لباس احرام

لباس احرام

لباس احرام

سوال 111 :

اگر لباس احرام مرد کوتاه‌تر از مقدارى باشد که در شرع مقدّس اسلام تعيين شده است، احرامش صحيح است يا نه؟

جواب :

کوتاه بودن لباس احرام از مقدار واجب، در صورت جهل، اشکالى به احرام وارد نمى‌کند و در صورت علم و عمد نيز گرچه معصيت کرده است، ولى احرام او صحيح است.

سوال 112 :

اگر مردى بدون درآوردن لباس‌هاى دوخته خود، لباس احرام را بر روى آنها بپوشد و تلبيه بگويد، احرامش صحيح است يا خير؟

جواب :

احرامش صحيح است و در صورت عمد، کار حرام مرتکب شده و کفّاره (يک گوسفند) بر او واجب است.

سوال 113 :

در مسأله 266 مناسک حجّ جناب عالى آمده است که اگر کسى عمدا در لباس دوخته مُحرم شود، صحّت احرامش اشکال دارد و در مسأله 271 مناسک آمده که اگر در پيراهن مُحرم شود، همين که آن را بيرون آورَد و لباس احرام بپوشد، کافى است و احرامش صحيح است، جمع بين اين دو مسأله چگونه است؟

جواب :

مسأله 266 :

نظر به صورت تعمّد بر مُحرم شدن در لباس دوخته دارد؛ ولى مسأله 271 نظر به صورت غير عمد دارد.

سوال 114 :

اگر در غير از حالت احرام بستن و طواف و نماز طواف، لباس احرام حاجى نجس شود، آيا براى احرام يا حجّ او مضر است؟

(523)

جواب :

در فرض سوال، گرچه تطهير و يا تبديل لباس احرام لازم است (به جز مواردى از نجاست که در نماز بخشيده شده است)؛ ولى اگر تطهير و يا تبديل ترک شود، ضررى به احرام و حجّ او نمى‌رسد.

سوال 115 :

اين جانب به همراه برخى از همکاران، به عنوان شرکت در نمايشگاه انواع سنگ‌ها به حجاز آمديم. در ماه ذى القعده به مکه رفتيم و عمره مفرده انجام داديم. اکنون براى انجام مناسک حجّ تمتّع قصد داريم از مسجد شجره مُحرم شويم؛ ولى شنيده‌ايم کسانى که گذرنامه آنها مربوط به حج نيست، مجاز نيستند با لباس احرام وارد مکه شوند و در بازرسى‌ها از ورود آنها به مکه جلوگيرى مى‌شود. آيا ما مى‌توانيم عمره مفرده را به عنوان عمره تمتّع به حساب آوريم و بدون لباس احرام وارد مکه شويم و از آنجا براى حجّ تمتعّ مُحرم شويم؟

جواب :

در فرض مذکور که پس از انجام دادن عمره مفرده از مکه خارج شده‌ايد، نمى‌توانيد عمره مفرده مزبور را عمره تمتّع قرار دهيد؛ ولى مى‌توانيد در مسجد شجره براى عمره تمتّع مُحرم شويد و در مراکز بازرسى و غيره که احساس ضرورت مى‌کنيد، لباس احرام را درآورده، لباس دوخته بپوشيد و در اين صورت، واجب است يک گوسفند کفّاره بدهيد.

سوال 116 :

در عربستان قانونى وجود دارد که مسلمانان خود عربستان هر پنج سال يک بار مجازند به حج بروند و چنانچه قبل از گذشتن پنج سال مُحرم شوند، آنان را برمى‌گردانند. آيا راهى براى مُحرم شدن و انجام دادن اعمال حج براى آنان وجود دارد؟

جواب :

در فرض مذکور، مى‌توانند در يکى از مواقيت حج، احرام ببندند و در مواردى که ضرورت داشته باشد، لباس احرام را درآورند و لباس ديگرى بپوشند؛ ولى واجب است براى پوشيدن لباس دوخته، کفّاره بدهند.

سوال 117 :

کسى که خمس لباس احرام خود را نداده و اعمال عمره و حج را به جا آورده، حکم عمره و حج او در حالات علم و عمد يا جهل و نسيان چيست؟

(524)

جواب :

اگر به خودِ لباس خمس تعلّق گرفته باشد خمس آن را نداده باشد، ولى دادن خمس را به عهده و ذمّه گرفته باشد، حجّش صحيح است؛ ولى مديون مستحقّين خمس باقى مى‌ماند و اگر دادن خمس را به عهده و ذمّه نگرفته باشد، در حالت علم و عمد و جهل تقصيرى، چنانچه وقت جبران باقى نمانده باشد، عمره و حج او باطل است و در صورت نسيان و جهل قصورى، صحيح است.

سوال 118 :

آيا واجب است هنگام داخل شدن به مکه مکرّمه، به بچه نابالغ لباس احرام پوشاند؟

جواب :

واجب نيست؛ اما اگر ولىّ بچه نابالغ او را مُحرم کند، لازم است بچه را از محرّمات احرام باز دارد و او را وادار به انجام واجبات و مناسک عمره و حج نمايد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

لباس احرام

No image

لباس احرام

No image

لباس احرام

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

پر بازدیدترین ها

No image

لباس احرام

No image

نیّت احرام

No image

غسل احرام

No image

تلبیه (لبیک گفتن)

Powered by TayaCMS