مستحبات و مکروهات احرام

مستحبات و مکروهات احرام

مستحبات و مکروهات احرام

مسأله121. مستحب مؤکّد است قبل از احرام، انسان غسلى به نيت آن انجام دهد، و اين غسل را مى توان در ميقات يا در محل اقامت، مانند هتل انجام داد، مشروط بر اينکه مردان پس از غسل تا رسيدن به نقطه احرام از پوشيدن لباس هاى دوخته پرهيز کنند.

مسأله122. بايد لبّيک را در ميقات بگويد و تأخير آن جايز نيست، و اگر به تأخير انداخت بايد بسان کسى که بدون احرام از ميقات عبور کرده عمل کند و حکم آن در مسأله 118 گذشت.

مسأله123. گفتن لبيک، فقط يک بار واجب است و آن هم به هنگام بستن احرام در ميقات است، ولى تکرار آن مستحب است، خصوصاً اگر هفتاد بار بگويد که ثواب زيادى درباره آن وارد شده است.

صفحه 59

مسأله124. تکرار لبيک از ميقات تا ديدن خانه هاى مکه در عمره تمتع مستحب است، ولى آن گاه که خانه هاى مکه نمايان گشت، لبيک را قطع کند، و کسى که پس از عمره تمتع براى حج احرام مى بندد، تکرار آن تا نزديکى هاى ظهر عرفه مستحب است، و از ظهر عرفه به بعد آن را بايد قطع کند. و اگر کسى براى عمره مفرده محرم شود، اگر از خارج حرم محرم شود تکرار «لبيک» تا دخول حرم، و اگر از مکه محرم شود تکرار آن تا ديدن کعبه است.

مسأله125. لال و کر مادرزاد زبان را مانند کسانى که «لبيک» مى گويند حرکت دهد و انگشت اشاره کند، و اگر بر اثر عارضه اى زبان او بند آمده با اخطار در قلب، به شيوه سابق عمل نمايد.

مسأله126.اگر در حال طواف، بينى او نجس شود، بايد طواف را قطع کند و بينى را آب بکشد و طواف را از همان جا به پايان برساند، اگر به همان حالت طواف را ادامه دهد و نماز بخواند، بايد طواف و نماز را از سر بگيرد و اگر سعى هم انجام داده باشد، آن را نيز اعاده کند.

مسأله127. مستحبات احرام چند چيز است:

1. قبلاً بدن خود را پاکيزه نموده و ناخن و شارب خود را بگيرد و موى زير بغل و زير شکم را با نوره پاک کند.

2. کسى که قصد حج دارد، از اوّل ماه ذى قعده و شخصى که مى خواهد عمره مفرده انجام دهد از يک ماه پيش، موى سر و ريش

صفحه 60

خود را کوتاه نکند.

3. پيش از احرام، مؤکداً در ميقات غسل کند، و زن حائض و نفسا نيز مى توانند اين غسل را انجام دهند.

4. دو جامه احرام سفيد و از پنبه باشند.

5. در صورت امکان، پس از فريضه ظهر احرام ببنـدد، و در صورتى که امکان نداشتـه باشد، بعد از يک فريضه ديگر و اگر آن هم ممکن نباشد، پس از شش رکعت يا دو رکعت نماز مستحبى اين کار را انجام دهد.

6. هنگام پوشيدن دو جامه احرام بگويد:

«اَلْحَمْدُللّهِ الَّذِى رَزَقَنى ما أُوارى بِهِ عَوْرَتِى وَأُؤَدّى فِيهِ فَرْضى وَأَعْبُدُ فِيهِ رَِبّى».

7. آن که تلبيه ها را در حال احرام تکرار کند، به ويژه در چند وقت:

* برخاستن از خواب * بعد از هر نماز واجب و مستحب* وقت سـوار شدن و پيـاده شدن* وقت رسيدن به مسـافرانى که سوار بر مرکبى هستند* هنگام بالا رفتـن از سـر بالايى يا پاييـن آمـدن از سراشيبى * آخر شب * وقت سحر.

مسأله128. مکروهات احرام چند چيز است:

* احرام در جامه سياه * خوابيدن محرم بر تشک و بالش زرد

صفحه 61

رنگ * احرام بستن در جامه چرکين * در جامه راه راه * رفتن به حمام هاى عمومى که شرايط خاصى داشته است * بستن حنا و رنگ کردن موها، رنگى که براى زنان آرايش به حساب بيايد و رنگ آن تا وقت احرام باقى بماند ولى رنگى که مطابق رنگ طبيعى موى زن، مى باشد مکروه نيست و احتياط آن است که در حال احرام از آن رنگ نيز استفاده نکند.

صفحه 62

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

جدیدترین ها در این موضوع

No image

اعمال حج تمتع

No image

2. وقوف در عرفات

No image

3 . مشعرالحرام

No image

4 . رمى جمره عقبه

پر بازدیدترین ها

No image

اعمال حج تمتع

No image

شرایط نایب

No image

اقسام سه گانه حج

No image

2. وقوف در عرفات

No image

سوم: نماز طواف واجب

Powered by TayaCMS