3- تکبیرة الاحرام (آیت الله حسین نوری همدانی)

3- تکبیرة الاحرام (آیت الله حسین نوری همدانی)

تکبيره الاحرام

مسأله 949 :

گفتن اللهُ اکبَر در اول هر نماز واجب و رکن است و بايد حروف (الله) و حروف (اکبر) و دو کلمة (اللهُ اکبر )را پشت سر هم بگويد و نيز بايد اين دو کلمه به عربي صحيح گفته شود و اگر به عربي غلط بگويد يا مثلاً ترجمة آن به فارسي بگويد ، صحيح نيست .

مسأله 950 :

احتياط واجب آن است که تکبيره الاحرام نماز را بهئچيزي که پيش از آن مي خواند ، مثلاً به اقامه يا به دعايي که پيش از تکبير مي خواند ، نچسباند .

مسأله 951 :

اگر انسان بخواهد (اللهُ اکبر) را به چيزي که بعد از آن مي خواند مثلاً به بسم الله الرحمن الرحيم ) بچسباند بايد (ر) اکبر را با پيش بخواند .

مسأله 952 :

موقع گفتن تکبيره الاحرام بايد بدن آرام باشد و اگر عمداً حالي که بدنش حرکت دارد ، تکبيره الاحرام را بگويد ، باطل است .

مسأله 953 :

تکبير و حمد و سوره و ذکر و دعا را بايد طوري بخواند که خودش بشنود و اگر به واسطة سنگيني يا کري گوش يا سرو صداي زياد نمي شنود ، بايد طوري بگويد که اگر مانعي نباشد ، بشنود .

مسأله 954 :

کسي که لال است يا زبان او مرضي دارد که نمي تواند (اللهُ اکبر) را درست بگويد ، بايد به هر طور که مي تواند بگويد و اگر هيچ نمي تواند بگويد بايد در قلب خود بگذراند و براي تکبير اشاره کند و زبانش را هم اگر مي تواند حرکت دهد .

مسأله 955 :

مستحب است بعد از تکبيره الاحرام بگويد : يا مُحسنُ قداتاکَ المسيءُ و قد امَرتَ المحسنَ ان يتجاوَز عنِ المسي ءِ انتَ المحسنُ و انا المُسي ءُ بحقّ محمّدٍ و آلِ محّمدٍ صل عَلي محّمدِ و ال محّمدِ و تجاوَز عن قبيحِ ما تعلمُ منّي .يعني اي خدائي که به بندگان احسان مي کني بندة گنهکار به در خانة تو آمده و تو امر کرده اي که نييکوکار از گنهکار بگذرد ، تو نيکو کاري و من گناهکار بحقّ محّمدٍ و آل محّمدٍ صلي اللهُ عليه و آله و سّلم .رحمت خود را بر محمد و آل محمد بفرست و از بديها يي که مي داني از من سر زده . بگذر .

مسأله 956 :

مستحب ا ست موقع گفتن تکبير اول نماز و تکبير هاي بين نماز ، دستها را تا مقابل گوشها بالا ببرد .

مسأله 957 :

اگر شک کند که تکبيره الاحرام را گفته يا نه ، چنانچه مشغول خواندن چيزي شده ، به شک خود اعتنا نکند و اگر چيزي نخوانده بايد تکبير را بگويد .

مسأله 958 :

اگر بعد از گفتن تکبيره الاحرام شک کند که آن را صحيح گفته يا نه ، بايد به شک خود اعتنا نکند .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

جدیدترین ها در این موضوع

No image

وجوب حج

No image

شرایط وجوب حج

No image

وصیت به حج

No image

احکام نیابت

پر بازدیدترین ها

No image

احکام نیابت

No image

شرایط وجوب حج

No image

وجوب حج

No image

وصیت به حج

Powered by TayaCMS