نیّت احرام

نیّت احرام

نيّت احرام

سوال 108 :

کسى قصد عمره مفرده مى‌کند و مى‌داند که مرتکب محرّمات احرام مى‌شود، مثل اين که قصد عمره مى‌کند و با نذر از شهر خودش يا در داخل هواپيما محرم مى‌شود که موجب تظليل است. آيا نيّت ارتکاب محرّمات احرام، به قصد قربت در احرام ضرر نمى‌زند؟

جواب :

اگر بداند که مرتکب محرّماتى مثل تظليل مى‌شود که حج و عمره را

(521)

باطل نمى‌کند، در اين صورت، ضررى براى صحّت احرام ندارد؛ ولى محرّماتى مثل جماع که گاهى حج و عمره را باطل مى کند، قصد ارتکاب آنها مبطل احرام است؛ بلکه منافى با نيّت احرام است.

سوال 109 :

شخصى جاهل به احکام حج است؛ ولى اجمالاً مى‌داند که اعمال حج، مشتمل بر عمره و حج است و تصميم مى‌گيرد که به حج برود و به نزديکى يکى از مواقيت و محاذى با آن مى‌آيد و مى‌گويد: «مُحرم مى‌شوم براى عمره و حج» و سپس تلبيه مى‌گويد و بعد داخل مکه مى‌شود و طواف و سعى را به جا مى‌آورد و در روز عرفه به سرزمين عرفات مى‌رود. در صورتى که نتواند به يکى از مواقيت برگردد، بلکه نتواند از عرفات خارج شود، وظيفه‌اش چيست؟

جواب :

اگر با رعايت شرايط، در ميقات يا محاذى با آن، به قصد وظيفه فعلى احرام بسته و لبيک گفته و مانند بقيه مردم شروع به عمل عمره نموده، احرامش صحيح است، هر چند گفته باشد که براى عمره و حج احرام مى‌بندم و خيال کرده باشد که يک احرام براى هر دو عمل عمره و حج کافى است؛ و در فرض ذکر شده، اگر اعمال عمره، غير از تقصير را به جا آورد و براى حج مُحرم نشود و وقت وقوف اختيارى در عرفات تنگ شود، بايد تقصير کند و از همان مکانى که هست، براى حج مُحرم شود و مناسک حج را به جا آورد و اگر وقت تنگ نشده باشد، تقصير کند و به مکه بر گردد و در مکه براى حج احرام ببندد؛ ولى اگر قبل از تقصير، براى حج احرام ببندد، وظيفه‌اش به حجّ اِفراد تبديل مى‌شود و پس از اعمال حج، بايد عمره مفرده به جا آورد.

سوال 110 :

شخصى که به خاطر ندانستن مسأله، در موقع احرام عمره تمتّع، نيّت احرام حجّ تمتّع کرده و بعد، اعمال عمره را به جا آورده و از احرام خارج شده، آيا لازم است عمره خود را تکرار کند يا خير؟

جواب :

اگر در نظرش اين بوده که آنچه وظيفه اوست، انجام دهد، ولى گمان

(522)

مى‌کرده نام بخش اول حج، حجّ تمتّع است و نيّت آن را کرده است، عمل او صحيح و عمره‌اش عمره تمتّع است؛ ولى اگر گمان مى‌کرده که حجّ تمتّع بر عمره تمتّع مقدّم است و لذا قصد احرام براى حج نموده، عملش باطل است و بايد مجدّدا به ميقات برگردد و براى عمره تمتّع احرام ببندد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

غسل احرام

No image

نیّت احرام

No image

لباس احرام

No image

تلبیه (لبیک گفتن)

پر بازدیدترین ها

No image

لباس احرام

No image

غسل احرام

No image

نیّت احرام

No image

تلبیه (لبیک گفتن)

Powered by TayaCMS