خاتمه (امام خمینی (ره))

خاتمه (امام خمینی (ره))

خاتمه

مساله 2887 :

گوسفند يا حيوانات ديگر را اگر ذبح کنند با کارخانه‌ها و مکينه‌هايى که اخيرا در بعض بلاد متعارف شده است، حرام و نجس و مردار است، و فروش و خريد آنها جايز نيست، و فروشنده ضامن پول خريدار است. چه کليد برق را مسلمان بزند و تسميه بگويد و رو به قبله باشد و از حلقوم ببرد يا نه، چه برسد به آن که اين امور نيز مراعات نشود. ولى گوشتهايى که در بازار مسلمانان فروش مى‌رود و احتمال داده مى‌شود که به طور شرعى ذبح شده باشد، حلال و خريد و فروش آن جايز است.

مساله 2888 :

گوشتها يا مرغهاى سر بريده‌اى که از بلاد کفر مى‌آورند، محکوم به نجاست و حرمت و مردار بودن است، مگر آنکه ثابت‌شود ذبح شرعى آنها.

مساله 2889 :

راديو و تلويزيون داراى منافع حلال عقلايى و منافع حرام است از نظر اسلام.و جايز است انتفاع بردن از آنها به نحو حلال، از قبيل اخبار و مواعظ از راديو و نشان دادن چيزهاى حلال براى تعليم و تربيت صحيح، يا نشان دادن کالاها و عجايب خلقت از بر و بحر از تلويزيون. و اما چيزهاى حرام از قبيل پخش غنا و موسيقى مطرب، و اشاعه منکرات از قبيل پخش قوانين خلاف اسلام و مدح خائن و ظالم، و ترويج باطل، و ارائه چيزهايى که اخلاق جامعه را فاسد و عقايد آنها را متزلزل مى‌کند، حرام و معصيت است.

مساله 2890 :

در جايى که استعمال اين آلات در وجه حرام شايع و رايج است، به طورى که استعمال حلال آن تقريبا غير مقصود باشد، اجازه نمى‌دهم فروش و خريد آنها را، مگر براى اشخاصى که هيچ استعمال غير مشروع با آنها نکنند، و نگذارند ديگرى هم استعمال غير مشروع کند.

مساله 2891 :

اگر کسى بخواهد پولى قرض کند و ربا بدهد، يا قرض بدهد و ربا بگيرد، وبه يکى از راههايى که در بعض رساله‌هاى عمليه ذکر شده بخواهد از ربا فرار کند،جايز نيست، و زياده‌اى که مى‌گيرد بر او حلال نمى‌شود. پس رباى قرضى به وجهى از وجوه حلال نيست.

مساله 2892 :

قرضى که در آن قرار رباست صحيح است، ليکن شرط و قرار باطل مى‌باشد. و شرط زياده علاوه بر بطلانش، نيز حرام است.

مساله 2893 :

کسانى که مى‌خواهند از بانکها يا غير آنها قرض بگيرند، و دهنده بدون ربا قرض نمى‌دهد، جايز است اصل قرض را قبول کنند، و شرط را در واقع و به طور جد قبول نکنند. و در اين صورت اگر اظهار قبول کنند بدون جد و قصد حقيقى، اين قرار صورى حرام نيست. بنابر اين اصل قرض صحيح است و شرط باطل، و مرتکب حرام هم نشده‌اند.

مساله 2894 :

اگر پولى به بانک يا غير آن بدهند و بانک به آنها ربا بدهد، جايز نيست بگيرند، اگر چه قرار هم نگذاشته باشند. ولى اگر قرض گيرنده مجانا چيزى بدهد حرام نيست، و جايز است گرفتن آن.

مساله 2895 :

در بيع مثل به مثل اگر قيمتها با هم اختلاف داشته باشد و بخواهند از بيع مثل به مثل فرار کنند ج نه از زيادى ج جايز است‌حيله، مثلا اگر يک کيلو گندم خوب به دو کيلو گندم بد ارزش دارد، و مى‌خواهند يک کيلو خوب بدهند و دو کيلو بد بگيرند، در اين مورد اگر چيزى ضميمه کنند که از بيع مثل به مثل فرار کنند،جايز است.

مساله 2896 :

اگر بخواهند مثل به مثل را مبادله کنند و ربا بگيرند با حيله، جايز نيست. مثلا يک خروار گندم را که ارزش آن نصف دو خروار است، اگر بخواهند مبادله کنند که يک خروار بدهند و بعد از شش ماه دو خروار بگيرند، زيادى رباست و با ضم چيزى صحيح نمى‌شود. و علاوه بر آنکه معامله حرام است، باطل هم مى‌باشد. و مثل باب قرض نيست که قرض صحيح باشد و شرط باطل، بلکه اصل معامله باطل است.

مساله 2897 :

از مسأله قبل ظاهر شد که حيله در موردى است که بخواهند از معامله مثل به مثل فرار کنند، بدون آنکه زياده قيمت و ربا در کار باشد. و اما موردى که مى‌خواهند ربا بگيرند، حيله جايز نيست. و اگر در بعض رساله‌هاى عمليه اين جانب چيزى بر خلاف آن ذکر شده است صحيح نيست.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

خاتمه

No image

خاتمه

No image

خاتمه

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

Powered by TayaCMS