مسائل متفرقه تقليد
سوال 25 :
اعمالى که انسان بر طبق فتواى مجتهدى انجام داده در صورتى که مخالف فتواى مجتهد بعدى باشد، آيا اعاده لازم دارد؟
جواب :
اعاده لازم نيست.
سوال 26 :
آيا بر اجير لازم است سوال کند که مستأجر مقلّد چه کسى است؟
جواب :
خير، طبق وظيفه خود عمل کند.
سوال 27 :
اگر کسى از مسأله گو مسأله اى را سوال کرد، آيا مسأله گو مى تواند جواب او را طبق فتواى مرجع تقليد خودش بيان کند؟
(صفحه32)
جواب :
اگر بداند مرجع تقليد خودش و سوال کننده يکى است مى تواند و همچنين است اگر مسأله گو اعلميّت مجتهدى را که خود از او تقليد مى کند احراز کرده باشد، ولى اگر احتمال دهد تقليد سوال کننده صحيح است و اعلميّت مجتهد خود را احراز نکرده است بايد فتواى مجتهد او را بگويد.
سوال 28 :
کسى از اوّل بلوغ بدون توجه به مسأله تقليد، اعمالى انجام داده است و اکنون از حضرتعالى تقليد مى کند، تکليف اعمالى که انجام داده چيست؟
جواب :
اگر اعمالش مطابق با فتواى مجتهدى بوده که تقليد از او لازم بوده صحيح است.
سوال 29 :
کسى که از مجتهدى تقليد کرده و پس از فوت او با اجازه مجتهد زنده به تقليد او باقى مانده است، وجوهات شرعى خود را به چه کسى بايد پرداخت کند؟
جواب :
بايد به مجتهد زنده اى که به او رجوع کرده پرداخت کند.
سوال 30 :
پسر بزرگتر که مى خواهد نماز و روزه پدر را قضا کند، آيا بايد به فتواى مرجع تقليد پدرش عمل کند يا به فتواى مرجع تقليد خودش؟
جواب :
مطابق فتواى مرجع تقليد خودش عمل کند.
سوال 31 :
کسى که نايب مى شود براى انجام عباداتى چون نماز و روزه و حج، آيا بايد به فتواى مرجع تقليد خودش عمل کند يا به فتواى مرجع تقليد منوب عنه؟
جواب :
اگر هنگام عقد اجاره قيد نکرده باشد که طبق فتواى مرجع تقليد منوب عنه عمل کند بايد مطابق فتواى مرجع تقليد خودش عمل کند و در صورت امکان بهتر است طورى عمل کند که با فتواى هردو آنها مطابق باشد.
سوال 32 :
کسانى که شغلشان در سفر است با توجه به اينکه قبلا مقلّد حضرت امام (رحمه الله)بوده اند و بعد از رحلت ايشان به فتواى آيات عظام خوئى و گلپايگانى و اراکى (رحمه الله) بر تقليد امام باقى مانده اند نسبت به نماز و روزه چه وظيفه اى دارند؟
جواب :
به نظر اينجانب نماز اين افراد در غير از وطن خودشان بنابر احتياط
(صفحه33)
شکسته است، ولى اين قبيل افراد که شغلشان در سفر است مى توانند در اين مسأله به فتواى يکى از اين سه بزرگوار رضوان الله عليهم عمل کنند يا به فالاعلم مراجعه کنند و نماز را تمام بخوانند و روزه را بگيرند.
سوال 33 :
شخصى به قصد قربت، عبادتى را انجام داده ولى طبق فتواى مجتهدى که از او تقليد مى کرده باطل بوده است، بعد از فوت اين مجتهد به مجتهد اعلم بعد از او رجوع کرده است; حال اگر عمل مذکور بر طبق فتواى مجتهد دوّم صحيح باشد، آيا اعاده لازم دارد؟
جواب :
در فرض سوال، اعاده لازم نيست.
سوال 34 :
در محله يا شهرى يک فرد عالم و روحانى هست که يقين داريم از مجتهد جامع الشرايط تقليد نمى کند، تکليف مردم در مراجعه به او در کارهايى مثل نماز جماعت، عقد نکاح و وجوهات شرعيه چيست؟
جواب :
اگر اعمال او طبق نظر مرجع مردم صحيح است و وجوهات را هم نزد مرجع مردم مى فرستد و قبض براى آنها مى گيرد، مانعى ندارد.