فصل یازدهم : حج افراد و قران

فصل یازدهم : حج افراد و قران

حج افراد و قران

مسأله574. کسانى که محلّ سکونت آنان، در محدوده 16فرسخى مکه است، وظيفه آنان، انجام يکى از دو نوع حج است:

1. حج افراد

2. حج قران

اين دو نوع حج از جهات زيادى، از نظر اعمال و شروط يکسانند، جز اين که فقط در حج قران، فرد همراه خود قربانى (هدى) را مى آورد، ولى در حج افراد، اصلاً قربانى کردن واجب نيست.

کيفيت احرام بستن براى حج افراد يا قران

مسأله575. هرگاه خانه چنين شخصى قبل از يکى از مواقيت پنجگانه باشد، از يکى از آن مواقيت احرام مى بندد و اگر بين ميقات

صفحه 178

و مکه هست، از محل زندگى خود، محرم مى شود. و به فردى که «حج افراد» به جا مى آورد «مُفرِد» و به کسى که «حج قران» انجام مى دهد، «قارن» مى گويند.

مسأله576. «مفرد» و «قارن» ،بر خلاف متمتع نخست براى حج، احرام مى بندند و اعمال حج را بسان حج تمتع، به جا مى آورند، جز اين که براى مفرد، قربانى نيست، و قارن نيز غير از آنچه همراه خود آورده است قربانى ديگرى براى او واجب نيست.

هر يک از دو نفر از مفرد و قارن آنگاه که از اعمال حج فارغ شدند، از روز چهاردهم، تا آخر ماه بايد يک عمره مفرده به جا آورند، مشروط بر اين که قبلاً در ماه هاى ديگر، عمره مفرده اى انجام نداده باشند.

مسأله577. از آنجا که عمره مفرده در هر يک از دو حج ياد شده، عمل مستقلى است، بنابراين، هرگاه کسى بر يکى از اين دو عمل، مستطيع شد، بايد انجام دهد، هر چند براى ديگرى مستطيع نشود، مثلاً هرگاه در ماه رجب يا شعبان استطاعت مالى و بدنى براى عمره مفرده داشته باشد، بايد به جا آورد، هر چند براى حج، استطاعت نداشته باشد، همچنين اگر تنها براى عمل حج استطاعت مالى و بدنى دارد، نه براى عمره مفرده، بايد براى حج احرام ببندد، هر چند عمره مفرده، همراه آن نباشد.

صفحه 179

اگر براى هر دو استطاعت مالى و بدنى داشته باشد، بايد هر دو را انجام دهد.

مسأله578. کسانى که براى حج «افراد» يا «قران»، احرام ببندند، و وارد مکه شوند، مى توانند برخى از اعمال حج را مانند طواف زيارت و سعى، قبل از وقوفين به جا آورند، ولى در حجّ تمتع، تقديم طواف و سعى بر وقوف در عرفات و منى جايز نيست، مگر در صورت ضرورت.

مسأله579. در حج افراد و قران آنگاه که سر تراشيد و يا مو را کوتاه کرد، هر چند طواف زيارت و سعى انجام نداده باشد، بوى خوش براى او حلال مى شود، در حالى که در حج تمتع، بوى خوش در صورتى حلال مى شود که طواف و سعى را انجام دهد.

صفحه 180

صفحه 181

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

اعمال حج تمتع

No image

2. وقوف در عرفات

No image

3 . مشعرالحرام

No image

4 . رمى جمره عقبه

پر بازدیدترین ها

No image

اعمال حج تمتع

No image

شرایط نایب

No image

اقسام سه گانه حج

No image

2. وقوف در عرفات

No image

سوم: نماز طواف واجب

Powered by TayaCMS