احکام محصور
مسأله: محصور کسى است که پس از احرام به جهت بيمارى نتواند اعمال مربوطه را انجام دهد در اين صورت بيرون آمدن از احرام متوقّف است بر کشتن قربانى، و بايد يا در محل حصر قربانى کند يا اينکه قربانى را به مکّه بفرستد اگر محصور از عمره بوده، و به منى اگر محصور از حج باشد، و پس از انجام قربانى از احرام بيرون مىآيد.
مسأله: چنانچه در عمره مفرده محصور شد مىتواند در محلّ حصر قربانى نمايد و از احرام بيرون بيايد و مىتواند به وسيله همسفريها قربانى را به مکه معظّمه بفرستد و روز و ساعت قربانى را تعيين نمايد، و پس از آن ساعت از احرام بيرون بيايد و تمام محرمات احرام بر او حلال مىشود جز استفاده از زن و زمانى زن بر او حلال خواهد شد که عمره را دوباره انجام دهد.
مسأله: اگر در عمره تمتّع محصور شد همان حکم قبلى را دارد و زن بر او وقتى حلال مىشود که در آينده عمره? تمتّع و حج را انجام دهد، البتّه اين حکم در عمره واجب است ولى در مستحب تا قربانى انجام شد و از احرام بيرون آمد استفاده از زن نيز حلال مىشود.
مسأله: اگر بعد از احرام حج از وقوف به عرفات و مشعر هر دو محصور شد حج از او فوت شده و بايد عمره مفرده بجا آورد و از احرام بيرون آيد، و اگر از يکى از دو وقوف محصور شد و ديگرى را درک نمود حکم محصور را ندارد و حجّش صحيح است. و چنانچه هردو وقوف يا يکى از آنها را درک کرد ولى تا بعد از اعمال منى بيمار شد اگر امکان برگشت به منى دارد بايد برگردد و اعمال آنجا را قضا نمايد و اگر شخصاً امکان ندارد بايد براى قربانى و رمى نايب بگيرد، و با حلق يا تقصير از احرام بيرون بيايد. و اگر بعد از منى از اعمال مکّه محصور شد چنانچه تا آخر ذىالحجّه امکان انجام اعمال را دارد بايد شخصاً انجام دهد و اگر چنين امکانى نيست نايب بگيرد و کفايت مىکند.
مسأله: هرگاه از جميع مناسک منى و مکّه محصور شود بايد قربانى کند و از احرام بيرون بيايد و چنانچه تا سال ديگر در استطاعت باقى بماند يا اينکه از قبل بر عهده او حج مستقر بوده باشد بايد حج را در سال بعد بجا آورد.