمره مفرده، و در سال ديگر حج را اعاده کند.

«925» م - مراد از تنگى وقت در مسأله‌هاى پيش، خوف نرسيدن به وقوف اختيارى عرفه است که از ظهر نهم ماه ذى الحجه است تا غروب.

«926» م - کسى که حج مستحب بجا مى‌آورد و پس از ورود به مکه ديد وقت تنگ است عدول به افراد کند و حج افراد بجا آورد، و عمره مفرده بر او واجب نيست.

«927» م - کسى که محرم شد به احرام عمره تمتع از حج واجب و عمدا تأخير انداخت تا وقت تنگ شد عمره وى باطل نمى‌شود ولى مى‌تواند بنابر أظهر به حج افراد عدول نمايد لکن احوط اين است که عدول به افراد نموده و عمره را بقصد اعم از حج افراد يا عمره مفرد بجا آورد.

«928» م - کسى که وظيفه او حج تمتع است و در وقت احرام بستن علم پيدا کند که اگر بخواهد عمره تمتع بجا آورد به وقوف عرفات نمى‌رسد مى‌توانداز اول محرم شود به حج افراد و آن را بجا آورد، و پس از آن عمره مفرده بجا آورد عملش صحيح است.

استفتائات تبدل

«929» م - کسى قصد بيرون رفتن از مکه را داشت، به همين جهت از اول در ميقات به نيت عمره مفرده محرم و وارد مکه شد و عمره مفرده را بجا آورد، بعدا از خارج شدن از مکه منصرف شد، آيا اين عمره، از عمره تمتع کفايت مى‌کند، يا بايد برگردد به ميقات و براى عمره تمتع محرم شود؟

ج - اگر عمره مفرده را ماههاى حج بجا آورد و اتفاقا تا وقت حج در مکه باقى مانده مى‌تواند عمره مفرده خود را عمره تمتع قرار داده و حج را بجا آورد.

«930» س - اگر بعد از نيت عمره و احرام، مجددا براى عمره ديگر محرم شود، مثلا به نيت عمره مفرده محرم شده بعدا نيت عمره تمتع کند و تليه بگويد، آيا کدام عمره صحيح است؟

ج - اگر نيت کرده و تليه گفته، محرم شده است و تجديد احرام موضوع ندارد، و نمى‌تواند براى نوع ديگر عمره نيت کند و احرام کند و احرام دوم باطل است.

«931» س - زنى که عادت ماهانه وقتيه و عدديه داشت و مثلا روز هفتم ماه پاک مى‌شد، همان روز هفتم پاک شد و غسل کرد و اعمال عمره‌اش را بجا آورد، روز بعد لک ديد، باز غسل کرد و اعمال را انجام داد تا روز دهم و براى عرفات حرکت کرد، روز يازدهم هم لک ديد، آيا حجش افراد است يا تمتع؟

ج - در فرض مزبور وظيفه او تمتع است.

«932» س - زنى روز هشتم خون ديد، خيال کرد حيض است، احرامش را تبديل به حج افراد کرد، بعد که به عرفات رفت متوجه شد که استحاضه است، وظيفه او چيست؟

ج - اگر وقت عمره ضيق شده و طواف را عمدا تأخير نينداخته، حج افراد را تمام کند و اگر حج واجب است سپس عمره مفرده بجا آورد.

«933» س - اينجانب مدير گروه حج مى‌باشم، اعمال حجى که انجام مى‌دهم مستحبى است، آيا مى‌شود بجاى حج تمتع نيت حج افراد نمود و بجاى عمره تمتع، عمره مفرده انجام داد؟ و همچنين سايرخدمه ، واجب الحج نيستند آيا مى‌توانند چنين کنند؟

ج - مى‌توانند عمره مفرده انجام دهند و براى حج محرم نشوند، و مى‌توانند حج افراد بجا آورند، ولى ميقات حج افراد مواقيت معروفه است.

«934» س - کسى که حج افراد بر او واجب و متعين است و بقصد حج افراد در يکى از ميقاتها محرم شده است، آيا مى‌تواند نيت حج افراد خود را به عمره تمتع تبديل نمايد و بعد از انجام آن، حج تمتع بجا آورد، و همچنين آيا مى‌تواند حج افراد را به عمره مفرده تبديل نمايد و بعد از انجام آن، براى عمره تمتع محرم شود؟

ج - نمى‌تواند عدول کند، و تبديل نمى‌شود.

«935» س - شخصى با احرام عمره تمتع وارد مکه شده و بعد از اعمال عمره براى حج افراد محرم شده است، آيا حج او صحيح است؟

ج - اگر از مکه خارج شده و از ميقات براى حج افراد محرم شده بعيد نيست صحت حج، ولى تمتع واقع نمى‌شود، و اگر از مکه محرم شده، در صورت اشتباه در تطبيق، حج او صحيح و تمتع است، و در غير اين صورت حج او صحيح نيست.

«936» س - شخصى در حرم براى حج افراد محرم شده و بعضى از اعمال را انجام داده، وظيفه او چيست؟

ج - در همان محلى که هست محرم شود و اعمالى که امکان تدارک آن با احرام هست تدارک کند، و چنانچه تمام اعمال را با همان احرام انجام داده و بعد متوجه شده، حج او صحيح است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

Powered by TayaCMS