مسائل متفرقه تقليد
سوال 1 :
شخصى بر اساس بيّنه شرعيّه، يعنى دو مجتهد عادل که گفتهاند زيد جايز التقليد است بر اساس همين بيّنه افراد زيادى را ارجاع به زيد داده و بعد براى اين مبلّغ علم يا ظنّ حاصل شده و يا احتمال مىدهد که عمرو اعلم است حال آيا لازم است که به آن افراد مرجوع اعلام کند يا نه ؟
جواب :
اگر قابليّت شخص مجتهد را به نقل دو خبر عادل بيان کرده عوض شدن عقيده خودش موجب اعلام نمىگردد ولى اگر خودش مستقيماً مردم را به ايشان ارجاع داده بدون ذکر دو بيّنه در اين صورت بعيد نيست که لازم به تذکّر باشد .
سوال 2 :
زيد طبق بيّنه شرعيّه مقلّد بکر شده است به اعتقاد اين که اين دو خبره عادل هستند ولى بعداً کشف شد که آنان عادل نبودند تقليد زيد چه صورتى دارد ؟
جواب :
اگر خبر دو خبره موجب وثوق و اطمينان باشد کافى است و لو عادل هم نباشند.
سوال 3 :
مرحوم صاحب عروه در بحث تقليد مسئله 52 مىفرمايند :
»اذا بقى على تقليد الميّت من دون أن يقلد الحىّ فى هذه المسأله کان کمن عمل من دون تقليد« از طرفى حضرتعالى در رساله مسئله 14 فرمودهايد اگر مکلّف مدّتى .... حال در همين مسئله 52 عروه نظرتان با صاحب عروه مطابق است پس اگر اين مقلّد طبق بيّنه يعنى دو عالم عادل بگويند از فلانى مىشود تقليد کرد و يا جايز التقليد است از همين آقا تقليد کند و اعمال گذشته او مطابق فتواى اين مرجع انتخاب شده باشد آيا اعمال او صحيح است يا خير ؟
جواب :
در صورتى که عملش مطابق با فتواى مجتهدى باشد که بايد از او تقليد کند عمل گذشته او صحيح است و الاّ بايد اعاده کند .
سوال 4 :
فردى هنوز به تکليف نرسيده و مىخواهد اعمال عبادى را انجام دهد آيا بايد مطابق فتواى مرجعى باشد يا خير ؟
جواب :
خوب است عملش را با فتواى مرجعى تطبيق دهد، مخصوصاً اگر قائل شويم که اعمال نوجوانان عبادى و شرعى است نه تمرينى .
سوال 5 :
مرجع تقليد زن و شوهرى با هم فرق دارد که اين دو مجتهد در مسئله شستن لباس با هم اختلاف دارند، زن هنگام شستشوى لباس شوهر، بايد طبق فتواى کدام مجتهد عمل نمايد ؟
جواب :
زن مىتواند به وظيفه خود يعنى طبق فتواى مرجع خود عمل کند و به شوهر خود اعلام نمايد .
سوال 6 :
اگر مجتهدى به هر طريقى براى او ثابت شد که اعلم است آيا بر او معرفى و اعلام واجب است يا خير ؟
جواب :
همين که خود را در معرض شناسائى قرار دهد بوظيفه خود عمل کرده است و کفايت مىکند .
سوال 7 :
در عروه مسئله 29 مرحوم سيد )ره( فرمود : يجب التقليد فى الواجبات و المحرّمات .... او العاديّات حال مراد از عاديّات چيست ؟
جواب :
کارهاى معمولى روزانه انسان از خوردن و آشاميدن و غير اينها تماماً بايد از نظر حکم تقليد نمايد .
سوال 8 :
چنانچه بر طبق فتواى مجتهدى مسائلى را انجام داده و مجتهد بعدى فتوائى خلاف فتواى مجتهد اوّل دارد آيا بايد آن اعمال اعاده گردد ؟
جواب :
اعاده لازم نيست .